Vel - noen stor kokk har jeg aldri vært - derfor spør jeg dere kloke hoder her inne!
Jeg skal ha stek til middag i morgen og har alltid tidligere pleid å lage sausen på følgende måte: smeltet smør i jerngryte, hatt i hvetemel og spedd med kraften fra steken.
Men hva gjør jeg nå som jeg ikke skal ha hvetemel? Kan jeg bruke JBKM? Og hvordan er doseringen? Hvis jeg tidligere har brukt 2 ss hvetemel - hvor mye JBKM bruker jeg da?
Ikke bruk JBKM i hvert fall. Sausen får en "glatt, klistre til tennene" konsistens som ikke er god.
Ellers tror jeg du må bruke søke funksjonen eller gå inn hos Gerd i "bindersen" og se om hun har noen forslag. Tror det står en oppskrift i boken, men den har jeg lånt bort!
Lykke til og gi gjerne tilbakemelding på hva du ender opp med!:p
Det var nytt for meg i hvertfall :)
Vært på ketolyse siden 2 september nå og har de to siste mnd brukt JBKM som fortykkelse til sauser, særlig til brunsaus. Sausene har jeg brukt til både kjøttkaker, koteletter og masse annet kjøtt, og reste sausen har jeg ofte brukt til å lage meg grytesaus(med tomat og tomatpurre og fløte) til "dagen etter" middag.
Har aldri hatt noe slik konsistense på det, og min samboer liker også sausene og hun er extrem sær på slikt som har dårlig smak og konsistens! :o
Bare viktig å huske på at du rister ut JBKM i kaldt vann før du har det opp i resten.
Jeg tror jeg ville spedd kraftren med litt JBKM, å hatt på krydder, litt buljong og en dasj med fløte..Jeg elsker fløtesauser:sikle:
Det tror jeg blir en smakfull saus :)
Slik vi gjør det her også og det blir så utrolig godt!
Men har man mye kraft fra kjøtt som er salt, så vær forsiktig med ekstra buljong - det er vår erfaring :o
Her er vi enig med Kitt ja. Blir litt emmen smak på JBK:)
Om du bestiller fra unaiten, så prøv å få med en pose med ThickenThin:Ingen bismak. Har det kanskje her også, men har ikke sjekket.
Ok - tror rett og slett jeg må prøve med JBKM for jeg har ikke noe annet alt. i hus.....
Torkild skriver i boka si at man kan bruke Maisenna mel? Er det mye karber i det?
Men hvor mye JBKM til ca 1 liter kraft? (Mann og barn ELSKER saus og ¨må ha MYE)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.