< Tilbake til oversikten

Cla

Runegutt sa for siden:

Er cla smart, eller dør man av det?
Det reklameres med økt fettforbrenning, men forbrukerrådet sier fy.
Hva mener dere?

JenJen sa for siden:

Har prøvd sammen med ei venninne en gang. Det eneste som skjedde var at jeg fikk energi til å gå turer.. Men om det var CLA som gjorde det, eller om det var mer "placebo-effekt" vet jeg ikke :p Gikk ikke ned en døyt uansett pokker, så jeg gadd ikke mer :rolleyes:
Du dør sikkert ikke (med det første i allefall), men om CLA har noe for seg tviler jeg egentlig på.

Runegutt sa for siden:

Takker vennen. Tror ikke det blir CLA med det første. Kroppen min skal tilvennes kokosstearin.

danish sa for siden:

en.wikipedia.org/wiki/Conjugated_linoleic_acid

"A study of CLA supplementation in hatchling chicks (2005) showed high mortality and low hatchability rates among CLA-supplemented groups, and also a decrease in brain DHA levels of CLA-treated chicks[1]. These studies raise the question of whether CLA may increase the risk of cardiovascular and inflammatory diseases, but it has yet to be established whether such changes occur in humans, and whether they are clinically relevant."

Det ser ut som Forbrukerombudet spiller videre på myten om essensielle fettsyrer og den angivelige fortreffeligheten til flerumettet fett.

Det ser ut som konjugert linolsyre (CLA) øker sjansen for slemmere diabetes. Det kan være andre faktorer inn i bildet. Ta det med et lass vitamin D3 (2000 IE eller mer; selv 10,000 IE er trygt), endel vitamin E (200 mg?), kanskje aspirin og endog kaffe.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.