< Tilbake til oversikten

Mindre fett ved kalsiuminntak?

elian sa for siden:

Jeg så nettopp et program på NRK2 om kroppens fettlagring.

Det var ingen tvil om at en proteinrik kost var det beste, og det gledet meg. For det er såååå mange fordommer!

MEN! De undersøkte avføringen til folk som spiste akkurat den samme maten over en tid, men den ene gruppen tok kalsiumprodukter i tilleg (yoghurt, melk etc)

Gruppen som inntok kalsium utskilte DOBBELT så mye fett som de andre!!!:eek:

Kan dette stemme??

Jeg vil ikke bruke yoghurt og melk pga karbohydratene, men blir det det samme dersom jeg tar kalsium i tablettform da? :confused:

Homer Simpson sa for siden:

Aner ikke om det stemmer, men det var jo ganske interessant. Det er kanskje verdt å prøve?

Runegutt sa for siden:

Hvis man skal være i Ketose, er neppe kalsium noen god idè.
Får man for lite fett fra maten, starter kroppen med å omdanne protein til glucose.

Been there, done that

arnakristin sa for siden:

Forskning vedrørende kalsium og slanking er gjort av Angelo Tremblay, har ikke funnet hele forskningsrapporten. Rapporten er publisert i American Journal of Clinical Nutrition i Januar 2007:
Major GC et al. 2007. Supplementation with calcium + vitamin D enhances the beneficial effect of weight loss on plasma lipid and lipoprotein concentrations. Am J Clin Nutr 85:54-59.
Her er et par engelskspråklige artikler vedrørende rapporten
www.innovations-report.de/html/berichte/medizin_gesundheit/bericht-78179.html
www.sciencedaily.com/releases/2007/02/070201144659.htm

Noen norske linker om samme tema:
www.melk.no/artikkel.aspx?artid=15800
starshapeblog.blogspot.com/2008/05/meieriprodukter-for-vektreduksjon-har.html
www.vitalas.no/15/page.asp?page_id=3958&type=custom/vitnews&sub_nr=2&item_id=160
www.klikk.no/helse/kosthold/article259735.ece

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.