< Tilbake til oversikten

Noen som kan hjelpe meg med transfett-info?

Nussenasse sa for siden:

Er det noen som vet hvilke oljer jeg kan bruke til steking som det ikke er transfett i? Også lurte jeg på om noen vet om det er transfett i det fetaost glasset med krydder og olje i? Apfeltina eller hva det heter... Håper noen kan dette:p

Gerd sa for siden:

Kaldpressa rapsolje kan du bruke.

Ja, det er transfett i olja på fetaosten :ja:

Veggpryd sa for siden:

Meierismør er det beste å bruke til steking. Det tåler høy varme. Fettsyrene i oljer blir ødelagte ved høy varme. Kaldpresset olivenolje (extra virgin), passer best til dressinger.

Adriane sa for siden:

Så enkelt kan det sies

Två bilder som säger mer än tusen ord. Det måste sannolikt till ganska omfattande desinformation och korruption för att det høgra alternativet ska framställas som mer hälsosamt än det venstra.
Källa: Gunnar Lindgren och Jobbpartiet.se
Tillägg:
Vill du hämta hem en pdf med ovanstående bilder samt mer skriftlig information om skillnaderna mellan smör och margarin. Klicka här!
Det är Leif Lundberg som lagt ut den på sin hemsida Jobbpartiet.se. Tack Leif!

It is difficult to get man to understand something, when the salary depends on not understanding it
Min kostholdsfilosofi: lchf

[CENTER][LEFT][LEFT]Litt av svaret finner du kanskje her?[/LEFT]
[/LEFT]
[/CENTER]

Nussenasse sa for siden:

takk for svar alle sammen! Så det er transfett i varmpresset solsikkeolje, soyaolje, rapsolje da...? Vi kan trygt bruke jordnøttolje eller? hva med peanøttolje?

Hva med varmpresset olivenolje, er det transfett der og?

Hmm, fy søren kroppen min er jo proppa full av transfett fra jeg var liten da!

Dessuten var det en kollega som hadde lest på forbrukerrådet at produsenter solgte "ekstra virgin" olje der de hadde tatt billig transfett og tilsatt grønnfarge sånn at det så ut som ektra virgin olje! hmmm, blir så sint for sånt altså!

danish sa for siden:

Jordnøtt- og peanøttolje er det samme. Den inneholder 29 % flerumettet fett, og vil høyst sannsynelig inneholde transfett, eller ha harsknet. Extra virgin olivenolje inneholder 14 % flerumettet fett, men noe vitamin E, som vil verne delvis mot harskning. Den inneholder ikke særlig transfett. Transfett er ille, men det harskner ikke like mye som flerumettet fett.

Nesten all olivenolje tilsettes klorofyll for å få en fyldig grønnfarve. Det er ganske ufarlig.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.