Jeg har lest Nilles innlegg, som er veldig bra, men det er fremdeles noe jeg lurer på, eller som jeg trenger å få bekreftet/avkreftet.:rolleyes:
Jeg følger ikke Atkins eller ketolysekuren, men jeg prøver å holde meg under 20 karbohydrater om dagen og være i ketolyse i 2-3 ukers tid for å gå ned litt i vekt. (Har vært i ketolyse i noen dager nå)
Er det slik at jeg IKKE må spise mindre enn 15-20 karbohydrater om dagen for da kan jeg stoppe og brenne fett? - Selv om ketostixen viser rosa?
Samme med fett, er det viktig at jeg får i meg nok fett for å kunne gå ned i vekt selv om jeg er i ketose? Hvor mye fett trenger jeg sånn ca. hvis det stemmer?
På hjemmesiden til ketolysekuren så sier "han mannen" at en mørk farge på ketostixen vil si god fettforbrenning, men at det også kan tilsi at man har drukket for lite. Forsto det slik på Nilles innlegg at fargen ikke teller i det hele tatt - man brenner fett uansett rosa nyanse. Hva er rett? Bør egentlig målet da være å drikke masse OG få en mørk farge?
Jeg har prøvd å søke på dette i forumet først i tilfelle jeg kommer med samme spørsmål som hundre andre før meg har kommet med...:p men jeg har ikke funnet svar på akkurat dette. Setter stor pris på om noen gadd og svare! :)
Det sies at man ikke skal gå under 15 g når man er i ketose for at man skal være sikker på å få i seg nok vitaminer og næringsstoffer. Eg har selv hatt problemer med å komme opp i riktig antall karbs, men har gått ned i vekt uansett. Prøver å bli flinkere til å få i meg iallefall 15 g om dagen.
Fettet skal spises for at man skal holde seg mett, og så lenge du er mett får du nok i deg nok fett. Er dette som gjør at man gjerne spiser færre måltider enn på andre kurer.
Er det utslag på sticken så er du i ketose, er fargen helt mørk kan det tyde på at du får i deg for lite vann. Ergo drikk vann og ikke tenk på fargen på sticken :)
Skjønner jeg deg riktig hvis jeg tror at du skal bare være i ketose en to-tre uker? Det er egentlig ikke å anbefale, ketose bør være begynnelsen på en kostholdsendring og ikke en hurtigkur. Du vil miste mye vann i begynnelsen og det vil komme tilbake når du begynner å spise "vanlig" igjen.
Er det det du ønsker?
Er det slik at jeg IKKE må spise mindre enn 15-20 karbohydrater om dagen for da kan jeg stoppe og brenne fett? - Selv om ketostixen viser rosa?
Spiser du noe særlig under 15 g karbs om dagen så kan kroppen gå i sparemodus for den tror at det er dårlige tider. Da vil du ikke gå ned i vekt - bortsett fra at du kan til slutt begynne å miste muskelmasse, og det er jo ikke ønskelig.
Samme med fett, er det viktig at jeg får i meg nok fett for å kunne gå ned i vekt selv om jeg er i ketose? Hvor mye fett trenger jeg sånn ca. hvis det stemmer?
:)
Kroppen trenger fett for å kunne forbrenne fett.
Fett gjør at du blir mett og holder deg mett.
Leste her inne at hvis du spiser for mye fett, så får du "fettavføring" :o, dvs at det fettet kroppen ikke har bruk for, vil komme mer eller mindre ubrukt ut, he, he. DA har du spist for mye :p.
Selv bruker jeg smør på skivene, majones, fløte i teen, olje på salaten og lager gjerne dip eller dressing av rømme/creme fraiche. Jeg steker mat i smør eller cocosa og kan godt helle på litt fløte for å få saus. Jeg spiser mye ost.
Tror det holdt, jeg har i alle fall gått ned det jeg ønsket :D.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.