< Tilbake til oversikten

Trenger teorihjelp til bygging og ketose

Runegutt sa for siden:

Har for lite kunnskaper her.
Påstanden til diverse byggere er at man ikke kan bygge muskler på diett.

Min påstand er at det fungerer supert spesielt på ketolyse.

Hypotesen min er som følger:

Driver man kroppen på karbohydrater, vil det gå forferdelig tregt å forbrenne fett. Så langt er det jeg skriver veldokkumentert.

Så: Når man er i ketose brenner kroppen fett, dvs, fettet omdannes til ketoner, har man et ketonoverskudd, går di rett i dass fra urinen. Har kroppen behov for mere energi vil den pga. lave insulinverdier hente det man trenger fra kroppens eget fettlager.

Summen av fettinntaket og eget kroppsfett er et potensielt kalorioverskudd, under forutsetning av at kroppen kan nyttegjøre seg energien.

Jeg tror, men her må jeg poengtere at jeg ikke har testa teorien min, at det er slik det henger sammen.

Jeg forutsetter hele veien at proteininntaket er konstant uavhengig av kostholdsfilosofi.

Er jeg langt uti skogen nu?

maxiice sa for siden:

Vel. du mangler et av kroppens mest anabole peptid, nemlig insulin. Insulin dytter sukker inn i musklene, akkurat som det dytter fett inn i fettdepoene.
De mest hardbarka og hodeløst kroppsbyggere skyter insulin i tilleg til kroppens egen produksjon, Sistnevnte er ganske farlig.

Det er mulig det går an å bygge litt, Det er jo bare å prøve, jeg prøver selv. Det er nå først etter 2 uker på diett at jeg føler jeg har energi til å prøve.
De profesjonelle byggerene kjører vel normalt kosthold til et par månter før en konkuranse. I deffe perioden tror jeg de går inn i en ketoselignende tilstand. Jeg så en dokumentar en gang og da var det oppkarbing et par dager før konkuransen for å fylle musklene. Noe som tyder på en ketoselignende diett.

Vi får håpe vi får det til, vi er ialle fall to om det..:D

Runegutt sa for siden:

Vet insulin er anabolt. Men, går det ikke greit å bygge på lave insulinverdier da?
Og hva skal musklene med isnulin og glukose når de får ketoner?

indi sa for siden:

Jeg anser jo ikke et ketogent lavkarbokosthold nødvendigvis som diett da...
Men det går an å bygge muskler og samtidig gå ned i vekt. Jeg gikk fra en muskelmasse på 12,5 til 15,8, (sjekket hos lege, så det er vel så nøyaktig det går an å få det) og samtidig ned 28 kilo over en periode på omtrent 5 måneder.
Tror ikke du er så langt ut i skogen med det du sier, jeg har ikke tenkt så masse på teorien bak, men syns trening er utrolig kjekt, og er tilhenger av "just do it"-tankegangen:)

maxiice sa for siden:

Om det går like greit ? vi får prøve å se. Jeg er ikke i nerheten av tunge vekter hvor jeg er nå. så jeg får ikke prøve å løfte tungt før om en uke:mad: Men jeg har mine tvil om at je klarer å benke 140 kilo nå som gikk lett for en måned siden...

maxiice sa for siden:

Jeg skjønner ikke helt disse målingene som dere gjør. er det virkelig skjelettmuskelatur som blir målt eller?
Hadde jeg ikke vist bedre ville jeg sagt at jeg hadde rundt 20 kg muskler i en fot alene, kansje mer...

indi sa for siden:

Sånn grisegrisedyr tanitavekt hos lege... Siden det hele tiden var samme vekt, plassert på samme sted, tror jeg at det er noenlunde nøyaktig. Aner ikke om det er andre måter å gjøre dette på? Og for meg var jo tendensen klar.
Sikkert andre som kan dette bedre enn meg!
Men det er kanskje litt som kalorimåler på pulsklokken... Er nå det nøyaktig?

Kitt sa for siden:

Tanita- vekten er vel en av de mer pålitelige på markedet!
Den sender en svak strøm opp det ene benet og ned det andre og bruker motstanden strømmen møter til å beregne fett, fettfri masse og vann og man kan da beregne solid kroppsmasse.
Ganske greit å følge med på hva man mister.
Av 9.8kg minus hos meg, var 8kg FETT.
Det er fett, det!:D
Uten at jeg har trent nesten i det hele tatt, har jeg kun mistet 0.5kg solid kroppsmasse. Som ikke bare er muskler, men nesten!

Bulldog sa for siden:

Inntil et visst punkt, forutsatt at man tilpasser treningen til kostholdet, så vil det fungere.

Runegutt sa for siden:

Har nu vært på besøk hos en venn, hvis kone er dokter. Har lånt med meg ymse medusinlitteratur, skal forsøke å forske litt på området.

maxiice sa for siden:

Kan du utdype litt her, hadde vært interesent å høre.:confused:

Runegutt sa for siden:

Jeg går ikke på kaloriunderskudd. Inntaket har , målt i kcal, økt med 1/3 etter at jeg gikk over fra Fedon til Ketolyse. I mine 2 uker med ketolyse har jeg hatt en syk vekst i overarmene. Badevekta viser stadig mindre

Oppkarbing er overhode ikke aktuelt. Diabetesen min tåler det ikke, og tror ikke det er smart i ketose.
Jeg bruker derimot Cocosa før trening. Det+vann gir skikkelig karbofeeling.

maxiice sa for siden:

Dette må du forklare nermere....:confused:

nattfrue sa for siden:

Jeg tror han mener at musklene har blitt større :p

maxiice sa for siden:

Hva:eek:
Hehe nei, jeg mener han må forklare hva han har gjort, og hvordan osv:D

energibunten sa for siden:

Sjekk www.lowcarbmuscle.com. Der på forumet kan du forske mye. Anthony Colpo har egen erfaring.
Jeg mener du kan bygge masse muskler helt uten karbo og med kaloriunderskudd, altså på ketose. Muskelbygging og treningen trenger ikke karbo og trenger ikke danne melkesyre. Basis fettforbrenning og kroppens kreatin fikser den energi du trenger til øvelsene. Dersom du begynner å danne melkesyre er det for mye utholdende styrketrening og da blir det ikke særlig med muskler likevel...
[color=#008000][/color]
Insulin er likevel viktig og da ifm med proteininntak etter trening. Du finner masse på www.lowcarbmuscle.com om drikktilskudd ifm trening. Insulin øker også ved proteininntak uten karbo. Dette gjør at proteinet lettere kommer til muskelcellene.
[color=#008000][/color]
Når det gjelder fett tror jeg man vil finne ut mer om dets rolle i idrett i fremtiden. Det er kanskje viktigere enn vi tror. Ifm styrketrening kan fett virke begrensende på næringsopptaket, men det popper opp positive effekter av fett likevel, så noe er det vi ikke vet.
Generelt vil jo treninga di øke basis energibehov. Om du da spiser normalt, men likevel litt for lite vil jo fettet forbrennes vekk, og om du samtidig trigger muskelvekst ved trening og proteininntak vil du få både vekst og fettreduksjon.
[color=#008000][/color]
Colpo er klar på at ketose og styrketrening går meget fint sammen. Det er når man driver lang utholdenhetstrening av karbo trengs for max ytelse, men uansett, fettforbrenning er og blir viktigst

Runegutt sa for siden:

Det stemmer noenlunde overens med min egen erfaring. I tillegg fant jeg ut i "Den store Biokjemiboka" at Insulin er viktig. Jeg har insulin i bøtter og spann, men kroppen min kan lite nyttegjøre seg det. I tillegg dannes testosteron og ymse veksthormoner av kolesterol. Mettet fett er her en vesentlig nøkkel. Ergo ser det ut som at min ketosemat fungerer udmerket.

Min trening er RYP

energibunten sa for siden:

Forstår at RYP er få øvelser og stor belastning ? I så fall burde det funke bra opplegget ditt. Insulin er etter hva jeg forstår kun en faktor i opptaket i cellene og ikke noe som gir direkte vekst. Vet du har sagt at insulinet er høyt, så mulig et inntak av relativt mye (raskt) fett og noe protein er tingen. Kanskje du kan eksperimentere med begrenset proteininntak i forkant og etterkant for å minke insulintoppen som forsåvidt ikke trengs.

Colpo har også noe for diabetiske bodybuildere på forumet sitt. Les og se om du finner noe interessant.

Runegutt sa for siden:

Har da allerede lest.
RYP er da ikke så stor belastning da?
Er helkropp, og starter pent og pyntelig. Mot slutten begynner det å bli få reps og en del vekt, og droppsett, som gjør at man får en pen muskelvekst, og slitne armer.

danish sa for siden:

Insulin følger ofte IGF-1, som er selveste superhormonet for vekst. Insulin kjører ikke fett inn i kroppen, men slår av lipase, som er ansvarlig for å bryte ned fett. Insulin er derimot ansvarlig for å bringe aminosyrer inn i muskel.

Hva gir deg både gunstige proteiner, insulinforhøyning og masse IGF-1? Melk! Derfor drikker amerikanske bodybuildere sitt daglige gallon med melk.

Runegutt sa for siden:

That makes sence

maxiice sa for siden:

sa ikke swartzenegger at melk er for barn?
men hvis man kan bli lean med 4 liter melk om dag er jo det konge...

Runegutt sa for siden:

Skal først ned endel kilo, før jeg prøver med 1 gallon melk om dagen ja

Bulldog sa for siden:

kremt

Bulldog sa for siden:

Han fullførte setningen med: "Grown men drink beer" eller noe i den duren, så jeg vet ikke hvor alvorlig ment det var ;)

Hvis man er en av de ganske få som tåler melk 100% så er melk en dritbra drikk. For oss andre har det ingen positive egenskaper i det hele tatt.

danish sa for siden:

Hovedfordelen ligger i insulinotropiske aminosyrer i melken. Laktose er noe annet. Ost, særlig ricotta (hvis du tåler små mengder laktose), vil ha en meget gunstig virkning, uten allergiproblemer. I tillegg ser CLA ut til å være gunstig for muskelvekst. Røros-smør og upasteurisert ost fra Inderøy høres bra ut.

maxiice sa for siden:

Ike så bra på en lavkarbo diett vel? men etter dietten kansje.
Jeg kan forøvrig drikke så mye melk jeg klarer.:D
Jeg trodde melk var best til bulking.
Jeg har sett studier ja hvor melk danker ut div proteinpulver ja.

futuba sa for siden:

Jeg vet om flere kroppsbyggere som benytter seg av ketogene dietter frem mot konkurranser, en av de kjente norske er f.eks Tommi Thorvildsen.
For min egen del er jeg på en slik diett nå frem mot våren 09, så får vi se om jeg blir klar for scenen:). En stor fordel med en slik diett er at man får i seg fett, som er meget viktig for dannelsen av testosteron i kroppen. Dette hormonet er jo veldig viktig når det gjelder muskeloppbygging.
Et minus er at man føler seg mer "flat" i muskulaturen enn om man har karbo i kroppen, men det betyr ikke at musklene blir mindre;). Etter min diettstart i oktober har faktisk vekten holdt seg rimelig godt, ca 3-4kg ned, mens midjen har gått inn over 7cm på samme tid:). Det blir spennende å se fremover.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.