< Tilbake til oversikten

Er det vanskeligere å komme i ketose andre gang?

Sandy sa for siden:

Jeg prøver å bli kvitt siste rest av det jeg skal ta av og har "gitt opp" lavkarbo. Har holdt meg stabil i 1/2 år på lavkarbo og er fornøyd med det, men nå skal resten av! Har vært i tvil om ketolyse er veien, men etter å ha lest litt rundt omkring har jeg funnet ut at dette ikke skader. Har prøvd ganske hardt de siste 2 ukene å komme i ketose, men det går rett og slett ikke. Sist gikk det på en dag, kun ved å kutte ut frukt (alt det andre hadde jeg allerede kuttet ut), men nå er det ikke like lett. Spiser akkurat likt som sist, tilogmed mindre karbs tror jeg og begynner å bli litt frustrert. Ketosticken har såvidt vist spor 2 ganger, men dagen etter er de borte igjen... Kan jeg ha blitt mer vàr for karbs? :confused: Må jeg rett og slett kutte ut alt grønt (for det er den eneste karb - kilden min) ? Snart kan jeg vel ikke spise noe lenger.... :eek:

Spørsmålet mitt er altså: er det vanskeligere andre gang? Hva gjør jeg evntuelt feil. Trenger litt hjelp her...

Kula sa for siden:

Dette har du jo fått svar på tidligere. Eneste feilen du gjør er å forsøke å slanke en normalvektig kropp ved hjelp av kostindusert ketose - det går ikke.

Hvis du på død og liv skal videre ned i vekt kan du enten øke aktivitetsnivået betydelig eller sulte deg. Jeg anbefaler første alternativ.

Sandy sa for siden:

Huff, du er så streng. :o Jeg har veid mindre før og skjønner ikke hvorfor jeg ikke skal kunne gjøre det nå .... Jeg lette litt rundt på nettet i går kveld i håp om å få noen svar og fant en amerikansk side om Atkins der det stod følgende:
[color=#462300][/color]
"Dr. Atkins diet does not restrict protein intake, which is the correct approach. However, his advice to add carbohydrate grams for the maintenance phase so that continued weight loss does not occur is not scientifically sound. There is no indication that a person will continue to lose weight below an ideal level even with no carbohydrate intake. "
[color=#462300][/color]
Så det er kanskje som du sier Kula, kroppen vil ikke mer ned....

JenJen sa for siden:

Kula har nok rett :ja:
Dessuten, å fokusere på bare vekt blir litt bakvendt.. Vekt er bare et tall, det sier ingenting om verken deg eller kroppen din :)
Hvorfor vil du ned til akkurat den vekta, sånn bortsett fra at du har vært der før? Lever du på samme måte nå som du gjorde da? De aller fleste gjør ikke det, ting skjer (populært kalt livet) og vi utvikler og forandrer oss. Kan ikke kroppen også få forandre trivselsvekt?
Bare noen tanker... :o

Sirius sa for siden:

Men selv om vekten ikke skulle gå ned mer - så burde du vel fortsatt kunne komme i ketose? (Ikke at jeg sier du burde, men i teorien).

Sandy sa for siden:

Ja, det mener jeg også... men så har jeg lest litt i den klistrede tråden om hva ketose er, og der står det at man kan være i ketose selvom det ikke synes på sticksen... Kan skyldes at man akkurat har trent eller drikker rikelig... Noe jeg hadde gjort begge gangene...

Sandy sa for siden:

Du har rett at det er bortimot 7 år siden jeg veide 63, men senest i august veide jeg 2 kg mindre enn det jeg gjør nå. Og til tross for at jeg ikke har hatt noen kostholdsendringer, har jeg gått opp igjen OG sliter med å ta dem av igjen. Det er her frustrasjonen min ligger... Og dessuten så lever jeg MYE sunnere nå enn det jge gjorde den gang! :eek:

Sirius sa for siden:

Sandy - kanskje grunnen til at du ikke går ned mer nå, er nettopp det du sa? Nemlig at du lever mye sunnere nå :) Ved tradisjonell "sulte"-slanking kan du jo ha tæret på muskler i tillegg til fett tenker jeg.

fatty sa for siden:

Du sier jo og at du trener.. Det har ikke fallt deg inn at di ekstra kiloene faktisk kan være muskler??:confused:
Dessuten er du normalvektig...

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.