NÅ! sa for siden:
jeg lurer på om jeg kan bruke det i salater etc? Med et generelt lavkarbo - kosthold? Jeg har lest at det er sundt og inneholder en del jern -
som jeg så sårt trenger pga manglende kjøttinntak bla...
:)
NÅ! sa for siden:
jeg lurer på om jeg kan bruke det i salater etc? Med et generelt lavkarbo - kosthold? Jeg har lest at det er sundt og inneholder en del jern -
som jeg så sårt trenger pga manglende kjøttinntak bla...
:)
Anitra sa for siden:
Inneholder ikke dette ganske mye karber? mener å ha lest det.
NÅ! sa for siden:
Det var egentlig det jeg lurte på? ;)
Anitra sa for siden:
Fant dette på matvaretabellen:
Byggryn 14 305 8,6 1,1 65,1 10,7
65,1 viser karboinnhold pr 100 gr, 10,7 er kostfiber. Sto - foran så disse skal man vel trekke fra?
Gerd sa for siden:
Nei, kostfiber er allerede trukket fra. :)
Anitra sa for siden:
Oki, da er det rimelig masse karbo i disse.
Gerd sa for siden:
Jepp :ja:
NÅ! sa for siden:
thanx :) men d var jo dumt da...
Enid sa for siden:
Fedon bruker byggryn i sine oppskrifter, sammen med linser feks, som siderett til kylling :)
Spørs hvilken filosofi du følger, men om du ikke teller karbohydrater eller skal i ketose så er iallfall byggryn ok, og en næringsrik matvare!
martefie sa for siden:
Jepp, også er det billig, bedre enn ris på smak og har superlav GI. Men som sagt, masse karber om man teller sånt.
Spinat har mye jern...
Photobscura sa for siden:
Men, som sagt, det har lav GI/GB, det vil si at det er såkalte langsomme karbohydrater, og vil ikke gi raske blodsukkerstigninger, men om man ikke har en bestemt filosofi så bli det veldig vanskelig å svare. Bør ikke kombineres med høyt fettinntak i alle fall.
Noe som er veldig godt å salater er f.eks gresskarkjerner, solsikkekjerner og pinjekjerner. Gjerne røstede!
NÅ! sa for siden:
hittil har jeg bare konsentrert meg om å få i meg færre karbohydrater enn før. Har laget meg en regel om å ikke bruke matvarer som inneholder mer enn 10 pr 100 gram. Det har funket bra så langt :)
Er litt lei om dagen og leter etter nye matvarer, men byggryn ser det da ut som om jeg venter med til jeg er ferdig slanket og skal leve resten av livet på et Fedon - inspirert kosthold! ;)
Anitra sa for siden:
Enig med deg :) Jeg skal også det :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.