Jeg forsøkte meg på en runde i ketose. Startet for to uker siden, og gikk fra å ha levd et år på lavkarbo/bedre uten brød/steinalderkost. I løpet av to dager var den karakteristiske drittsmaken i munnen på plass, og ketostixene viste utslag rundt 50.
Samtidig fortsatte kona mi som er gravid på vår vanlige lavkarbolinje, altså ingen ketose, men hun fikk like kraftige utslag på ketostixen.
Hvorfor? Jeg antar at stixene viser avfallstoffer (ketoner) fra fettforbrenning, og det har ikke egentlig noen sammenheng med ketose. Hvordan vet man da om man er i ketose eller bare har god fettforbrenning?
Ketose er fettforbrenning!
Som du sier, viser stiksen at man har ketoner i urinen. Har man ketoner i urinen, forbrennes det fett.
Det er viktig at man bare bruker stiksene om kvelden, minst 2 timer etter siste måltid.
Om morgenen vil mange få utslag pga ketogen forbrenning om natten, særlig om man lever lavkarbo.
Har du utslag på stiksen om kvelden, er du i ketose. Fargen har ingenting å si, utslag er utslag.
Veldig mørk farge kan bety at man drikker for lite!:eek:
Om det er noe spes når man er gravid, aner jeg ikke.
Mulig hun er i en ketogen tilstand om hun spiser lite karber og kroppen forbrenner mye pga graviditeten.:confused:
Takk for svar. Men jeg forstår fremdeles ikke hvordan det hele henger sammen...
Hvis man lever lavkarbo, for eksempel "bedre uten brød" og ligger på mellom 50 og 72 gram karbohydrat om dagen, så vil ketostixene vise utslag fordi kroppen bruker fettforbrenning som primærforbrenning?
Har også lest at dersom man er gravid så kan stixene gi feilaktig utslag......? men siden hun lever lavkarbo så kan det jo hende hun faktisk trenger å øke kh inntaket litt for ikke å være i ketose nå når hun er gravid?
Eller, din kone kan muligens være i nærheten av gravidediabetes. Dette er en tilstand av insulinressistens, som gjør at kroppen ikke kan bruke karbohydrater til noe fornuftig.
Diabetikere som ikke får nyttegjort seg "sukkerlaken" i blodet, vil komme i ketose.
Jeg er dia2, og i ketose, men det skyldes ketolysekuren.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.