< Tilbake til oversikten

Ketose = vektreduksjon?

Jabba sa for siden:

I dag har jeg en slik "i tvil om det funker" dag. ler
Har ikke veid meg i morges - tør ikke - siden jeg hadde en vektoppgang på 200 gr i går....vil nå vente til min offisielle veiedag før jeg trår på vekta igjen. Krysser alt jeg har for at den da viser nedgang. Jeg er inne i min andre uke med ketolyse og jeg synes i grunnen det går bra.

Men - jeg blir veldig i tvil når jeg leser om andre medlemmer som ikke tåler for mye fløte, ikke kan spise for mye ost, som får i seg nok fett osv osv. Da tenker jeg "tenk om jeg heller ikke tåler det", "tenk om ikke jeg spiser nok fett"....og kjenner jeg blir både forvirret og frustrert.

MEN - hvis jeg prøver å roe meg ned litt....og tenker...er det ikke slik at hvis en er i ketose så går man ned i vekt?

Gerd sa for siden:

Alle har vi slike dager, da man ikke helt tror på kuren :ja: Men de blir sjeldnere etterhvert som kiloene blir borte ;)

Ketose er ikke nødvendigvis det samme som vektnedgang. Man kan være i ketose om man spiser 40-50 karber dagen, men det er ikke dermed sagt at man går ned. Mange må så lang ned som 15-20 karber for å få vektnedgang. Men dette står det om i flere tråder her, viss du søker litt. Bl.a har Nille laget tråd: "Alt du ønsker å vite om ketose"

:)

Jabba sa for siden:

OK - så hvis jeg er flink pike og holder meg til 15 - 20 karber om dagen så burde vekta etterhvert peke nedover.
Kjenner jeg av og til må legge telling av ditt og datt langt bak i hodet.....og bare nyyyyte den gode maten jeg kan spise!
Skal ta en titt på tråden du anbefalte Gerd ! Thankx!

Gerd sa for siden:

Ja 15/20 om dagen.

Det står i boka og. :)

valleygirl sa for siden:

vel, dette kan nok variere. Jeg har holdt meg til ca. 20 karber for dagen i lang tid, spiser de rette matvarene og går nesten ikke ned i vekt. Men det er greit nok, fordi kostholdet føles bra for meg, og jeg går tross alt sakte nedover. Er i ketose hele tiden, men det betyr ikke nødvendigvis vektnedgang. Litt interessant er det at den gang (i oldtiden) jeg gikk på et opplegg med opp til 55 g karbo for dagen OG samtidig passet på at kaloriinntaket ikke gikk over 1500 for dagen, så raste jeg ned i vekt. 20 kg på 10 uker. Og de kiloene holdt seg av i mange år, så de var reelle nok.

Kanskje alder også spiller en rolle, det er vel generelt sett lettere for yngre folk å gå ned i vekt enn det er for middelaldrende. Uansett, jeg er -17 kg siden i sommer og kan egentlig ikke klage. Men mitt delmål som er -23 til jul, vil jeg ikke nå dersom mitt nåværende tempo holder seg.

Karbosara sa for siden:

WOW! Veldig bra nedgang uansett! Har selv brukt ett år på 10 kg...:cool:

Sesti sa for siden:

jeg klarte å gå opp selv om jeg var i ketose, så det er ikke så enkelt...:)
Jeg går heller ikke ned masse hver uke, det går ganske sakte, selv om jeg holder meg til 15 gr pr dag.. Men det går ned, og da klager man ikke:) Alle er forskjellig, og kan ikke alltid sammenlignes:)

Oban sa for siden:

He he. Du har nesten ikke gått ned i vekt, men alikevel mistet 17 kg siden i sommer. :D

valleygirl sa for siden:

Mente nesten ikke ned i vekt på mange måneder. De første 13 kg. gikk unna på 5 uker i juli/august....... Siden det, ikke så mye per uke, nei.;)

Sirius sa for siden:

Nå er jeg forvirret...:confused:
Er ikke ketose ketose da?

Greit nok at de individuelle grensene for ketose kan variere - men er man i ketose ved 50 karber, så er det vel i teorien "den samme" ketosen (fettforbrenningen) som ved 15 karber? (Har lest "alt du trenger å vite om ketose" men er litt forvirret). Noen som skjønner hva jeg mener? :)

Karbosara sa for siden:

Eskimoene er i ketose store deler av vinteren, og det finnes da noen av de som ikke er slanke... De har vært ut og inn av ketose så ofte at det ikke virker slankende på dem som det gjør på oss, som aldri har vært i ketose (mest sannsynlig) før vi begynte på kur...

Man kan leve sundt op lavkarbomat uten å gå ned i vekt, noen går inn i ketose ved 40-50 gk, andre må lenger ned for å komme i ketose, og da kan det hende at man kan være i ketose uten å gå ned i vekt.

Photobscura sa for siden:

Uten å sette noe panikk i nye lavkarboere, så er det mange faktorer som spiller inn uanvhengig av ketose.
Jeg er muligens fortsatt i ketose, selv om jeg spiser mellom 50-100 gr kh om dagen, men det stimulerer ikke til så stor ketonprodksjon at det kommer i urinen.
Det handler også om proteinmengde, f.eks. Om man får en for stor andel proteiner i kostholdet kan kroppen omdanne overskuddet til glukose, og man kan få en vektstillstand/oppgang. Derfor er det ganske viktig med nok fett når man spiser helt nede i 15-20 gr kh om dagen. For store mengder meieriprodukter kan føre til det samme, særlig kaseinet (melkeproteinet) kan være slemt her, og man kan med fordel kutte ut/ned eller spise produkter av f.eks geit eller bøffel i stedet for av ku.

MEN! Om du er konsekvent og følger boka til punkt og prikke, så ville ikke jeg fingert med kostholdet før det minst hadde gått fire uker uten resultater. Det er ikke nødvendigvis gjort i en håndvending å omstille kroppen i en så stor grad som man gjør på en ketogen diett, og kroppen vil nødvendigvis protestere litt underveis.
Det siste er at dersom man stresser, vil kroppens reaksjon på uroen i kroppen være et forhøyet kortisolnivå, noe som også fremmer glukoseproduksjonen, derfor er jeg enig med deg, Jabba, at du skal prøve å glemme vekta mellom slagene og nyte maten :)
Og om man blir fortvilt når man går opp 200 gram, så bør man tenke på hvor mye 200 gram veier, det er ikke stort, og tilsvarer to dl vann, altså et litt stort kjøkkenglass. Om et så lite vekthopp går inn på en, så bør man vurdere å legge ned veto mot veiing mer enn en gang i uka :o! Bare en anbefalning.

Jabba sa for siden:

Enig med deg Photobscura - 200 gram er vannvittig lite og INGENTING å henge med geipen for! Jeg SKAL kun veie meg en gang i uka - basta bom !

Når det gjelder proteiner....holder nå på å lese boka for andre gang og har nettopp lest kapittelet om Proteiner. "Doktor Feelgood" sier jo her at normalt så trenger man gjerne ikke mer enn 20 - 40 gr protein til dagen, det er altså på et "normalt" kosthold. Men jeg klarer ikke å se hvor mye vi på ketolyse skal ha. Går utifra at det iallefall må en fordobling til. Synes jeg leste en plass at man kunne regne 1 gr protein for hvert kilo en veier - det betyr da at jeg ca skal spise 1oo gr protein til dagen. Høres det riktig ut?
I varedeklarasjonen på varen står det oppgitt antall gr protein i 100 gr vare. Er det denne summen jeg kan gå utifra? Ingen fratrekk eller plussing på av et eller annet her? ler
Ta egg f. eks...i følge matvareguiden inneholder 1oo gr egg ca 12 gr protein. Hvis jeg da spiser 2 egg til dagen så har jeg fått dekket ca 1/4 av min dagsrasjon hvis det viser seg at regnestykket over stemmer (altså 1 gr protein for hvert kilo menneske)
Da kan jeg f. eks få i meg resten av proteinene gjennom grønnsaker og kjøtt/fisk/...?
Hva med fugl? Kylling? - Er dette også en (god) kilde til protein? Andre supre kilder til protein?

Photobscura sa for siden:

Det er energiprosenten du skal forholde deg til, ja.
Du kan jo prøve noen dager å regne ut maten din på enten fitday.com eller matpådata (google det, husker ikke adressen). Så lenge du til enhver tid velger de feteste matvarene så går det meste av seg selv. Det optimale forholdet er sånn ca 75/20/5 (fett/proteiner/karbohydrater). Jeg brukte det et par ukers tid, og lå ganske bra an hele tiden, og det gjorde meg trygg på at jeg gjorde det riktig.
Men det viktigste er at du holder deg til 15-20 gram kh om dagen, og at disse i størst grad kommer fra grønnsaker som vokser over jorden.

Impulsiw sa for siden:

Fedondama sa at man faktisk kunne stå stille i et par måneder for så plutselig å rase ned noen kilo. Hun sa at jeg skulle ha like mange proteiner som antall kilo jeg veide. Det sliter jeg med altså. Ligger på ca. 80 gram daglig. Burde hatt 120. Men jeg kan bruke proteintilskudd da. Da går det lettere... Er ikke lett å få riktig balanse..:nei:

Sirius sa for siden:

Hmm, det med eskimoene var interessant. Spesielt i.f.t spørsmålet om inn og ut av ketose påvirker kroppen på sikt.

"noen går inn i ketose ved 40-50 gk, andre må lenger ned for å komme i ketose, og da kan det hende at man kan være i ketose uten å gå ned i vekt"

forstår jeg det da riktig at "en ketose ikke er det samme som en annen ketose" hos den samme personen? F eks: Hvis en person har personlig grense på 30 karber for å komme i ketose. Er da ketose som fysiologisk prosess den samme som den prosessen som foregår ved grense på si 15 karber? Uavhengig om man går ned i vekt eller ikke mener jeg.

Eller med andre ord - er ikke mengde ketoner målt i urinen irrelevant? Altså at det ikke spiller noen rolle hvor mye ketoner som måles, for prosessen er den samme uansett? (Ok, føler meg en smule treig nå...)

Photo - takk for mye bra info om ketose. Ser ut til at det hele egentlig er ganske kompleks. Jeg har ikke helt klart å fordøye alt ennå :o

Jabba - sorry hvis jeg sporte av fokuset :)

Jabba sa for siden:

Helt i orden ! No problem!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.