< Tilbake til oversikten

Merkelige kroppen

Sesti sa for siden:

Jeg har i det siste eksperimentert litt med kroppen, sett litt på hva jeg tåler og sånn.. Og konklusjonen så langt er at:

• For mye meieriprodukter (fløte og rømme altså) gjør at jeg går opp i vekt, selv om jeg totalt ikke går over 15 gr pr dag (inkludert grønnsaker og sånn)
  • Mel gjør at jeg får vondt i magen, har ikke sett noen forskjell på vekta
  • Sukker i kaker/andre ting gjør og at jeg får ondt i magen..
  • Mørk sjokolade gjør at jeg får vondt i magen

Og det er helt greit det... Men så komme det virkelig snåle..

• melkesjokolade, helt vanlig sukkersjokolade, kan jeg spise, og gå langt over 15 gr karber pr dag, men jeg får ikke vondt noen steder, og vekta går nedover...

Noen lure mennesker som skjønner noe av hva kroppen min holder på med..?

Skippy sa for siden:

Skikkelig rart. Kunstig søtning i sukkerfri sjokkis kan plage en stakkar med magevondt vet jeg, iallefall noen stakkarer. Men at fløte og rømme setter en stopper var jeg ikke klar over, skal herved bort fra min meny noen dager. Har du/noen noen erfaringer på om dette også gjelder ost?

Sesti sa for siden:

Ost kan jeg spise til det tyter ut av ørene, null problem der:)
Nå for tiden ligger jeg på ca 1 spiseskje rømme til kjøttet/fisken, ellers ingenting..
Men cottage cheese går bra..
Så det gjelder bare rømme og fløte ser det ut til..:S

Skippy sa for siden:

Da skal jeg kutte ut rømme og fløte først. Kan jo lage tunfisksalat og slikt med bare majones, selv om det ikke er riktig det samme. Prøver noen dager og så gir jeg tilbakemelding.
Egentlig mistenker jeg "myke sponplater" for å være en stopper.

Sesti sa for siden:

majones har jeg heller aldri hatt noe problem med...
Men dette gjelder jo bare min kropp da, det trenger jo ikke være sånn for deg:)

Antoinette6 sa for siden:

:) Interessant lesning. Men det der med melkesjokolade ville jeg ikke stolt på. Det finnes så mange flere variabler som spiller inn ennn bare maten. Prøv med en melkesjokolade hver dag i en måneds tid, så tror jeg vekttapet stopper... :)

Men det er viktig å eksperimentere for seg selv.

Anitra sa for siden:

Det er lurt å eksperimentere ja. Min kropp skriker etter fett for tiden, det gjør at jeg går ned. har hatt noen dager hvor jeg har fått i meg for lite, og da stopper vekta. Så hos meg er det motsatt.

Sesti sa for siden:

Hehe, ja det er jo ikke sånn at jeg kan stappe i meg flere kilo sjokolade hver dag heller:)
Men en liten smak i ny og ne har ingen effekt ser det ut til.. Og det er jo ganske hyggelig:)

Er litt gøy å se hva som gir forskjellig effekt, spesielt at melkeproduktene har så stor effekt som de har..

Ella-A sa for siden:

Så heldig du er Sesti! Jeg trenger hjelp.. :(
Jeg har bare vært på kuren i 9 dager og de siste 4-5 dagene har jeg bare gått OPP i vekt. Ikke stått stille eller ned men OPP! Igår var jeg å gikk tur, spiste brødskive, salat og drakk litt pepsi max. Kan kutte ut pepsi max og spise mindre brødskive, men det er vel ikke bra å spise salat en hel dag? Bare salat? Hvordan skal jeg spise for å gå ned igjen? :( Nå er jeg skikkelig deppa, for jeg hadde jo gått ned fort, og nå kommer det på igjen :( På lørdag da jeg spiste pizza, sjokolade og drakk pepsi max gikk jeg fortsatt ned, no problemo liksom.. Hva gjør jeg feil? (Igår var den første dagen jeg "trente", har vært litt svimmel og sånn så har ikke orka før igår - gikk 50min tur) Hjelp meg :(

Jabba sa for siden:

Har du utslag på stixen?

Ella-A sa for siden:

testa ikke det igår men hadde det dagen før, og da gikk jeg jo opp noen hundre gram :(

Vibeke-67 sa for siden:

Hei
Du skriver at du følger ketolyse, og må anbefale deg å lese deg opp, lese boka. da finner du kjapt ut hva du skal ersatte brødskiva med. Det er jo liksom det hele opplegget går ut på....
Lykke til!

Ella-A sa for siden:

Jeg har lest boka, brødskive er fra Isets brød,ikke vanlig brød..

LilleM0r sa for siden:

Både boka og forumet herinne advarer mot denne typen mat. Også brød etter oppskrifter her inne - i starten. De 4 første ukene er det viktig å følge kosten fra punkt til prikke. Og det tar jo noen dager før du får "straffen" for det du spiste på lørdag, så det er antaglig grunnen til at du nå går opp. Prøv å fokuser på alt du kan spise - ikke det du ikke kan spise.
Lykke til!

Jabba sa for siden:

Aha - altså ikke lurt med lavkarbo brød i starten......hvor lenge varer starten? Da er det bedre med Oopsie rolls f. eks?

Anitra sa for siden:

Jeg har ikke spist brød siden jeg startet på dette 29 sept, og savner det ikke. Lager en del oopsie rolls, og når det gjelder pizza, er det den lavkarbo her inne som gjelder.
Jeg spiser ofte omelett til frokost, gjerne med baconost/skinkeost, litt broccoli/blomkål osv.

Ella-A sa for siden:

problemet er bare at jeg ikke er så gla i egg - blir litt mye av det, og at jeg spiser minimalt med kjøtt, derfor har jeg tydd litt til brød, men takk som sa fra, det har jeg ikke tenkt på ;)

Ella-A sa for siden:

Men, jeg trodde jo jeg gikk oppover i vekt den siste uka, men er ikke sikker egentlig, for vi hadde flytta vekta, og der sto jeg på ,7 og når jeg flytta den nærmere doen, sto det ,7 men når jeg flytta den og satt den ved vaskemaskina fikk jeg både ,4 og ,2. Så jeg må vel finne en fast plass vekta kan stå døgnet rundt. Mulig jeg bare står fast på en eller annen vekt, og faktisk ikke har gått opp. Jeg vet ikke helt jeg..:p

Men takk for tipset om brød ;) Skal spise så lite som mulig av det, bare kose meg med det en gang i uka eller noe :)

Anitra sa for siden:

Siden jeg har veiedag på fredager, er liksom lørdagen min kosedag. da blir det gjerne litt bacongull og pm :)

Vibeke-67 sa for siden:

Til Ella - A. Jeg har ikke fulgt ketolyse, men regner med at det gjelder det samme der som det jeg følger. Det handler ikke bare om å få i seg mindre karbohydrater, men du skal ha korrekt mengde fett, og ikke minst, proteiner! Hvis du ikke liker egg, og spsier lite kjøtt, ville jeg ha prøvd med fisk. Tunfisk på boks i olje er en klassiker i salaten. peppermakrell med litt majo og agurk. Reker m majo og sitron. Laks/ørret m agurksalat. jeg tror cluet er å fokusere på det du kan spise, ikke det du ikke kan spise. Det er et hav av muligheter.

Pearl sa for siden:

Jeg kjenner igjen det at vekttapet stopper opp med rømme og fløte. :confused:

Sesti sa for siden:

Ja det er rart det der.. Har ikke sjekka vekta i dag, etter snart 1 uke med minimalt med meieriprodukter. Kanskje det hjalp:)

Karbosara sa for siden:

For min del, har jeg konkludert med at det er liten vits i å leke i grenseland, når det gjleder de matvarene som kan vær partystoppere...hos meg er partystopperne for mye CF, for mye fløte, for mye saltholdig mat, og magen slår krøll på seg av sjokkis som er kunstig søtet. Jeg kan ikke spise for mye tomater og løk, og skulle jeg prøve en liten bit melkesjokolade med sukker, vekker jeg til live søtsuget.:o

Jeg klarer meg veldig fint når jeg gir kroppen min det den trenger for å ha det bra, og så holder jeg meg langt unna grenseland i de periodene jeg er motivert.

Som noen sa lenger opp: det du spiste på lørdag, får du igjen for to-tre dager etter...ikke sønda. Derfor er det litt skummelt å finne ut at man har gått ned i vekt på søndag, og fortsetter med de små utskeielsene...og plutselig forandrer vekta seg oppover, for kroppen har begynt å forholde seg til det du har spist, og legger på seg igjen...

ble langt dette..

Sesti sa for siden:

Skjønner godt hva du mener Karbosara:)
Målet mitt her var egentlig bare å se litt mer nøyaktig hvor følsom kroppen var, fordi jeg merka jeg ble så dårlig av enkelte ting. Og da jeg ikke ble dårlig av vanlig sjokolade, syns jeg det var litt rart...

Jeg går ikke rundt og spiser sjokolade hver dag altså, det var bare et par ganger for å teste:)

candyland sa for siden:

jeg får også vondt i magen av kunstig søta sjokolade, ifa osv....

har aldri vært noen stor fan av rømme før de siste par ukene, nå har favoritten in blitt taco uten skjell med masse rømme på.... og har rømme til minst ett måltid om dagen.... og de samme to ukene har jeg ikke gått ned ett gram, så mistenker at det kan være en sammenheng...hmm.... kjøpte 2 nye bokser rømme i dag, så da får jeg prøve å kutte ut en stund når jeg har brukt de opp....og nå som jeg endelig hadde begynt å nyte smaken av den...sukk....

Karbosara sa for siden:

Jeg har faktisk valgt å ta en eller to biter Bocca på lørdagskvelden i stedet for annet, for det trigger ikke søtsuget og gir heller ikke mageknip...så jeg skjønner hva du mener...jeg og...;)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.