< Tilbake til oversikten

NRK puls i dag ... (Om dia2)

Impulsiw sa for siden:

www1.nrk.no/nett-tv/klipp/432335

De som ikke fikk sett det kan laste det ned på linken. NRK1

Programmet gikk i dag og handlet om kostholdsendring versus insulinbehandling av diabetes og da om man skal kjøre lavkarbo eller "vanlig" kosthold/kalorireduksjon.

Ha en god "titting" :D

hCon sa for siden:

Veldig bra, men når skal allmenheten som baserer seg på europeiske kostholdsanbefalinger lære seg at høyfett/lavkarbo ikke fører til tette blodårer? Hadde han løkrullen fra diabetesforbundet visst det, så hadde han vel ikke avsluttet programmet med den harry kommentaren om at det ikke hjelper å få ned blodsukkeret hvis man i steden dør av hjerte- og karsykdommer.

MHM sa for siden:

*fniiis* :D [color=navy][/color] Er så enig i det Hexeberg sa, at folk må få vite at de har ET VALG til karbohydrater og insulinsprøyter! Det er faktisk mange som ville valgt bort medisiner dersom de hadde visst at det gikk an, det er jeg hellig overbevist om. Også bra at hun arresterte Birkeland da han sa at de anbefalte karbohydrater i form av frukt og grønnsaker. WRONG! De oppfordrer til økt bruk av brød, poteter, ris og pasta, fordi det er MAGERT.... :rolleyes:

scartz sa for siden:

Var et veldig bra innlegg, kjekt å hørre begge sider av kostholdseksperter. Syntes at han høykarbo kom med mange bra poeng, men på noen områder syntes jeg han var ganske clueless også...

Impulsiw sa for siden:

Det er nok flere veier som fører til "Rom". Har ei venninne med sterk dia2 som har vært på sånn "slankefarm" i en uke nå. Der følger de en lavkaloridiett. Så har hun fortsatt å følge dietten hjemme siste uka. Hun gikk ned 4 kg og blodsukkeret har gått fra 16 til 6.5. Så vektreduksjon er nok alfa omega for å få bukt med problemet.

tonetrollet sa for siden:

:eek: På hvor lang tid hadde blodsukkeret sunket så mye? Går ut fra at det er Hba1c (langtidsblodsukker) vi snakker om... Enkeltverdier kan jo variere sterkt.

Impulsiw sa for siden:

Var fasteblodsukker etter som jeg forstod. Hun har hodt på i 14 dager. Vanligvis varierer hennes BS mellom 10 om morgenen og 16 på kvelden. Det var så ille før hun begynte med dette at legen vurderte insulin. Metformin og glucofag hadde ikke effekt..:nei:

Fint at blodsukker synker, men det er ikke mulig å måle en så stor endring av langtidsblodsukker etter så kort tid... Hba1c som er verdien legen pleier å vektlegge ifht diabetes, er gjennomsnittlig blodsukker siste mnd. (Derfor måler jeg blodsukker hos legen månedlig, og selv det er litt ofte iblant til å få med seg endringene)

Enig i at det sikkert er flere veier som fører til Rom, og det var jo det som var poenget ditt.:)

Runegutt sa for siden:

Jeg takker KOS og spesielt Dr Lindberg for at mitt blodsukker er under kontroll.

Jeg kan også takke alle her for en masse gode råd, og støtte.

Om 3 mnd. har jeg ny time hos fru dåktern, og da skal hun få en masse brosjyrer fra KOS.
I utgangspunktet var hun sjepisk til Lindbergs kosthold, men har nu begynt å spørre endel. Hun ser jo at det virker, og prøvene sier det virker.

Sist Hba1C var 5,9

Så bra!
Men hva er KOS?

Mitt blodsukker, blodtrykk og kolesterol er også dalende...:)

Runegutt sa for siden:

Ser du fikk svar. Meld deg inn davel. Trenger flere diabetikere som ikke er kjøpt og betalt av store medusinproducenter

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.