Vel.. første uken gikk bra. Andre uken, ikke fullt så bra. Besøk hos en venninne, ritz kjeks (ikke såå mange) grønnsaker og dip. Hun hadde laget "sunn" snacks fordi hun visste jeg var på diett. Fikk jo helt dårlig samvittighet fordi jeg egentlig ikke kunne spise det, hun hadde disket opp, så jeg måtte jo ta litt. (ikke store mengder som før, så måteholden, og det er jo nytt..) Lørdag: burger king, ja, har en samboer som er vill etter junk, og han hadde datteren denne helgen, så da ville de der og kose seg. Ikke så lett å motstå når man ikke har spist noe hele dagen, jobbet tidlig skift på jobben, kom hjem litt før ti på morgenen og gikk å la meg sto opp 13, og løp til byen.
Bestilte Fedon burger, men det fikk jeg ikke. Så da ble det med vanlig brød.. ingen pommes eller noe.
Søndag: familiebesøk.. holdt meg til rent pålegg (kalkun) og eggerøre.. litt laks også. FLINK.. synes jeg, når alle satt med div. iser og kaker ved siden av meg.
Men så... kom det som får meg til å tvile. Kjørte småen i BHG, og hadde glemt min egen mat (har mat fra spis deg slank.no). Gikk på butikken.. Men hva P******kan man kjøpe der da? Som ikke krever tilberedning? En pakke med kokt skinke fristet jo ikke akkurat.
Hva gjør dere når dere kommer i en "matløs" situasjon? Var jo sååå sulten.. Endte opp med en skinkepakke, en pepsi max og retur til heimen. Droppet lesesalen, og nå sitter jeg hjemme og skal lese. Litt irritert på meg selv. For er ikke sååå effektiv hjemme.
Noen gode tips å komme med? Slik at jeg ikke gir helt opp etter bare to uker.
mat i farta, sånn som jeg handler på vei til jobb: en pk ferdigskivet norvegia, 1 pk fårepølse, dette er flott å lage rulle av og spise sammen med babytomater...
eller ferdigskivet norvegia m/ rekesalat (det er en på Rimi som bare har 1gk pr 100g, en fra en billigkjede) og hjertesalat til å legge osteskiven og rekesalaten i. Bare pass på å ha med en teskje hjemmefra.:o
Av og til kjøper jeg en pakke gullbrie og en paprika...nam! Brekker litt ost, og brekker litt paprika...
Har jeg dårlig tid og ikke rekker middag, men en tur i kiosken, går det til nød an å spise en grillpølse i lompe...bare du kaster lompa...eller hvis de har ristede mandler (lørdagsgodtet mitt), så er det er nødløsning av og til...ville heller holdt meg til ost og salami i hverdagen....i kioskene har de baconsvor fra Maarud, eller bacongull...helt greit å ha å knaske på i farta...
Ja, var tanken min med ost/skinke. Å rulle det sammen og spise. Det er jo godt. Men kjenner savnet etter brød o.l. Noe som metter litt mer. Ikke at jeg er direkte sulten...
Bacongull... er liksom noe inni meg som skriker fy fy!
Og hvor mye av alt? Lavkarbo krever planlegging, det har jeg skjønt. Og det er langt i fra min styrke. Holder ut en stund til :) viktigst å kvitte seg med junk vanene og godteriet tror jeg.
Brød blir du sulten av...men ost og skinke blir du mer varig mett av...min erfaring dette...bare lit uvant å spise bare pålegg...litt uoppdragent, liksom...hihi...men kroppen din vil takke deg for det etterhvert...
det er nok noe salt ja, så det er ikke å anbefale som daglig mat, men likevel mye bedre enn potetgull, eller hamburger MED brød...hva er fyfy? Fettet? Det skal du jo ha! :D Herlig, ikke sant? Men Maarud baconsvor har veldig lite karber, og er den beste av de, sånn ernæringsmessig...
Lavkarbo er jo et generelt uttrykk...det kommer an på hvilken filosofi du vil legge deg på....jeg spiser til jeg kjenner meg fornøyd og mett. Ikke mer. jeg teller karber, ikke kalorier, og jeg er blitt veldig oppmerksom på at hvis jeg ikke sluker maten fort, blir jeg faktisk mett før jeg får spist så mye jeg trodde jeg måtte spise...jeg holder meg til under 15gk daglig og bruker grønnsaker som "brød"...bruker fett i maten der jeg får det til...fete pålegg osv...uvant i begynnelsen, men nå syns jeg at det er mer lettvindt på denne måten enn det det ellers ville vært...da måtte jeg jo ha laget matpakke med brød og pålegg, nå, tar jeg med meg pålegg og er fornøyd...må innrømme at jeg følte meg litt rampete til å begynne med, men nå tenker heg ikke på det lenger:D
Bare hyggelig!
Hva med prior kyllingklubber? De kan spises kald og varm de,og smaker godt. Må bare se på pakken hvor mye KH de ulike pakkene har,da de er krydret forskjellig. Eller kjøpe ferdig blandet salat og kyllingsalatkjøtt?Lurt og ha en engangsgaffel eller lignende i vesken/bilen om du er mye på farten. Innrømmer og sier at jeg har slikt i bilen jeg..:o
Spiste kylling på lørdag kvelden.
Akkurat nå sliter jeg veeeeldig. Kjipt. Er drit sulten.. har ikke noe som frister her hjemme (eller som kan spises for den saks skyld).
Egg, bacon, biffstrimler og fajitas krydder.. tenke tenke.. Men noen som vet hvor mye KH det er i fajitas krydderet?
Må vel gå å handle, får vente til samboeren er på vei fra jobb, jeg er nemlig blakk som en kirkerotte. Finner ikke skinken jeg kjøpte i dag heller.
Nei, dette er bare en kjip og kjedelig dag. Noen ganger er mandager bare sånn..
Kjenner meg igjen :lol: Jeg er slapp med planlegging og norwegia med salami eller skinke finner jeg rett og slett kvalmende...det er nødmat..:D
Du kan steke deg opp en STOR omelett av åtte til ti egg. Den fyller du med det du liker, feks skinke, purreløk, skiva tomater og ost på toppen..lar den putre på middels varme under lokk. Da har du 4 fine "skiver" med mat som er like god kald som varm. Evt kan du lunke på den i micron. Du kan jo variere med bacon, squash, sopp...osv. Så har du i 1 ss fløte for hvert egg du bruker. Litt salt... Det er kjekk håndmat!
Jeg kjøpre GG-klibrød (helsekostforretninger eller velassorterte dagligvarebutikker har dem) Da kan du spise inntil 5 om dagen. Det er kun 3 karber per stykk. De METTER. De er ikke så fristende men med baguettsalat, rekesalat, philadelfiaost..osv.. på er det helt greit og du blir mett lenge. De er så grove at det gå rett igjennom sa fedondama :ja:
Wasa fiber plus har bare 5 karber per stykk. To sånne med ekte majones og røkelaks er godt og metter lenge. Eller du kan kjøre med baguettsalat, italiensk, rekesalat osv..
Så har du salater da.. det kan du lage opp for et par dager. Ha det i passe posjonsbokser som du kan spiser rett av. Da kan du jo lage med issalat, rødløk, cherrytomater, fetaost i olje, soltørka tomater i olje, tomater...vips så har du DIGG salat :D
Ellers kan du steke opp en pakke med laks (sånn frossen) la den putre i en boks med creme fraiche, kikkoman og sitronpepper...det er nyyydelig mat og du kan varme på den i micron. Den er også god kald :sikle:
Paranøtter er det bare 3 karber i 100 gram i. Nøttefabrikken har 200 grams poser nå Dette er veldig fint fett for kroppen. Avokado er kjempebra. En hel sånn, så holder du et par tre timer ialle fall. Du kan ha salt på den eller splenda. Greit å ha i veska også (huske skje :geip: )
Så må du prøve oopsie pizzan til kristin. Den finner du under oppskrifter her. Lag 2 når du først er i gang og frys ned i passe posjoner. Den er god både kald og etter en runde i micron.
Slipper det problemet hvis man er bittelitt forberedt da :D
Det eneste jeg kjøper når jeg er på farta og veldig sulten er evt en varm kylling eller karbonader. Noen butikker har en ferskvaredisk og der kan vi flotte oss :ja: På mega hos oss har de omelett, kylling, medisterkaker, karbonadekaker, fiskekaker...osv. Det er jo grei og god mat i farta. Synes morrpølse er godt å maule..:sikle:
Men har man en pose med paranøtter eller lignenede i veska er man berga.
Impulsiw - utrolig mange gode ideer og tips! ikke det at jeg har noen problemer i lunsjen egentlig, handler på vei til jobb, salatingredienser, men man kan jo bli litt lei det.
Ellers unner jeg meg av og til kyllingvinger, rekesalt og cherrytomat til lunsj, men da spiser jeg alene - litt grisete :lol:
Men jeg skal absolutt lage noen kristin-pizzaer og fryse ned. Mmmmm
Ja,det trodde jeg også det ble spurt om... Forresten,så har mye av coop butikkene ferdig grillmat også. Det er alt fra grillet hel kylling og lår,til karbonader og noe gryterett. Kyllingene er nydelige. Noen rimi opererer med grillmat de også. Har sett kylling,kjøttkaker,fiskekaker og grillribbe hos de:sikle: Så sånn egentlig finner man nok alternativ om man har glemt matpakken sin en dag. Det blir jo kanskje dyrere,men baguetter o.l er jaggu ikke billig de heller.. Valnøtter i boks er jo snacks de også. Inneholder vel 7 KH per 100gr. Ikke SÅ ille i nøden og en gang i blant. Jeg unner meg 50gr par kvelder i uken.
Men når man havner i nærmeste butikk og den ikke har varmmatutvalg og man ikke har tid til å gå i en slik butikk, er det av og til greit å vit hva man skal gå for der inne...så man slipper å reise hjem med bare en pakke kokt skinke og føle at man ikke får det til...
Butikken er jo full av mat vi kan spise... men skinke er like god mat som annen mat. Bare at man går litt lei. Da er jo nøtter, avokado et alternativ..
OG hvis man liker oliven..grønne eller sorte..er det nyyydelig hvis man dypper dem i TINE sin urteost :sikle: Eller så kan man ta stangselleri og favorittsmøreosten..philadelfia eller en fra tine.. Eller ta en tube med bacons/skinkeost..og breeeeee det nedover stangsellerien.. :D
Og når jeg er i nøden og vil ha noe godt, tar jeg avocado og deler i to, ut med steinen. Fyll i med pillede reker, en dæsj lett-rømme og en teskje med salsa. Nyyyyt.
Eller avocado m reker, majones og litt sitron
Trodde det var: "Nøden lærer nøgen kvinde at sprike" :D
Ser at det er mange her som tyr til ost og skinke. Personlig synes jeg skinke er både smakløst og for magert. Da foretrekker jeg heller pepperoni, chorizo eller andre spennende pølsepålegg sammen med osten
Hohoho..:lol: Enig med deg! Er MAAAAASSSE god spekemat :sikle:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.