< Tilbake til oversikten

Fedons havrenøtter

Marianne sa for siden:

Fedons havrenøtter er bra småkaker til jul. Putt dem i ett norges-glass og knyt en sløyfe rundt glasset. Fin julepynt på kjøkkenet eller en fin vertinnegave. Godt for barna å knaske på eller for oss som en småkake sammen med en kaffekopp etter middagen.

Havrenøtter
(50-60 stk)

125 g smør
125 g fruktose
1 egg
125 g grov sammalt hvete
250 g havregryn
1 ts bakepulver
1 ts kanel
4 ss skummet melk
Evt. valnøttbiter

Sett ovnen på 200 grader.

Rør smør og fruktsukker lyst og porøst. Tilsett egget. Bland sammen alt det tørre og ha det sammen med det andre i bakebollen. Tilsett melk, litt om gangen - under omrøring.
Lag runde små kuler av deigen. Trykk dem flate eller sett dem som kuler på et bakepapirkledd stekebrett. Trykk en liten valnøttbit i kulene.

Stekes ved 200 grader på midterste rille i ca. 12 min. Avkjøl på rist

Marianne sa for siden:

Fedons konfektkake
(denne konfektkaken kan man lage til jul dersom man ikke har whiskey i huset:D )

1 pk. Dr. Lindbergs sjokoladekake-miks
1 dl appelsinjuice
1 dl kesam 8 %
1 dl rapsolje
2 ss hakkede mandler
2 ss hakket 70 % sjokolade (eller 85-90 %)
2 ss tørkede hakkede aprikoser

Sett ovnen på 170 grader.

1. Lag kaken etter fremgangsmåten på pakken, men bytt vann med appelsinjuice og kesam. Tilsett mandler, sjokolade og aprikos. Ha i en springform på ca. 22 cm i diameter og stek på midterste rille ved 170 grader i ca. 40 min. Avkjøles på rist.

2. Lag glasuren i pakken og pynt med mandler og aprikosbiter på toppen.

Hvordan flytter jeg denne og legger den som en egen oppskrift?

guro sa for siden:

Så spenndende dette så ut. Men, får man kjøpt den kakemiksen enda da, trodde den gikk ut? Jeg har en stående jeg og nå vet jeg hvordan den skal brukes.

Marianne sa for siden:

Hva sier du, Guro? Får man ikke kjøpt Fedons kakemikser? Hvorfor ikke??? Gjelder det alle?

:eek: marianne

guro sa for siden:

Jeg har en sterk misstanke om at der er gått ut. :confused: Det er synn. Mandelkaka ver god og grei - lage muffins av den jeg.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.