< Tilbake til oversikten

Bønner

Jabba sa for siden:

Synes å huske at noen nevte at man kunne erstatte poteter, ris o.l med f. eks bønner. Men har ikke de fryktelig mye karber da? Eller snakker vi om forskjellige produkter da? Jeg mener de røde Kidney bønnene.....som viser seg å inneholde ganske mye karber.....er der andre bønner som er mye mer karbo vennlige?

Pearl sa for siden:

Det varierer litt.
Matvare/Tilberedt mat og retter
Næringsinnhold i 100 g spiselig vare Vann
g Energi
kcal Protein
g Fett
g Karbohydrat(-kostfiber)
g Kostfiber
g Bønner, grønne 91 23 1,7 0,1 3,9 3,0
Dette kan vi spise litt av. Husk de veier litt. Men det som er i tabellen under kan vi bare glemme på ketolyse.
Produkter av grønnsaker

Matvare/Tilberedt mat og retter

Næringsinnhold i 100 g spiselig vare Vann
g Energi
kcal Protein
g Fett
g Karbohydrat(-kostfiber)
g Kostfiber
g Bønner, brune, tørkede 11 280 22 1,5 44,6 16,4 Bønner, hvite, i tomatsaus, hermetisk 73 78 4,8 0,6 13,3 6,6 Bønner, hvite, tørkede 11 283 22,0 1,6 45,2 15,8 Bønner, mung, tørkede 11 291 23,9 1,1 46,3 13,9 Bønner, røde, tørkede 11 291 22,1 1,4 47,6 14,0

Pearl sa for siden:

Auda. Det ble ikke så fin tabell som det så ut som. :confused:

Jabba sa for siden:

Ok - så det betyr at de røde Kidney bønnene kan jeg overlate til noen andre.....ja ja....

Gerd sa for siden:

Jabba: Et lite tips til deg: Sett din øvre grense på ca 4-5 karber pr. 100g vare pr. produkt. Inneholder en vare mer enn 5 karber pr. 100 gram, ikke kjøp det.
:)

Jabba sa for siden:

Det var et godt tips ! Takk! Var i butikken i dag og la ifra meg masse grønnsaker da det viste seg at antall karber var ganske høyt....Trodde først at jeg kunne spise så mye grønnsaker jeg ville - men der tok jeg jammen feil......

Gerd sa for siden:

Det aller beste er å holde seg til ferske grønnsaker som vokser over jorden :ja: La mesteparten av karbene kommer fra varierte grønnsaker i løpet av dagen. Kroppen trenger de vitaminer og mineraler som grønnsaker gir, for å fungere og forbrenne optimalt. :ja:
Åsså må du se på mengden du skal bruke :) F.eks. hvitløk, har jo masse karber, men man bruker så lite, det er jo en smakstilsetning :ja:

Sirius sa for siden:

Ang. bønner, så tror jeg de brun-røde salat/gryte-bønnene (tror det er kidney?) på boks er temmelig lave på karbo og er mer eller mindre spiseklare. :)

Jabba sa for siden:

Det stod ingenting på boksen på de bønnene jeg kjøpte - men på matvareguiden så står det 16,8 karber pr 100 gr ....og det er jo som kjent altfor mye.....
Æsj,....liker bønner jeg.....

Kjenner jeg sliter litt med grønnsakene - jeg vil så gjerne spise mer enn det jeg har "lov" til. Føler jeg ikke blir mett av 100 gr blomkål liksom....

Gerd sa for siden:

Er vel ingen som har sagt at du skal bli mett av å spise spise 100 gr. blomkål...

Du må variere, ellers blir du matlei...
Reint kjøtt, fisk, kylling, kjøttdeig, fete oster...
Varierte grønnsaker: Blomkål, brokkoli, fersk sjampinjong, litt løk,litt tomat, agurk, squash,aubergine, salater (jo mer farge, jo mer næring) osv.osv...
Stekt, ovnspakt, dampa, fløtegratinert... Det er masse variasjoner.

Du skal spise når du er sulten og du skal spise deg mett (ikke overmett)

Viss ikke du har ketolyseboka, anbefaler jeg deg å skaffe den; kjøp den, lån den på bibiloteket...

Jabba sa for siden:

Har boka og spiser selvfølgelig kjøtt, fisk, kylling osv til middag....
Sliter bare litt med å finne balansen; å bli mett og forbli mett til neste måltid uten å spise for mye karber.....
Men - øvelse gjør mester!

Gerd sa for siden:

Jeg spiser mye kjøtt/fisk og fett ( olje over salater, fete sauser, smør på fisken osv) og det holder en mett lenger.
Karbosara her inne hadde et veldig godt tips: Lag til en plastboks eller to, der du veier opp diverse grønnsaker og salatblanding tilsvarende 10-12 karber. Så plukka ho ut av boksen i løpet av dagen, det ho trengte :ja:

Gerd sa for siden:

Og "fyser" du eller er småsulten mellom måltider er osteskiver og skinke et fint "påfyll" :ja:

Jabba sa for siden:

Takk for gode tips !
Jeg har kjøpt en slik pose med spekemat skalker på Rema med 0 karber....er dette egnet som snacks / mellommat eller er der for mye salt i dette?

Gerd sa for siden:

Det er kjempegodt :ja: det er jo salt, og salt binder vann, så det er ikke det lureste å spise rett før veiedag ;)
Når jeg spiser salt mat, så binder vannet seg i kroppen et par dager. Så da pøser jeg bare på med mer vann, så slipper det :ja:

fatty sa for siden:

SoyaBønner har 4karber per 100g og di er gode ;-)

trillian78 sa for siden:

Rett ut å kjøpe soyabønner!

Jeg merker at jeg sliter litt med å begrense grønnsaker. Jeg har alltid vært kjempeglad i grønnsaker og bønner, og er jo vant til at det er noe jeg kan spise så mye jeg vil av uten dårlig samvittighet. Holder meg unna rotgrønnsakene uten problemer, men er likevel redd for at jeg spiser for mye av de andre grønnsakene... Spesielt tomat! Jeg elsker tomater!

nattfrue sa for siden:

Du får veldig mye grønt for 15 gram karbohydrater, altså :) Jeg merket fort at det var umulig for meg å spise så mye uten å satse litt på de mer karbohydratrike grønnsakene (spiser vanligvis bare 2 måltider om dagen), så jeg spiser tomater, løk og paprika hver eneste dag. Er i ketose og har gått ned ... en god del, ser det ut til :)

Miramax sa for siden:

Fortell gjerne hvordan det gikk med soyabønnene. Mannen min er frustrert over at han ikke får bønner lenger og vi har ikke helt trodd på at soya-bønner var et reellt alternativ.
Ikke helt sikker på hvor vi har fått det fra når jeg tenker etter men.... :rolleyes:

Hører gjerne hvordan de smakte allikevel :)

trillian78 sa for siden:

Det er godt å høre... Kanskje jeg kan la være å bekymre meg over det da...
Man blir litt usikker vet du... :veitikke: Regner med å få litt mer dreisen på det etterhvert.

Skal ut og lete etter dem etter jobb i morgen. Jeg har både helsekost, innvandrerbutikk og helios rett rundt hjørnet fra jobben, så da må vel sjansene være store for å finne dem.

Skal avgi rapport når de er utprøvd :)

trillian78 sa for siden:

Soyabønnene funka ganske bra de:)

Ikke så melne som andre bønner, fastere lixom. Men smaksmessig synes jeg de var ok.

Synes de funka bedre som del av en suppe eller gryte eller grateng (hadde litt av dem i blomkålgrateng f.eks. Det var vellykka!). Synes også de funka i salat med dressing, men kanskje i litt mindre mengder enn jeg er vant til å bruke andre bønner.

De funka IKKE i bønnemos :( Det var ikke noe godt i det hele tatt. (Åååhh savner mos av svarte bønner... Og hummus/kikerter)

Ellers var det jo helt avsindig lang koketid på dem da! Som om ikke koketiden var lang nok på bønner fra før av. Sto 1 døgn i bløt og 1,5 timer koketid på pakka. Mine lå i bløt et døgn, og jeg ga dem 2 timers koking. De var fortsatt ganske faste etter den behandlinga :eek:

trillian78 sa for siden:

Noen som vet noe om karbinnholdet chana dal bønner forresten? Finner dem ikke i næringstabellene. Husker fra Fedon-boka at de hadde utrolig lavt GI-innhold. Lavere enn soyabønner! De er beslekta med vanlige kikerter og kan fint brukes i hummus for eksempel.

AnetteS sa for siden:

[LEFT]Fant dette:
caloriecount.about.com/calories-bobs-red-chana-dal-beans-i126732
ser ikke ut som ett alternativ, med mindre jeg har blingset på innholdet.
[/LEFT]

trillian78 sa for siden:

Oi, nei de er ikke noe alternativ nei... Synd! Takk for svar:)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.