Lille Rosin sa for siden:
Er det sånn at man kan spise flere karbohydrater når man trener??
Hvor mange karbohydrater forbrenner man isåfall??:confused:
Lille Rosin sa for siden:
Er det sånn at man kan spise flere karbohydrater når man trener??
Hvor mange karbohydrater forbrenner man isåfall??:confused:
maxiice sa for siden:
Flere er inne på tanken.
Ta en titt hær
energibunten sa for siden:
ja du kan normalt det. Grunnen er enkel, lavkarbo er egentlig en diett for å naturlig få en høyere grad av fettforbrenning og et jevnere blodsukker ved å utelate store mengder karbo. Når du trener vil forbrenningen være høyere både under og lenge etter trening. Du trenger altså mer energi til både treningen og å ta deg igjen etter trening. Utholdenhetstrening bruker mye karbo som energi om den er tilgjengelig og om intensiteten er høy nok. Dvs summasummarum vil slik trening klare å ta unna endel karbo pr dag.
En tøff og lang konkurranse på 60-90 min vil bruke opp til 400g karbo. Trener man ekstremt mye (2 ganger daglig og hardt) kan behovet faktisk være opp i 400g karbo pr dag på de tøffe dagene, mindre på de snillere. Men spiser man bare den karbo som trengs for opplagring til å yte i idretten kan man kalle det for lavkarbo likevel. Man går jo på mye fettforbrenning ellers likevel, samt at under og umiddelbart etter trening regulerer kroppen blodsukker effektivt.
Avhengig av hvor mye du trener kan du forsøke deg frem. Jeg har et dilemma i at jeg reagerer negativt på karbo generelt (de positive lavkarboeffektene forsvinner), så for meg funker faktisk mye flytende karbo+protein umiddelbart etter trening best og ren lavkarbo ellers. Karbo ifm trening endrer ikke min metabolisme, karbo utenom trening tuller bare til blodsukkeret og metabolismen for meg
Tror ikke det er noen fasit. Du må finne noe som passer både velværen, helsen, fordøyelsen og treninga.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.