mie50 sa for siden:
Er det tilrådelig å spise ketogen mat hvis man har høyt kolestrol?
Mie
mie50 sa for siden:
Er det tilrådelig å spise ketogen mat hvis man har høyt kolestrol?
Mie
Impulsiw sa for siden:
Hvor høyt har du? Jeg hadde 7.7 og da kuttet jeg NED på animalsk fett og økte på med "sunt" fett fra nøtter og avokado. Da er det ikke noe problem i alle fall...trur eg :D
Veggpryd sa for siden:
Kolesterol er noe du ikke behøver å tenke på. Hvis du synes det høres rart ut, kan du sjekke ut hjemmesiden til Uffe Ravnskov - eller bestille boken hans.
Jeg vet ikke helt hva Impulsiw mener med å bytte ut animalsk fett med "sunt" fett, for animalsk fett ER sunt fett :)
Impulsiw sa for siden:
Kan bare fortelle at mitt kolestrol økte fra 6 til 7.7 på 3 måneder med ost, bacon osv.. Derfor kuttet jeg ned på det. Sist jeg målte igjen var det nede i 7, så jeg håper at det er enda lavere nå :ja:
Areola sa for siden:
Men det er da helt vanlig at kolestrolet øker i begynnelsen, for så å senke seg igjen?
Og kolestrol betyr jo bare at kroppen reparerer seg selv!
Impulsiw sa for siden:
Jaha..men hva gjør at den er ødelagt da? Siden kolestrolet må reparere?:confused:
tonetrollet sa for siden:
De fleste erfarer at kolesterolet går ned på ketogen kost, men det er greit å følge med likevel. Jeg måler mitt kolesterol jevnlig hos legen. Foreløpig knallresultater på både blodsukker, blodtrykk, kolesterol!
Fungirl sa for siden:
Eg har økt fra 5,7 til 6,7 siden start på totalkolesterolet. Det dårlige har økt fra 4,5 til 5,2. Er stille fortvila og litt redd faktisk :(
Impulsiw sa for siden:
Det forstår jeg Fungirl! Mitt økte også :( Er litt spent nå siden jeg har innført mer animalsk fett igjen.. huff.. Gruer meg til blodprøven. Så jeg har utsatt det litt :D
Fungirl sa for siden:
Har så absolutt ikkje lyst å slutte på ketolyse, har endelig funnet min måte å gå ned i vekt på som faktisk virker og da VIL eg absolutt ikke slutte.
Legen sa jo at eg skulle fortsette så da gjør eg det inntil videre iallefall :)
Impulsiw sa for siden:
Jeg prøver å spise mye sundt fett fra fisk. Spiser en del røkelaks, laksefilet, makrell i tomat, nøtter, avokado, majones osv.. :ja:
Fungirl sa for siden:
Spiser også fet fisk som laks, kjøtt, som i nakkekoteletter og litt kylling. Nøtter og grønnsaker, er liksom det det går i :)
Lurer på om eg spiser for lite fett litt?
Impulsiw sa for siden:
Hvis du er mye sulten spiser du kanskje for lite? Jeg blir i alle fall sulten hvis det blir for lite..:ja:
Fungirl sa for siden:
Er omtrent aldri sulten lengre, og nå etter den beskjeden fra legen så er eg mildt sagt livredd for å spise. Sitter her og tenker på at eg må spise middag, men er ikkje sulten og "tør" nesten ikkje:)
Impulsiw sa for siden:
Da spiser du vel passe da? :ja:
Fungirl sa for siden:
Joda, men har bare spist 3 g karbs i dag så MÅ liksom spise noe mere, får se utover kvelden :)
Gracella sa for siden:
Kanskje denne rapporten kan hjelpe?
forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=21624
I fig. 3, går det fram at kolesterolet stiger de første månedene for så å synke igjen.
Kanskje ta med en kopi til legen?
Fungirl sa for siden:
Takk Gracella :)
Det skal eg nok gjøre, men ho støtter meg fullt i slankingen og mener eg skal holde på til eg skal over på vedlikehold så håper dette går bra :)
energibunten sa for siden:
Det finnes ingen klar sammenheng mellom kolesterol og dødelighet. Så ta det med ro. Derimot finnes det en klar sammenheng mellom søppelmat, ødelagte næringsstoffer, giftstoffer og økt dødelighet. Nå er det slik at noe av det mest naturlige og ferskeste og stabile fettet kommer fra animalske kilder. Dessuten danner kroppen animalsk fett av blodsukker om den har for mye. Så slikt fett er naturlig for oss.
Den mer uheldige kombinasjonen er høyt blodsukker, insulin, proteiner og flerumettet fett i blodet samtidig. Insulin og blodsukker gir en høyere grad av oksidering, dvs proteiner, glukose og umettet fett reagerer og danner giftige forbindelser og radikaler som igjen skader cellevegger, feks cellevegger i blodårer, etc, etc. Dette er den stressen man får ved mye rask karbo og industrifetter som margarin, vegetabilske fetter generelt.
Inntak av mye mettet fett, lite karbo og normalt protein danner ikke på samme måte denne oksidative situasjonen og stresset på kroppen blir mye mindre.
En slik langsiktig overgang vil gi kroppen sjanse til å reparere seg selv og bli sunnere og fungere bedre. Kolesterol brukes til reparasjon, spesielt ved stress, og vil gå til et mer naturlig og individuelt nivå etterhvert. Dersom stresset har vart i årevis tar det måneder før en normaltilstand kan oppnås.
Om man inntar naturlig umettet fett fra ferske kilder er selvfølgelig dette ganske bra, men kroppen blir hva man spiser. En rett balanse mellom omega 3, omega 6 og mettet fett gjør at strukturen i cellevegger blir optimal. For mye omega 6 kan gi en ubalanse. den viktigste grunnen til at man maser om omega 3 er den generelle ubalansen i kosten idag med mye omega 6 ift omega 3.
Målet er da generelt å passe på å innta mye omega 3, redusere omega 6 og la brorparten av resten av fettet være enumettet fett + en stor nok andel mettet fett.
Har man problemer med kjøtt og animalsk føde generelt, så benytt nøtter, avocado, oliven, raps, cocos, og kanskje melkeprodukter om man vil.
Ingen, ingen, ingen dør av et forhøyet kolesterol i en periode på 1 år, men en diett på bare McDonalds er jo vist å skade kroppen ila bare 3 måneder. Lurer på hva som er farlig jeg...
Photobscura sa for siden:
Jammen Fungirl, du hadde jo en Ketolysepause på flere uker, og det kan jo også ha hatt noe å si!
Fungirl sa for siden:
Energibunten: Tusen takk for svar, det hjalp meg å slappe av litt mer. Har nå herved valgt å la kolesterol være kolesterol og fortsette som før :)
Fungirl sa for siden:
Photo: Jepp eg veit og tenker det er årsaken, samtidig som eg lurer på om eg spiser for lite fett :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.