< Tilbake til oversikten

Graviditet og lavkarbo?

Pentax sa for siden:

Jeg har en venninne som er ferskt gravid, og har en BMI på 26. Dette syns hun er leit, at hun er overvektig allerede før hun ble gravid. Hun er ca 160cm og sikkert borti 70 kg. Kan jeg anbefale lavkarbo til henne, nå som hun er gravid? Kan det hjelpe henne med å i alle fall ikke bli tyngre?

magdalena sa for siden:

Du kan nok trygt anbefale generell lavkarbo til henne,så lenge hun ikke er i ketose:) Har selv spurt omkring her om ketose og graviditet da jeg hadde spire i magen. Det var ikke anbefalt da man ikke har nok dokumentasjon og forskning på dette. Men generell lavkarbo,med lite/ingen ris,poteter,pasta og godteri og brus er absolutt og anbefale,tror både mor og barn har det best med stabilt blodsukker. Kan jo erstatte middagsris og potet med grønnsaker,linser,eller quinoa for eksempel,og spise grovbrød.Hun er vel ikke så overvektig nå med bmi på 26. Synes hun skal glede seg over graviditeten og nyte ventetiden,det er ikke all verdens tid man snakker om.
Jeg levde generell lavkarbo med min nummer 2,la på meg 9 kg,og nesten 7 av de var borte etter fødsel. Det jeg sliter med er etterpå...:( La veldig på meg etter mitt første barn.Var ikke noe bevisst på kostholdet mitt da,og det er 8 år siden..

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.