kan vi bruke det?? Eg har kjøpt to pakker, men ser plutselig på matvareguiden.no at det er 100% karbo... :eek: Mener eg leste her inne at det var det beste... men kan de ha vert en annen filosofi???
Håper ikke eg har ødelagt for meg selv no.. Eg er i ketose, det sjekket eg med en gang eg såg det. Lagde litt kakao i går og brukte det i, men det ble så søtt at eg ikke greide å drikke mer enn under 1/2 krus..
Sukrin er et sukkeralkohol, med GI-belastning er lik 0. På nettsiden www.sukrin.no finner du info, men har sakset noe for deg: "Sukrin er betegnet som karbohydrater, men oppførerer seg ikke som vanlige karbohydrater som sukker eller stivelse. Sukrin blir ikke benyttet som energi i kroppen, men utskilt ubrukt gjennom urinen. Du trenger derfor ikke telle med Sukrin når du teller karbohydrater. Dette gjør Sukrin velegnet ved lavkarbo-kosthold, og for alle som vil unngå unødvendige karbohydrater. "
kan man drikke kakao når man er i ketose?
Har ikke brukt noe melk enda, bare fløte. Kan man bruke melk også? :) dumt spm, i know..:p men hvordan lager man kakaoen liksom?
Lager hele kakaoen på kremfløte ja :-)
Blander sukrin, kakao, kanel og fem, seks korn salt med en liten skvett vann så det ikke blir klumper, så har jeg i kremfløte og varmer opp. Det er helt nydelig og man er mett i timesvis. Veldig deilig når det er kaldt og man er litt frøsen.
Ta en toppet ts kakao og rør ut i 1 ss kaldt vann.Tilsett i underkant av 2 dl kokende vann, sukrin/stevia eller 3 suketter og 1/2 dl fløte. Jeg pleier å tilsette en klatt smør tilslutt. Kan toppes med pisket kremfløte. Enkelt som fot i hose:stortsmil
Blandet èn spiseskje bakekakao med kaldt vann. Smeltet det sammen med 20-30 gram smør. Tok tilsist i èn eggeplomme, 0,5 dl fløte og 2,0 dl varmt vann, litt nellik, ingefær og cayenne-pepper. Jeg søtet med honning og druesukker (ca. 10-15 gram karbohydrat); demerara-sukker er sikkert best. Aner at den blir ekstra god med 20-40 gram smeltet Lindt 85 %, og kanskje litt sprit. Du trenger mindre søtningsmiddel hvis du krydrer. Mer fløte enn vann + sterk ekspresso + èn eggeplomme og ekstra koking med røring = meget rik kakao.
Ketolyse-folk bruker bare sukrin eller stevia istedenfor honning/druesukker. Husk at honning har mye smak, og reduserer ofte søtningsbehovet.
Heisan, ble nesten et helt gourmet måltid. En gammel spansk drikk, eller kanskje hentet fra Sør Amerika. Da Ludvig XIV giftet seg med spanske Maria Theresia av Spania i 1660, hadde hun forferdelig hjemlengsel helt til hun fikk sine to små dverger til å lage sin sjokolade av kakaobønner. Stoffet var ukjent i Solkongens rike. Tipper smaken var nokså mye sterkere enn i dag.
Hvordan smaker sukrin i forhold til vanlig sukker? Er litt lei den litt stikkende søtsmaken fra kunstig søtningsmidler, og synes splenda er litt tam/vassen i smaken.
Skippy - sukrin smakker ser ut og oppfører seg som sukker stort sett.
Jeg greier ikke kakao med splenda, men med sukrin er det kjempegodt.
Men jeg bruker som nevnt kun kremfløte da og ikke soyamelk, jeg liker ikke smaken på soyamelken. Til gjengjeld er jeg mett i mange timer av en kopp kakao...
Kan sikkert blande den ut hvis du synes det virker for mektig ja... Men jeg synes den er best på ren kokosmelk:)
Lag kakao/varm sjokolade som du pleier, bare bytt ut melken med en boks kokosmelk og sukkeret med splenda el l. Ellers er det flere tråder om kokosmelk-kakao:)
Jeg har brukt splenda ca et år før jeg begynte på ketolyse, så jeg synes det går for det samme om jeg bruker splenda, cardarel eller natreen :D
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.