< Tilbake til oversikten

Nytt medlem som gjerne vil ned i vekt

Jabba sa for siden:

Heisann!
Jeg er nyregistrert her inne hos dere og har brukt de siste timene på å orientere meg litt om de forskjellige tingene dere skriver om. Mye av det dere prater om er helt nytt for meg - her er massevis av begreper og ord som jeg aldri har hørt før. Men - fedme vet jeg mye om. Sikkert siden jeg har levd med overvekt så lenge jeg kan huske. Vil gjerne ned i vekt men har ikke en anelse om hvor jeg skal begynne. Så jeg trenger litt hjelp. Kanskje av dere?
La meg fortelle litt om meg selv.

Jeg er 33 år gammel, samboer med en mann som er glad i meg slik jeg er (helt sant!) og mor til to gutter på 14 og 8 år.
Helt siden jeg var liten har jeg alltid vært "kraftig" og ble nok litt mobbet i løpet av oppveksten / ungdomsåra. Direkte tjukk ble jeg etter eldstemann kom til. Jeg har helt siden da slitt med lavt stoffskifte - og spiser nå Levaxin. Jeg tok også i en periode på 5-6 år Zoloft, disse sluttet jeg med for 5-6 mnd siden. La kraftig på meg under begge graviditetene (20 - 25 kg) og har ikke klart å kvitte meg med så mye av den bagasjen.

Kostholdet mitt føler jeg selv ikke er så aller værst - her er litt om mine matrutiner:
Frokost: en skål med Kellogs K (synes faktisk det er kjempegodt) m lettmelk eller to brødskiver med ost eller kjøttpålegg
Lunch: to brødskiver med ost eller kjøttpålegg
Middag: 3 poteter, ris eller pasta med kjøtt, fisk eller fugl samt grønnsaker
Kveldsmat: ikke alltid jeg spiser kveldsmat men da blir det som regel to skiver med ost eller kjøttpålegg.
Jeg spiser aldri smør, majones, rekesalat, ketchup, dressinger o.l da jeg ikke liker det.
Av pålegg spiser jeg mest kjøttpålegg slik som roastbiff, skinkepålegg, hamburgerrygg osv. Er glad i graddost og gulost.
Jeg er fryktelig glad i middag og elsker poteter. Vi spiser variert og allsidig siden vi har unger i hus. Jeg er glad i grønnsaker og et måltid er ikke komplett uten noen av disse herlighetene på tallerkenen.
Drikker for det meste appelsinjuice og vann til måltidene.

Det er middagsmaten jeg sliter mest med tror jeg. Spiser nok noen ganger litt for mye.
Også kommer jo selvsagt Cola, sjokolade, chips og alt det andre gode på toppen. Jeg prøver å holde meg til helgene men det er ikke alltid like lett.

Vekta går stadig oppover. Jeg veier nå 110 kg og jeg er 170 cm høy. Jeg jobber i butikk så jeg sitter ned kun 5 min i løpet av en arbeidsdag - når jeg spiser lunch, er altså mye i bevegelse. Er betraktelig mere i ro etter arbeidstid, trener dessverre ingenting.

Jeg ønsker å gå ned i vekt. MEN - jeg vet ikke om jeg hadde klart en slik total omveltning som så mange anbefaler. Jeg ønsker heller ikke at slankingen skal påvirke dagliglivet så mye at ungene reagerer.
Jeg har lyst til å begynne litt smått med å kutte ut snop i ukene, ta en potet mindre til middag osv. Men jeg er vel litt i tvil om det i det hele tatt vil funke. Dessuten vet jeg svært lite om hva som er bra mat og hva som er dårlig mat?

Kan det lave stoffskiftet mitt ha noe med vekta å gjøre? Jeg er i følge blodprøvene på "normalt" nivå, men jeg har vel aldri følt meg "på topp" igjen etter jeg fikk påvist stoffskifteproblemet.

Noen gode råd sånn helt på begynnelsen? Spør gjerne hvis jeg har vært for vag / ikke fortalt nøye nok!

Runegutt sa for siden:

Jeg kan anbefale deg en av Fedons bøker, feks Kost i ballanse.
Du må først og fremst forstå metoden.
Fordelen her, er at du kan spise nesten det samme som alle andre i familien, bortsett fra at du holde deg helt unna poteter, brød,ris, pasta. Her erstatter du med bønner,erter,linser og mye grønt. Grønt er bra for mann og barn også.

Så bygger du deg en ukespiseplan med 5-6 måltider hver dag, etter fedonmetoden, fjerner cola og potetgullet helt.

Vil du ha helgesnop, kan du spise peanøtter og baconchrisp/fleskesvær, samt de nydelige kakene til Fedon.
Mørk sjokolade er også fint i begrensa mengder.

Lykke til

Heksehilda sa for siden:

Hei! og velkommen.

Jeg syns du skal lese litt her inne og se hva de forskjellige filosofiene innebærer.

Jeg følger en form for egenkomponert lavkarbo, det passer best for meg, og det fungerer!

Jeg spiser sammen med attenåringen min hver dag, bare at h*n får ris eller poteter ved siden av kjøttet eller fisken, mens jeg holder meg til grønnsaker. I dag hadde jeg 1 stor nakkekotelett stekt med løk og grønnsaker til middag, det var kjempegodt!

Cola og sjokolade var best å bare kutte ut for meg, spiser jeg litt så fortsetter jeg gjerne i dagevis, ikke sunt!

Lykke til! Jeg håper du finner metoden som virker for deg og som du kan leve med. :klem:

Jabba sa for siden:

Hva med brødmat? Hva erstatter jeg det med ?

Jabba sa for siden:

Hvilke stoffer er det i brød, ris, pasta og poteter som er så "farlig?"

Heksehilda sa for siden:

Jeg har erstattet brød med helseklibrød, 2 stk til frokost, til lunsj lager jeg salat eller har med middagsrester.

Poteter, brød, ris og pasta er fullt av karbohydrater, som sammen med fett, gjør at vi legger på oss.

Som sagt, les litt rundt her inne, så ser du hva som fungerer for andre her inne, og så kan du velge å prøve en av filosofiene.

Summer sa for siden:

Velkommen. :)

Om du er redd for å legge fort om, så kan du jo starte med å kutte ut juicen, og sørge for at brødet du bruker er ordentlig grovbrød, og at du har masse proteinpålegg oppå. Og kutt ut potetene til middag, og øk opp på grønnsaker og evt kjøttmengden. Da er du et godt stykke på vei. :)

lettereliv sa for siden:

jeg går på ketolyse og kan bare fortelle at der er det MANGE sukksesshistorier, gå inn på ketolyse.no der kan du lese om mye. dette er mat man blir mye mettere av, enn vanlig kosthold. Og det FUNKER! Selv har jeg prøvd å slanke meg flere ganger før, men har alltid følt at jeg er sulten på kuren. Dette er helt borte med ketolyse!! Virkelig en fantastisk diett! Og jeg er LAT, og spiste MASSE usunn mat før. Goddisen erstatter jeg med anton berg sukkerfri sjokolade (smaker som bocca, NAM!!) og bacongull(potetgull), også fanta free og pepsi max i stede for cola! En heeerlig diett, føler at du legger på deg, men vekten viser motsatt, du flyr ned i vekt:0)

Lykke til uansett hva du velger :o)

lettereliv sa for siden:

beklager mine skrivefeil hendene flyr for fort over tastaturet for jeg er så gira!! KETOLYSE ER JO TOPPEN, må bare reklamere:D haha

lettereliv sa for siden:

Og på ketolyse kan du komme ned i det du føler er trivselsvekt på kanskje 4-6 måneder!!! Hvis du veier 110 og er 170 høy, er kanskje trivselsvekten ned 20-30 kilo?? (bare ren tipping:o) De første 10 går garantert av på under 2 måneder med ketolyse;) Og jeg ser du er glad i kjøtt, det er jo kjempefint på ketolyse, jo mer kjøtt og fett, jo bedre:o)

Sepia sa for siden:

Jeg går også på ketolyse, og kan virkelig anbefale det! Selv om jeg bare har gått ned 7 kg på tre mnd... :) Jeg har tatt av maaange kilo før jeg begynte på ketolyse, jag da:)

Jeg har to jenter og er veldig opptatt av at de ikke skal merke at jeg slanker meg. Spesielt eldstejenta som ser ut til å arve mine anlegg, skal ikke oppleve en mor på evig slankekur.

Frokost og lunsj er helt greit. Da spiser vi ikke sammen og jeg kan spise det jeg vil. Lager ofte Oopsi´er som jeg spiser med masse pålegg. Eller som små mini-pizzazer. Salat eller middagsrester er en slager.
Middagen spiser vi alltid sammen og da spiser jeg det samme som alle andre, utenom poteter, pasta og ris. Jeg tar bare mye mer grønnsaker enn de andre. Spes. blomkål og brokkoli. Eldstejenta har en gang spurt hvorfor jeg ikke spiser potet eller pasta lenger, og da svarte jeg at jeg prøver å slutte fordi jeg får vondt i magen. (Som forøvrig er nær sannheten). Vi spiser masse kylling, hjort, svin og kjøttdeig. (Jukseris er forresten blitt en favoritt i familien!)

Kveldsen spiser jeg etter at de har lagt seg, så det er ikke noe problem!

I helgene lager vi ofte lavkarbo-lapper og pannekaker som alle kan spise.

Synes det er et enkelt kosthold å leve med! Virkelig!! Har aldri spist så mye deilig mat før! Anbefales!

Runegutt sa for siden:

Karbohydrater, det er de samtlige her inne omgås med den største forsiktighet.

Spesielt raske karbohydrater som stivelse og sukker er fy.
(Brød,poteter,ris og pasta)

Disse fører til stor økning i insulinutskillelsen. Mye insulin=null fettforbrenning=alt overskudd i kosten går rett på lager i form av fett.

Når så blodsukkeret ditt synker raskt og brutalt, blir du kjempesulten, og spiser for mye karbohydrater, og legger på deg.

Derfor bør du kutte ned/kutte ut raske karbohydrater. Grønnsaker som vokser over marka (ikke rotgrønnsaker) og erter/bønner/linser taes langsommere opp i tarmen, og gir en mye roligere blodsukkerøkning, med liten økning av insulin. I tillegg innholder disse masse vitaminer,sporstoffer og antioksydanter som er bra for deg, og masse fiber som får deg til å være mett.

Jeg for min del fikk beskjed i November 2007 at jeg hadde Diabetes2. Måtte hardt og brutalt legge om kosthold og livsstil. Er nu endel kilo lettere, røykfri og har et bra og velsmakende kosthold. Poteter spiser jeg bare til fest.

Oban sa for siden:

Dette er stemmer dessverre ikke. Det er gode muligheter for å gå ned så mye, men garanti er det nok ikke, selv om man gjør alt "riktig".

Selv har jeg gode erfaringer med Ketolyse, men jeg har ikke gått ned fullt så raskt som gjennomsnittet.

Mine råd er å finne en filosofi som du går 100% inn for å følge (f.eks. Ketolyse). I tillegg til å veie deg når du starter, bør du også måle deg - det kan være veldig inspirerende å se at man blir mindre selv om vekten til tider står stille. Ikke ha for store forventninger til at du skal rase ned flere kilogram i uken. Det kan skje, men er absolutt ingen selvfølge. Ha stayer-evne til å tåle den første uka. For mange kan det innebære hodepine og at man føler seg generelt uvel. Det går etter hvert over.
Og - vent så lenge som mulig med din første uskeielse.

Lykke til !

Anitra sa for siden:

jeg vil heller ikke si at du garantert går ned 10 kg på under 2 mnd. Nå har jeg klart snaue 6 på 5 uker, men har også opplevd stagnasjon. Det flotte med lavkarbo for meg, som har en kropp som ikke klarer å bryte ned karbohydrater er at jeg er i bedre humør, jeg orker mere, huden er bedre osv. Jeg føler meg ikke oppblåst, trøtt osv.

Kan virkelig anbefale dette!!

Fungirl sa for siden:

Anbefaler som mange andre her ketoylse når du har mer enn 10 kg som skal vekk. Har selv gått ned 20,5 kg på 18 uker og synes dette er helt toppen :)
Velkommen hit forresnte ;)

Jabba sa for siden:

Tusen takk for varme velkomster og gode råd!

Elizabeth sa for siden:

Eg og går på ketolyse og stortrives med det!
Sier som de andre her at det går ikke ann å garantere at du går så og så mye ned, MEN dr.Torkil sier at gjennomsnittet på et 7 ukers kurs er på 14 kg!!!! :eek: Noen kan gå ned 6 kg mens andre 30 kg. Selv har eg gått på den i 2 uker og er gått ned 5 kg!! Begynte på samme vekt som deg, men er derimot 10 cm lavere ;)
Håper du finner noe som passer deg og som du kan leve med. :D Lykke til!

Sandy sa for siden:

Hei. Jeg kan heller ikke annet enn å anbefale ketolyse på det varmeste MEN leste akkurat i boken "Bedre uten brød" at det IKKE anbefales for de med stoffskiftesykdommer. Kanskje det hadde vært lurt å snakke med legen din før du starter med denne form for lavkarbo. Lykke lykke til. Jeg tror at du kan oppnå mye bare ved å kutte ut de raske karbohydratene, slik som andre her anbefaler :-)

Jabba sa for siden:

Å nei - etter en tellefeil så kom jeg over 15 k grensa i dag....
Det ble 17 karber i dag....er det krise eller?

Heksehilda sa for siden:

Det er sannsynligvis ikke krise i det hele tatt.

Photobscura sa for siden:

Slapp av! Du kan godt ligge MELLOM 15 og 20. Det kan føles tryggere å ha et lite slingringsmonn!

Jabba sa for siden:

I dag så testa jeg vekta jeg kjøpte i dag og den lå noen kilo under det jeg veide hos legen for et måneder siden. Så nå skal jeg lage meg en slik Weight Thicker eller hva det heter....lol.
Siden vekter viser forskjellig og siden jeg ikke gidder å kjøre ned til legekontoret for hver gang jeg vil sjekka vekta så vil jeg bruke kun min egen vekt til å måle med og legger inn den verdien jeg fikk på vekta i dag, nemlig 108 kg.
Så får jeg prøve å ikke veie meg for ofte - jeg bare vet at hvis det går feil vei en dag så blir den dagen ødelagt.....

Heksehilda sa for siden:

Jeg veier meg en dag i uka, hver fredag.

Lykke til med ticker og hjemmeveiing! ;)

Ikke la det ødelegge dagen!
Vær realistisk; Mål deg under samme forutsetning hver gang, altså om du velger en dag i uka, så hold deg til den, sørg for at du har gjort unna all toalettbusiness (derfor er det best å veie seg om morran), ta hensyn til syklusen din; Før og under mens er det vanlig å samle vann i kroppen, og det påvirker vekta, men bare midlertidig, mye salt i maten og for lavt vanninntak kan gi den samme effekten.
I tillegg til å veie deg vil jeg anbefale å måle de vitale målene dine jevnlig, jeg måler hofter, mage, midje, under bryst og rundt bryst hver uke, og det er motiverende å se at det går innover der også, særlig om vekta står stille. Det er til syvende og sist kroppstørrelsen og ikke kiloene som i størst grad forteller hvor stor kroppen din er :)

Jabba sa for siden:

tenker på hvor i alle dager jeg la målebåndet mitt sist

Jabba sa for siden:

Hvis jeg er 170 cm høy - hva er egentlig ideell vekt for meg da?

Helt umulig å si. Det har med din benmasse, muskelmasse, alder etc å gjøre.
Jeg kan være skikkelig generell og si mellom 60 og 80 kg, men jeg forestiller meg at du ønsker et mer nøyaktig tall!

Du kan veie deg på en tanitavekt og finne ut hva din ideelle vekt er. Den er ikke lik for noen!

Antoinette6 sa for siden:

Sett deg delmål, så ser du hvor du trives etterhvert, Jabba.

Ja! Det er en lur ting!
Under min vektnedgang har jeg gitt meg selv små gulerøtter på veien: -5 kg -lymfedrenasje på spa, -10 kg -ny vinterjakke, -15 kg -ny tatovering! Det føles bra å belønne seg selv med ting som får en til å glede seg hvert steg på veien!

Jabba sa for siden:

Delmål høres ut til å være en fin ting! Da er første delmål nådd den dagen vekta kryper under 100 kg!!!

Flott! Masse lykke til! :heia:

Sandy sa for siden:

Jeg er 172 og har et mål på 63. Veier nå 67. Er kraftig bygd og tror jeg har tung benmasse, og hører rykter om at jeg er "fin" nå, men du vet.... Jeg ønsker å gå ned litt til...

Anne sa for siden:

Velkommen og lykke til, Jabba:)

Jabba sa for siden:

Som ny er man jo veldig i tvil om man gjør dette riktig....tenkte (håpet) at noen kanskje kunne ta en rask titt på menyen min de siste dagene og sjekke om jeg spiser riktig....?

DAG 1

• 2 brødskiver med røkelaks og hvitost (lavkarbobrød - oppskrift funnet her inne) 2 karber
  • 20 gr paprika 1 karb
  • Bacon og kyllingfilet 0 karber
  • Hasselnøtter 2,5 karber
  • Blomkål 3 karber
  • Fjordland peppersaus 1,8 karber
  • Champion 0,2 karber
  • Mini mais 1 karb
  • Anton Berg sukkerfri sjokolade 1,5 karber
  • Bacongull 1 karb
  • Cola Zero 0 karber
    - Masse vann 0 karber
    SUM: 16 karber

DAG 2:
- 1 egg og fløte til omelett 1 karb
- 2 brødskiver lavkarbo brød 4 karber

• Bacon 0 karber
  • Agurk 80 gr 0,9 karber
    - Brokkoli 3 karber
  • Champion 0,5 karber
  • Minimais 1,2 karber
  • Svineschnitzel 0 karber
  • Meierismør 0,5 karber
  • Paprika 15 gr 0,6 karber
    - Bacon og reker 0,3 karber
    - 2 egg 2 karber
    - Anton Berg sjokolade 1,5 karber
    SUM: 15,3 karber

DAG 3:
- 5 egg 5 karb
- Bacon og kyllingfilet 0 karber
- 80 gr agurk 0,8 karber
- Salat 1 karb
- Laks 0 karber
- Blomkål 3 karber
- Peppersaus 1,8 karber
- Champion / paprika 1 karb
- Minimais 1 karb
- Hasselnøtter 3 karber
SUM: 14 karber

DAG 4:

• 1 skive lavkarbo brød 2 karber
  • 140 gr agurk 2 karber
  • Koteletter 0 karber
  • Hasselnøtter 0,6 karber
  • Blomkål 3,5 karber
  • Gulrot 4 karber
  • Laks med meierismør 1 karb
    - Anton Berg sjokolade 0,4 karber
    - 1 egg 1 karb
    - Hvitost
    SUM: 14,5 karber

Hvordan ser dette ut folkens? Jeg kan legge til at jeg har gått en liten tur hver dag, bruker massevis av meierismør til middagen og drikker masse vann hver dag....

Jabba sa for siden:

Åhhhh - nå var jeg så dum at jeg gikk på vekta nå i kveld....og den viste +1 kg! Veide meg jo for første gang (ny vekt - har ikke hatt tidligere) på i går morges - altså om morgenen. Tenk hvis dette går feil vei!!! At jeg legger på meg i stedet for å gå ned! Nå vet jeg jo at jeg skal veie meg om morgenen....da får man det samme utgangspunktet liksom. Men varierer vekta virkelig så mye bare over natta? Og siden jeg nå er et helt kilo i pluss.....da kan jeg vel ikke ha gått ned noe som helst på de dagene jeg har holdt på (dette er min 6 dag).....

Åhhhh - nå er jeg sinna på meg selv- hvorfor veide jeg meg!!!! GRRRRRRRRRRRRRR!!!
NÅ trenger jeg oppmuntring!

Du har ikke tenkt på at maten og væsken du har i magen veier noe også, da? ;)
Det er ikke uvanlig at vekta varierer med opp til fire kg fra morgen til kveld, altså.

Jabba sa for siden:

4 kilo! Oi det er var mye! Utrolig at kroppen kan klare å "kvitte seg med" fire kilo mat/vann i løpet av en natt!

OPP TIL! Det er jo forskjellig fra dag til dag, sykluser, vann i kroppen etc. Men lov meg at du bare veier deg om morgenen, og kun etter tømming, så får du et realistisk resultat. Lover du? :D

Jabba sa for siden:

Jepp - det lover jeg! Kun veiing om morgenen! For det er jo idioti å drive å plage seg selv på den måten!

Takk for oppmuntringen! Det trengte jeg! Hva synes du om menyen min da?

Menyen ser grei ut, men vær forsiktig med baconcrisp om du er opptatt av vekta (det samler vann ;)), spis og drikk et minimum av sjokolade og brus!
Og husk fett! Lag heller dine egne sauser enn å kjøpe ferdige (et par enkle og deilig tips er å surre rømme i gryta/panna etter at du har stekt kjøtt/fisk, eller kok opp kremfløte, og ha i kremost/osteskiver og godt med krydder) hell olje over salaten.
Dropp gulerøttene og alle andre grønnsaker som vokser under jorden (med unntak av løk)! Vær forsiktig med erstatningsbrød også. Det kan sinke vektnedgangen hos noen.
Du kan med hell utvide repertoaret med grønnsaker! Det er mye mer enn det du spiser som er både godt og spennende! F.eks brokkoli, løk, hvitløk, squash, aubergine, purre etc.

Jabba sa for siden:

Ok ! Da fikk jeg noen gode tips på veien her ! Var litt redd for at jeg fikk ikke fikk i meg nok fett ser du. Men nå har jeg kjøpt inn MASSE fløte og skal lage de deiligste sauser skal du se !
Bacon gull er kun lørdagsmat! Liker det ikke så godt forresten - men jeg må liksom ha en erstatning - potetgull er nemlig en stor lidenskap...eller var skal det vel hete!
Har en liten dille at jeg MÅ ha noe søtt eller noe lakris rett etter middag - da har jeg enten tatt meg en stor IFA eller en bitte liten bit sjokolade. Og koker meg en kopp te med suketter!
Også tenkte jeg på å unne meg et Rosenkål eller to en dag jeg ligger litt lavt i antall karber - ELSKER nemlig rosenkål !

Jabba sa for siden:

Ja, så må jeg jo ikke glemme det viktigste! Tusen takk for hjelpen og gode tips !

Hei, spis så masse rosenkål du vil! Det er ikke mer enn tre og en halv karb pr hundre gram i det, du får mye grønt på dagskvoten med 15 til 20 karber.
Jeg elsker kokt rosenkål med smør og salt :)

Det at du må ha noe søtt etter middag er vel helst bare en vane ;) Jeg spiser ikke kunstig søtning, og etter en stund er f.eks bringebær mer enn søtt nok, men det er meg da ;)!

Jabba sa for siden:

Enig - rosenkål er digg!!!

Runegutt sa for siden:

Rosenkål er hovedingrediensen i en god julemiddag. Bruker å sette til livs to sånne frossenposer bare til meg.

Jabba sa for siden:

PUH !!! Var jo så redd at vekta viste feil vei etter katastrofe veiinga mi i går kveld....men når jeg besteg den kalde glassflaten i dag morges så var resultatet snudd til det bedre....minus 1,1 kg!!! HURRA !!! Endelig kan jeg få legge inn den første bevegelsen på Thickeren min!

I dag blir en god dag!

Jabba sa for siden:

Hmmm - hvorfor klarer jeg ikke å komme inn på Thickeren min når jeg trykker på den? Jeg må jo inn der for å oppdatere den!

Jabba sa for siden:

OK - nå gikk det!!!

Tundeh sa for siden:

Velkommen hit Jabba :)

Jabba sa for siden:

Åhhhh - er så sulten....igjen! Følte nettopp jeg spiste meg god og mett på "Himmelsk Gryte"....men det er faktisk 4 timer siden.....som tiden flyr!
Hva skal jeg finne på......tenke tenke!

Jabba sa for siden:

Æsj - klarte ikke å holde meg unna vekta i dag morges....det burde jeg gjort for den viste 200 gr OPP. Blæh!
Er dette en filleting som jeg snarest bør riste av meg? Jeg er i ketose, spiser ca 15 karber til dagen ...og så var det dette med fettet da.....er ikke sikker på om jeg får nok fett.

Men - legger man på seg hvis kroppen ikke får nok fett?

Fungirl sa for siden:

Rist det av deg, vekta svinger fra dag til dag. Gå på vekta en gang i uka og hold deg til det. Du blir bare fortvila når vekta går opp og da er dagen ødelagt.
Er vann, mensen eller helt andre naturlige ting som gjør at du har gått opp de grammene.

Jabba sa for siden:

I morgen tidlig har jeg veiedag....men jeg vet ikke om jeg tør......
Tenk hvis jeg har gått opp ? Eller ingenting har skjedd.....

Fungirl sa for siden:

Slapp av og senk skuldrene, ikke la vekta bety alt, mål kroppen din og se om du går inn i cm selv om vekta skulle stå stille.
Stress er heller ikke bra for vekta vettu :)
Det kommer til å gå bra krysse fingrene

Jabba sa for siden:

I morges veide jeg meg igjen og det var en skuffelse...kun ned 200 gr....og tilbake til utgangspunktet. Kanskje jeg ser 105 tallet neste uke....det tror jeg nesten jeg må - for motivasjonens skyld.

Jabba sa for siden:

Hvorfor / hva skjer egentlig når vekta står stille men kroppen allikevel mister cm?

Jabba sa for siden:

Er det ikke typsik! Nå som jeg skal bli flink og sette bilen fra meg på togstasjonen og gå den siste biten til og fra jobb - jo da går jeg hen og får meg stooooore vannblemmer under den ene foten ! Det gjør skikkelig vondt og jeg klarer nesten ikke trå på foten!!!
Så irriterende! Noen som har gode tips til hvordan jeg skal bli kvitt disse ASAP !!!

Si det...! De må vel bare forsvinne av seg selv, antar jeg?
Men, nå må du ikke bli så fortvilt og gå helt i biter for hver eneste ting som skjer! Alt blir bra! Bare trekk pusten og nyt livet og maten!

Runegutt sa for siden:

De må punkteres, reingjøres og plastres med compeed.
Så kaster du skoene i nærmeste søppeldunk, og kjøper noen bra.

magdalena sa for siden:

Kjøpe nye tursko,og ha gnagsårplaster på blemmene:D De fungerer som reservehud,men jeg har kun hatt de på åpne gangsår..

Ellers kjenner jeg meg godt i utålmodigheten din.. Men du må ikke stresse med det. Kanskje du har spist noe mer saltholdig enn ellers,som gjør at du holder på vannet? Hvor du er i sykluset har visst også innvirkning.

Jabba sa for siden:

Ok - takk for gode råd ! Skal behandle blemmene mine så får jeg se om ikke jeg kan klare gåturen om en dag eller to!

Vil også takke for forståelsen! Så bra at det er rom for en "utblåsning" her inne - greit å få ut litt gørr når man føler at det går litt trått....

Runegutt sa for siden:

Jeg kan komme med et par trimanbefalinger:
Jeg fikk nyheten Diabetes 2 for et år siden, og måtte legge om kosthold og livsførsel.
Fikk beskjed av "vetrinæren" å ta av 4-5Kg, samt mosjonere daglig.

Jeg starta med å gå minimum 20 minutter hver dag. Etter en måneds tid syntes jeg dette blei sykt ensformig. 20år tilbake i tid trente jeg på helsestudio, og tenkte at styrketrening burde fungere fint.
Har hele tiden hatt med meg kona, både i kostplanlegginga og mosjon.
Kjøpte to sett manualer i koffert, sånne med løse vektskiver, fant et program for manualer, og satte igang. Dette kjørte vi anna hver dag, og gikk turer de andre dagene. Fungerte supert. I sommer banka jeg støv av sykkeln, kjøpte etterhvert en ny, og leita frem min urgamle venn, treningsbenken med stang og vektskiver.

Nu trener vi RYP, et helkropps styrkeprogram, tre dager i uka, mandag onsdag fredag, og går de andre dagene (sykkelsesongen er over.

Har også kjøpt gåstaver, noe som fungerer udmerket. (Kona nekter å bruke staver)

Fordelen med styrketrening er at man får fastere kropp, og forbrenner sykt mye.
Så, har du lyst er det lov.

Lykke til

Jabba sa for siden:

Er sykt imponert over treningsopplegget deres Runegutt!!!! Og å trene med vekter er jommen ikke dumt - guttungen på 14 fikk et sette med manualer til jul i fjor....kanskje jeg kan tjuvlåne dem litt!!!

Jabba sa for siden:

Tidligere i denne tråden ble det nevnt at ketolyse ikke var så bra for folk med lavt stoffskifte - som går på medisin (levaxin). Jeg leser på ketolyse.no at dette ikke er noe problem. Skal uansett til legen i morgen og skal nevne det.......

Fungirl sa for siden:

Anbefaler deg å kjøpe boka på www.iform.nu handler om styrketrening for kvinner som du kan gjøre hjemme :)
Her er det programmer å bruke etter hvor trent man er og alle øvelsene er nøye forklart med bilder.

Eg har kjøpt boka og fikk endel utstyr til bursdagen så nå trener eg styrke heime mandag, onsdag og fredag. Skal prøve å få snike inn ei økt i helgene som er kortere og som går på spesifikke muskelgrupper:)
Har vel og merke ikke trent i dag da, men det er fordi eg er blitt sjuk og klarer knapt å løfte vannglasset.

Runegutt sa for siden:

Hm. Det ligger et hantleprogram (Hantle er det samme som manualer) på iform.no.
Det trener ikke beina dine, men ellers fungerer det.

Har du sjanse å trene helkropp, er knebøy og markløft superøvelser for en vakker kropp.
Basisøvelser som disse+benkpress og stående roing med stang, gir alle muskler i hele kroppen trening. Masse oppstramming, masse forbrenning og etterforbrenning, ikke så uhyggelige lange, kjedelige treningsøkter.

Jabba sa for siden:

Hadde veiedag i dag. Egentlig så er veiedagen min torsdager - men i morgen må jeg opp grytidlig og vil prøve å holde meg til sånoenlunde det samme tidspunktet så derfor ble det i dag.
Vekta viste 105,6. Nedgang på 500 gr siden sist. Er sånn passe fornøyd med det...men jubelen står ikke i taket akkurat....Men,men - ned er bedre enn opp. Nei - ned er MYE; MYE bedre enn opp! ler
(Siden jeg har såpass mange kilo å gå ned hadde jeg håpet det skulle gå litt fortere)
Men -jeg må ikke klage! Klaging er for pyser...he he!

Gleder meg VELDIG til vekta går under 100 kg!!!!
Og til den dagen jeg spontant får høre at jeg har blitt slankere!
For en fantastisk følelse det må være!!!

Jabba sa for siden:

Åhhh - har spist for mange IFA....."sår" og nummen i munnen....
For første gang etter jeg startet kuren fikk jeg et sånn skikkelig "spise-kick" i kveld...- MÅTTE liksom ha noe å tygge på.....så jeg har vært inn og ut av kjøleskapet / skapet ørten tusen ganger og forsynt meg med hvitost, fenalår, hasselnøtter og bacongull m.m.....til slutt endte jeg opp med en real kopp fløtekakao og da endelig ble jeg liksom "mett". Men spist masse IFA for det om....det er jo så vanskelig å slutte når man først har tatt en.....
Men jeg sysnes jeg har vært flink da - har ikke rørt noe av ungenes/gubbens lørdagssnop - selv om det ligger der å gliser til meg fra kjøleskapet.

Kjenner jeg må variere frokost / kveldsmat litt nå.....har spist egg & bacon i diverse varianter i 3 uker nå.... og begynner å bli lei......
Har Ooopsies i fryseren - kanskje jeg skulle ta opp noen av dem heller......og spise med roastbiff på...nam nam.....

niacin74 sa for siden:

Hei alle sammen, jeg er også nytt medlem her, og begynte med lavkarbo i begynnelsen av november. Har hatt en enorm fremgang til nå, men det er nok sikkert mest vann vil jeg anta. Nå går det litt tråere med nedgangen, men ikke verre enn at jeg ser litt resultat hver uke. Må si at jeg har begynt å trives godt med maten jeg spiser og tenker ikke så mye lengre på søtsaker, noe som jeg egentlig aldri har gjort men chips har vel vært min store fiende egentlig. Men savner det heldigvis ikke. Målsetningen min med lavkarbo er en kombinasjon av å gå ned i vekt samt få et bedre kosthold. Vekten har aldri plaget meg, men har innsett at det ikke blir lettere med årene, så da var det på tide å gjøre noe.

Anyway, så ser jeg at jeg har mange med meg her, og det gjør det litt lettere :)

Runegutt sa for siden:

Spiser endel Ifa og läckeröl. Sistnevnte spiser jeg to poser i slengen av.

Glajenta sa for siden:

Du kjære venn
Ja dette fikk jeg veldig lyst til å svare på! Jeg er bare så fornøyd med den kuren jeg går på nå. Det er Eurodiett. Jeg er en sånn dame som har slanket med i hele mitt voksne liv. Før var jeg slank, men kiloene har bare sneket seg på. Nå var tiden inne for å få fjernet ca 20 kg. En lang veg å gå. Har prøvd det aller meste. Men hver gang går det galt og jeg har lagt på meg noen kilo ekstra. Ei venninne fortalte om eurodiett, og den er helt super. Jeg har gått på den en måned og har tatt av 8 kg! Har ikke en eneste gang hatt vondt i hodet eller vært særlig sulten, Det siste er ikke heeeelt sant akkurat, men det har gått greit. Bouset er en enorm energi. Helt vanvittig energi har jeg fått på kjøpet. dette burde du prøve. Lykke til.
Hilsen fra Sørlandet:goodluck:

Runegutt sa for siden:

Er ikke Eurodietten også en ketogen kur?

Jabba sa for siden:

Lurte på en liten ting.....
Jeg spiser i disse juletider noen porsjoner med Gome til dagen.....noe som resulterer i at jeg mest sannsynlig detter ut av ketose......bør jeg allikevel fortsette med MCT-oljen ?

Jabba sa for siden:

Da var etegildet mitt over for denne gang.....var egentlig litt overdrevet å skrive etegildet for selv om jeg har hatt en sprekk/pause på 2 dager så har jeg ikke tatt helt av....har spist følgende "ulovligheter": en mandarin, en porsjon riskrem m rød saus, en porsjon kald grøt med rød saus, to poteter, litt gulerøtter, brun saus, et stykke sjokoladekake, et glass Cola og en del Gome. Har spist "riktig" i dag og venter nå på å komme i ketose igjen....
Synes selv jeg har vært flink.....ler
Håper inderlig ikke denne lille utskeielsen har satt meg tilbake alt for mye.....kjipt å gå opp flere kilo for to dager med mat jeg i grunnen kunne klart meg helt fint uten....
Men må innrømme at potetene smakte UTROLIG godt!!!
Skal veie meg på nyttårsaften så får vi se da.....

Jabba sa for siden:

Utrolig så fort sukkertrangen kom etter jeg hadde spist noen sukkerholdige ulovligheter i jula....det gikk sikkert ikke mer enn 15-20 min etter jeg hadde spist noe med sukker i - til jeg følte behov for mer......skummelt
Men nå som jeg er tilbake på ketolyse kjenner jeg ikke noe særlig sukkertrang...heldigvis. Venter på en bekreftelse nr 2 på at jeg er tilbake i ketose....føler selv at ånden er på plass igjen - men stixene er like beige.,..uten så mye som et hint av rosa....ja ja - får prøve igjen i kveld......

Jabba sa for siden:

Og da var stixen rosa igjen......puh!

luringen sa for siden:

så bra du tar deg inn igjen da.

Jabba sa for siden:

Vel, da var resultatet etter julefesten inne - jeg har gått opp 100 gr.
Det er ingenting å snakke om.....og jeg puster lettet ut.....Puh!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.