Jeg har lest litt på diverse amerikanske forum at flere har vert i ketose når de har ammet, og har helt friske barn..
Hun ene testet melken for ketoner jevnlig og ingen tegn til det..
Som hun sier er det jo rart hvis man går på "naturlig" kosthold og kostindusert ketose, at kroppen skulle ville føre de skadelige stoffene inn i melken..
Er det ikke noen steder hvor det er veldig kaldt eskimoene eller noe sånnt, som kun spiser ketogen kost i løpet av vinteren? de ammer vel de også?
Jeg ser for meg at jeg kanskje tester ketolyse i ett døgn, og når stiksen viser ketose, så kan jeg teste melken også med samme sticks..
Hvis det da skal vise seg at melken ikke inneholder ketoner, kan jeg da amme uten å tenke på at det kan skade babyen min..
Hun er forresten straks 7 mnd og får 2 -3 måltider med fast føde daglig..
Kan jeg bruke de jeg har igjen fra 1,5 år siden, eller bør jeg kjøpe nye?
Det er ikke ketonene i morsmelken man er redd for, men alle miljøgiftene mor har akkumulert i sitt fettvev oppgjennom årene. Går man ned i vekt ved hjelp av fettforbrenning, vil disse giftene frigjøres og , muligens, gå over i morsmelken.:eek:
Personlig ville jeg ikke tatt sjansen på det. Hvem vet hva slags ulumskheter jeg har fått i meg i løpet av årene?:confused:
Burde kunne vente med å komme i ketose til man er ferdig med å fullamme. Det er jo ikke snakk om så mange måneder!
Ditt barn er såpass gammelt og spiser annen mat, så det burde ikke være noe problem.
Det er jo som hun over her sier at det ikke er ketonene men det faktum at du overfører eventuelle giftstoffer du har i kroppen over i morsmelka og da inn i din baby.
Jeg kan ikke fatte at det skulle være så viktig for mor å drive denslags slanking når man heller kan vente noen måneder og la babyen få den tiden. Det er begrenset (for de fleste i allefall) hvor mange barn man skal ha og hvor mange måneder man ammer.
Og om man leser at noen har "helt friske barn" på et forum. Blir litt som når man sier at "min bestefar røykte 40 om dagen hele sitt liv og levde til han var 99"
Det betyr ikke at det er lurt fordet.
Ja selvfølgelig hadde jeg ikke engang vurdert det før hun får fast føde som hovedmat, og pupp som kos...
Bare veldig irriterende å være 15-20 kg pluss når man er tilbake på jobb og skal presse seg oppi for trange arbeidsgensere...
Måtte bare høre.. har alltid trodd det var pga ketonene at ketolyse var værre enn feks grete roede, fedon og andre slankekurer når man ammet..
Men jeg har og lest at man overfører miljøgifter i melka uansett om man slanker seg eller ikke..
Men jeg vet ikke nok om det altså, derfor håper jeg at torkil kan svare her:)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.