< Tilbake til oversikten

Hvorfor så mye vann i kroppen?

marquise sa for siden:

Til dere, kloke hoder her inne :)

Hvorfor får jeg så mye vann i kroppen. Går rundt som et vannreservoar, føler jeg :confused:

Har problemer med væske i kroppen fra før av, går på vanndrivende tabletter, men nå er det værre en noen gang! Er det noen som vet hvorfor det kan bli sånn? :confused:

scartz sa for siden:

Hvordan vet man at man har mye vann i kroppen egentlig?

valleygirl sa for siden:

Bl a når du bare kan glemme å få på deg helt vanlige sko, når det er en dårlig ting at det er 30 grader varmt fordi føttene da verker fra tærne og opp til knærne. Når du kan trykke et søkk inn i ankelen der knoken egentlig skulle ha stukket ut, og søkket blir stående der. Når folk ser rart på deg og du oppdager at ansiktstrekkene dine har forsvunnet fordi du spiste fenalår dagen før! Så for å si det sånn, du vet det når du har det. Hvis du lurer, så er har du det sannsynligvis ikke;):) Men dette var ekstremvarianten, som jeg desverre har hatt en del av, det er bedre nå, både pga gått ned i vekt og pga kostholdet.

scartz sa for siden:

Hmm såpass! Som du sa, det var jo veldig ekstreme trekk. Eneste jeg kan nevne er at boots (høyhelte sko som dekke leggen) noen dager passer bedre enn andre! På varme dager passer di mindre. Men det er jo ikke så veldig ekstremt..
Så med andre ord så er vannsamling (eller hva det kalles) ikke et problem for meg da?

Må jo være sykt irriterende for folk som har SÅ markante trekk som du nevnte da!
Betyr det at personer som sliter med sånt, burde drikke mindre vann da? Gitt at de ikke spiser veldi salte ting..

mamma87 sa for siden:

vann fordriver vann,så man burde ikke drike mindre nei:)
salt mat holder hvertfall på vann i kroppen

valleygirl sa for siden:

Det kan jo være et problem for deg selv om det ikke er så plagsomt for deg som det kan være for noen andre uheldige. Så det må man vel kanskje bare kjenne på selv.

De fleste har nok variasjoner over temaet, spesielt i menssyklus eller når det er veldig varmt og fuktig vær eller man har gått litt overbord med saltmaten:) Men når man sliter med sånt, så er det viktig med tilstrekkelig væske, bla. for at nyrene skal kunne fungere best mulig. Men for meg er det ikke bare ved inntak av salt mat problemet oppstår. Jeg fikk mye vann i bena for første gang for mange år siden, det skjedde nærmest over natten, og da var jeg normalvektig. Legen mente at det var endringer i hormoner som var grunnen. Men det kan jo ha vært et "standardsvar", for jeg fikk aldri mer informasjon om det.

Kitt sa for siden:

Jeg fikk problemer med for mye vann i kroppen etter svangerskap nr 2. Legen skulle se på ankelen min av en annen grunn og ble helt forskrekket over hvor stinn av vann jeg var.
Alle blodprøver er fine og siden jeg er verre enn verst rundt mens og eggløsning, fikk jeg beskjed om at det var hormonelt.
Tar vanndrivende 2-3 dager i uken for å lette presset på hjertet og prøver å drikke mye. Er aldri tørst, så det er litt av en utfordring også i forhold til ketolyse.

Skippy sa for siden:

Jeg har også fått mer vann i kroppen enn før. Ser ingen sammenheng med saltmat eller "tante rød", helt uavhengig av det., rare greier. Prøver så godt jeg kan å drikke masse vann, det hjelper. Men hva kommer dette av?

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.