< Tilbake til oversikten

Helsegevinster?

musikeren sa for siden:

Hei!
La inn denne på spørsmål og svar, men fikk lite respons. Prøver her også, i håp om å kunne få noen gode svar.

Har nå levd på en ketogen diett i snart seks uker, og føler meg vel med det. Spiser kjøtt i alle former, og alltid med forskjellige grønnsaker ved siden av. Det går også en del på ost og rømme. Mye smør. Tar kosttilskudd i form av et vitamin- og mineralkompleks, kokosolje, linfrøolje, og omega 3-kapsler.

Noe jeg lurer litt på er når jeg vil merke evt helsegevinster, og i hvilken rekkefølge... Jeg tenker litt på det som å slutte med røyking, (bare et eksempel, har aldri røyka sjøl) noen helsegevinster merker en relativt fort, så som bedre ånde, bedre luktesans/smak. Noen tar det litt lenger tid med, bedre lungekapasitet for eksempel. Og atter igjen er det enkelte skader kroppen bruker lang tid på å reparere.

Er det litt det samme når en går fra å være en nokså innbarka karbojunkie, til å leve eksempelvis ketogent/Fedonsk, eller lignende? Altså, det jeg lurer på, hvilke helsegevinster kan jeg oppnå, både på kort og lang sikt?

Håper noen kan fylle ut litt her.

musikeren sa for siden:

Gjerne linker:-)

nattfrue sa for siden:

Det kan jo i forskningsøyemed være vanskelig å skille helsegevinstene som skyldes kostholdet fra helsegevinstene som skyldes vekttapet, så det må man være obs på. Men det finnes en ålreit artikkel her om helsegevinster forbundet med lavkarbokosthold, både punkter som er dokumentert gjennom forskning og punkter som ofte rapporteres inn av lavkarbere, men som ikke er forsket på foreløpig. (Ikke alt som er like enkelt å forske på heller, hvordan slå fast via forskning at folk får "mer energi", for eksempel? :)) Det finnes henvisninger til den aktuelle forskningen i artikkelen.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.