Her for et par dager siden fikk jeg plutselig helt ekstremt vondt i magen...
Den laga masse rare lyder, og smertene var på grensen til hva jeg kunne leve med, det var helt jæ**** vondt..
Så tenkte jeg over hva jeg hadde spist den dagen, hadde spise kremost fra Tine, samt en del store IFA, og litt anton berg sukkerfri sjokolade...
Magesmertene varte hele kvelden, flere ganger på do uten at noe skjedde, før det plutselig begynte å renne..:S
Er det noen som har reagert lignende på noen av delene?
Prøver nå å finne ut hva som var årsaken...
Da får jeg bare være forsiktig med den framover...
Ikke fått vondt av andre sjokolader, bare av den Anton Berg-greia.. Litt kjipt, for den var jo den beste..:S
Anton Berg sjokkisen (nesten) GARANTERT... Maltitol er djevelens verk for magen min i allefall. Og når du ik tillegg har spist IFA, ja da har du bedt om bråk (i magen) ;) Dette lærer du (kanskje? jeg har ikke lært) etterhvert:D
Snodige greier.. Jeg har jo gnaflet ifa i flere år, merkelig at magen plutselig reagerer...:p
Men da må jeg holde meg unna Anton Berg, for slike smerter var litt for kraftige til at jeg kan tillate det..:S
Heldigvis er det flere typer å kjøpe, som riktignok ikke er like gode, men om funker bra de og..:)
Jeg også blir litt brumlete i magen etter maltitol. Synes imidlertid at det alltid blir verre når jeg spiser sånt på tom mage enn om magen er god og mett.
Har vel kanskje noe med at inntaket totalt blir mindre på mett mage...? :o
et spørsmål som ikke handler om mage men om IFA: hvilke "store ifa" er det som er greit å spise, og hvilke er det som ikke er greit å spise? jeg savner halspastiller...
De "vanlige" IFa-ene, altså de i hvit eske, har sukker. De kan du ikke spise. De som faktisk heter "Store IFA" og selges i pose (ulike smaker - lakris, pepperlakris, jordbærlakris, skogsbærlakris, appelsinlakris) er sukkerfrie og kan spises.
Kan jeg spise IFA?!? Hva mer kan jeg spise av drops og tyggis og sånn "små-godt?"
Apropo denne tråden. Jeg er på min andre dag, og plutselig midt på sentret kunne jeg ikke komme meg raskt nok på do. Jeg er av den typen som alltid har kjent sånn svakt at jeg måtte "bommelomme" mens jeg tissa,også ikke trengt å gjøre det før dagen etter, da trangen bare kom når jeg var på do. idag derimot løp jeg på doet og det bare fossa ut. Udelikat emne, vet! Men hva kan jeg gjøre? har lagd brød så skal spise litt brød til to-tre måltid imorgen. Er det mulig at det er det at jeg må innføre brød for å få avføringen til å bli normal igjen? dette var ihvertfall skikkelig ekkelt. ett minutt fra jeg kjente at jeg måtte til jeg ikke klarte holde meg lenger :(
Ketosevennlig tyggis tror jeg ikke finnes. Tyggegummi er gjerne søtet med xylitol og sorbitol, som kroppen behandler som karbohydrater - i motsetning til for eksempel maltitol, som er søtningsstoffet som brukes i en del sukkerfrie sjokolader og enkelte pastiller. Det er litt vanskelig å navigere i søtstoff-jungelen. Som hovedregel bør man prøve å unngå søtstoffer fordi de kan trigge søthunger og stoppe vektnedgang, men personlig er jeg ikke så veeelig flink til det, må jeg innrømme :o Hvis du tåler søtstoffer, bør du grovt sett kunne spise dette:
Store IFA
Maltitolsøtet sukkerfri sjokolade (f.eks. Anthon Berg-sjokolade og Sukkerfritt-sjokolade - les innholdsfortegnelsen)
Lightbrus (men vær obs på at de gjerne er søtet med aspartam, som kan være skadelig)
Enkelte former for sukkerfri vingummi (sjekk innholdsfortegnelsen - hvis de er basert på maltitolsirup, går det greit)
Atkins-barer
Det finnes også sukkerfrie drops, f.eks. Mellers sukkerfrie karamelldrops og Extra Delight. Disse er søtet med isomalt. Isomalt er det litt usikkerhet rundt. Jeg har i alle fall ikke funnet 100% sikker info om hvorvidt det tas opp som karbohydrater eller ikke i kroppen (isomalt er såvidt jeg vet blant annet basert på sorbitol, men jeg vet ikke om det spaltes tilbake til sorbitol i kroppen) - har dog spist litt sånne innimellom uten å falle ut av ketose, men det er jo varierende hvor mye man tåler og så videre.
Det beste du kan gjøre mht søtstoffer, er nok å teste ut hva du tåler, og sjekke det opp mot vektnedgangen din. Hvis du ikke får økt søtsug, og fremdeles går ned i vekt, bør det gå greit. Husk dog at maltitol og maltitolsirup kan virke lakserende, og det blir skikkelig "konsert" i magen av det av og til :)
Ang. mageproblemene dine så kan du prøve å for eksempel kjøpe noe som heter fiberhusk. Det fås i litt større matvareforretninger, f.eks. Meny. Det er karbofritt, og består av knuste psylliumfrø. Brukes ofte i glutenfri bakst for å gjøre deigen "seigere", men kan altså tilsettes f.eks. omeletter, lapper etc for å få mer fiber i kosten. Det er et fortykningsmiddel, og du må bare bruke smååå mengder, ellers blir alt bare en klump. Avgir ikke bismak. Også er det viktig at du spiser så mye grønnsaker som mulig for å få i deg fiber på den måten.
tenkte bare sånn, jeg har forbydd kjæresten min å spise sjokolade og generell godte foran meg, samme med chips og pizza osv. Men synes han kan få spise noe på lørdag, da er det greit om jeg har noe godt jeg også kan stappe i meg. Men alt som er maltitolsøtet er greit?
Er det noen brus som ikke inneholder aspartam da? f.eks pepsi max? ELSKER pepsi max..:p og cola zero, får jeg disse to skal jeg leve et fint liv altså :D
Jeg kommer til å klare å kontrollere søtsuget hvis jeg vet at jeg får godis og brus på lørdag serru, det har ihvertfall fungert før.
jeg tåler som regel det meste, kjenner folk som ikke tåler läkerol og ifa og sånn,men jeg kan gjerne spise en pose av hver uten å kjenne noe. Samme med de extra delight dropsene, de er bare nydelige! Men min kjære havna på do resten av kvelden når han spiste to sånne esker.. :p
Det høres litt ut som fett-diare. Og det er.. akkurat det det er :p
Det kan komme om du spiser mye fett på tom mage. Eller om du spiste maltitol, selvsagt.
Jeg tror det er vanligere i begynnelsen, for kroppen er ikke helt vant til hva den får i seg..
Alt som er maltitol-søtet er "greit". Det er ikke greit i den forstand at vi egentlig skal spise kun naturlig mat, og maltitol er ikke mye naturlig. Kroppen protesterer jo mot det også. Men det er greit i den forstand at du skal ikke kunne gå opp i vekt av de. Men det er de som gjør det også. All lettbrus som kan drikkes, inneholder vel i dag aspartam. Du kan drikke Pepsi Max og Cola Zero, men da kan du heller ikke klage hvis du ikke går ned i vekt ;)
Alle kropper reagerer ulikt på søtningstoffer, så det er opp til hver og en og teste grenser...
oi sånn ja! Nei tenker bare at får jeg ikke noe godt på lørdag når alle de andre mesker seg med brus og slikt så kommer jeg til å sprekke og høgge innpå i sjokoladeskåla på jobb, og det er ikke veldig nødvendig. men har aldri smake noe anton berg sjokolade, tror egentlig ikke jeg liker de. tror egentlig ikke vi har så mange av dem på butikken,kanskje en, med marsipan. Og jeg liker ikke marsipan :( men gjelder det alle anton berg sjokoladene? hvis jeg f.eks tar en halvliter pepsi max og en anton berg i tillegg til taco (uten skjell og ekkel mais) f.eks hver lørdag. Er det å gå veldig over grensen? min svakhet er godte. Mat har jeg alltid hatt ganske kontroll på. (Bortsett fra den perioden jeg gikk opp 30kg da..:p)
Anton Berg har en sukkerfri sjokolade osm selges i blant annet Rema- butikker. Det er den sukkerfrie sjokoladen jeg syns smaker best av alle.:)
Det er også den jeg bruker om jeg skal ha sjokolade i noe annen "kosemat" som feks hjemmelaget is.
Det finnes en masse sukkerfrie alternativer til lørdagsgodt, det finnes oppskrifter på kaker, desserter osv i oppskriftdelen her.
men jeg er mer sånn sjokolade og håndfast godte fremfor kake og sånn (takk gud for det, ellers hadde jeg lagd en hel kake og spist hele..:p
men hvilke sjokolader er lov da? bortsett fra den sukkerfrie fra anton berg? og de andre godistypene som er på lavkarbopikene.no regner jeg med er greie?
Kommer aldri til å kutte helt ut godte, men bare på lørdag og sånn. Spiser jeg sånn sjokolade og sånn så mye jeg vil hver dag, går jeg opp en kg på en uke. Testa det før jeg begynte på denne kuren. Og på tre dager har jeg nesten gått ned det jeg gikk opp på to usunne uker :D (Har ikke tenkt å ha flere usunne uker nei)
Jeg bruker en god del Fribol drops kjøpt på Apotek. Jeg brukte tidligere mye tyggis, men har erstattet de med disse dropsene. Får ikke vondt i magen av de. Hvis du søker på sjokolade er det mange tråder her inne. Her er et par eksempler.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.