Lillebror er 16 måneder, og har kastet opp siden han begynte med fast føde. Nå har legen og jeg blitt enige om at vi skal forsøke en diett som utelukker gluten og laktose. Er det noen som har forslag til gode måltider? Hva skal jeg gi Lillebror til frokost? Lunsj? Middag? Kvelds?
Gjerne noe som passer for hele familien, det er mye enklere hvis alle følger samme diett.
Frokost: omelett, speilegg, karbonader (glutenfrie), salat, grønnsaker og frukt til.
Lunsj: Linsesuppe med fisk. Smoothies (Frokost og eller lunsj), avokado og banan, salater med (fetaost), olivener, tunfisk, kylling, reker, andre skalldyr.
Middag: Er vel ikke det største problemet? Hjemmelagde kjøttkaker med kokte/moste grønnsaker
Kvelds: egg i variasjoner, reker med hjemmelaget majones, linsesuppe med noe kjøtt.
Det jeg kom på i farten... :p Men du verden så sunne dere kommer til å bli! :stortsmil
Om dere mistenker cøliaki så bør dere fått tarmbiopsi så snart dere merker bedring etter kostendring for å unngå å måtte gjennomføre "nedbrytingskur" med gluten for å få riktig svar... :rolleyes: (Anbefaler en privat klinikk om dere ikke kommer raskt til, vet Volvat har refusjonsordning (sikkert andre også) - de har medisinske sentre rundt om i landet)
Uffameg, stakkars liten! :klem:
HP har kommet med gode forslag. :ja:
Også vil jeg understreke at om du starter på glutenfri diett uten å ha fått en diagnose, så risikerer du å måtte tvinge i barnet ditt mat som det blir dårligere av senere for å få tatt en biopsi som skal til for å få en sikker diagnose... (du kan få stønad på 1600kr mnd fra trygdekontoret, men må ha biopsi og sikker diagnose for å få det..) Så om du virkelig tror det er det, så ville jeg fått diagnosen først...
Masse lykkeønskninger fra meg! Håper det ordner seg for den lille og dere, - det er ikke godt når våre små har det vondt...
[font=Verdana][/font]
(Også går det ganske greit å følge en gluten og laktosefri diett på lavkarbofilosofiene :) Det gjør jeg. )
Jeg er klar over det med reduksjon av gluten i forhold til tarmbiopsi. Men vi er ikke sikre, og akkurat nå har han for sikkerhets skyld fått omgangssyke i tillegg. Så nå er det viktigste å få i ham mat, så vi får ham på bena igjen.
Jeg er bare så lettet over at legen tok oss alvorlig denne gangen. Vi prøver å legge om kosten og ser om det funker. Jeg skal på helsekosten i morgen, for å se om de har noe godt.
Lillebror liker ris, fisk og kylling, så da er vel noe av middagsproblemet løst. Men det er ikke så lett når de er så små og så dårlige som han er nå.
Gulrotjuice på helskosten! :)
Ville bare si at sånn i begynnelsen, så kan de reagere på ris og også andre melsorter som bokhvete og hirse...(god å lage grøt med senere) Fordi tarmen er så nedslitt.... Så det kan være lurt å være forsiktig med i begynnelsen.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.