< Tilbake til oversikten

Hei på dere damer. Ny på ketolyse

*queenthess* sa for siden:

Hei:)
Jeg er ei jente på 24 år fra nord norge. Har ei datter på 7 mndr. Nå har jeg endelig kommet igang med slankingen!!
Starta på ketolysekuren på tirsdag(28 okt),så har bare gått på den i to dager.. Men er motivert,og dette skal jeg klare!:)
Har gått ned ca 1 kg på to dager.
Men jeg spiser ikke så variert.. Vet liksom ikke helt hva jeg vil spise...
Hva kan skje hvis man ikke spiser nok fett når man går på ketolyse?
Har vanskeligheter med å få i meg alt fettet:eek:
Ser på oppskriftene dere har lagt ut,men jeg er ikke noe glad i å lage avansert mat og medei aktiv lita frøken hjemme med meg så har jeg som regel ikke tid til det...

nelly79 sa for siden:

Hei og velkommen :-)

Jeg er også rimelig fersk på ketolyse, holdt på siden 18 oktober, og har gått ned 7 kg :-)
Jeg har to barn og ta meg, en på 4 år som går i barnehage og ei på 8 mnd som jeg er hjemme med. Har ikke hatt tid til å sette meg så mye inn i ting, så jeg har ikke laget noe av de oppskriftene du finner her inne... Har gjort det ganske enkelt, men må nok kanskje inn å titte litt på oppskriftene her etterhvert:-)

Lykke til hvertfall :-)

7 kg ja,det høres jo bra ut:) Grattis så langt da!!:)
Hva har du spist til nå da siden du ikke bruker oppskriftene?
Jeg spiser salat til nesten alle måltidene,og synes det er litt kjedelig.. Er også bekymret siden jeg da ikke får i meg alt det fettet som man trenger på ketolyse....?

Gerd sa for siden:

Heisann :)

Det er lurt å variere litt... Viss ikke kan man bli fort matlei.

Når du lager middag en dag, så lag store porsjoner (tar ikke lenger tid om du lager 2 eller 4 porsjoner;)) Frys ned i aluminiumsformer eller bokser. Veldig greit å ha til travle dager :ja:

Jeg bruker å lage mye av maten i ildfaste form. Tar det meste oppi og da lager maten seg selv :ja:

Spiser du for lite fett, kan vektanedgangen stoppe opp :ja:
Fettet kan du skjule i gryter, supper og sauser ;)
Vet at Torkil har skrivd i boka om såkalte "nybegynnerfeil". Har ikke boka her nå...
Lykke til :)

mamma87 sa for siden:

så mye godt man kan spise jo!
eks:
Egg
bacon
kylling
fisk
grønnsaker
bringebær
nøtter
fløte rømme
ost
etc

lurt å spise mer fett,jo mer fett du spiser jo mer fett forbrenner du:)
proteiner.for å ikke miste muskler

middagstips:
taco.uten skjell
kyllingwok
lavkarbo pannekaker/vaffler/smørgrøt/boller etc
ostelasagne
himmels gryte
supper
omelett
lam/koteletter med sopp og brokoli og rømme
lavkarbo pølser med blomkålmos
lavkarbo pizza
ovnsbakt ørret med tomat/purre og rømme

Takk for svar:)
Hvordan lager du den ostelasagnen?
Kan jeg spise kjøttdeig?
Jeg teller ikke karber,er det helt nødvendig?
Hva skjer hvis jeg spiser mindre enn 15 karb om dagen?
Hvordan teller dere karber når dere lager blanda salat??
Mange spm her,men er så ny på dette..:confused:

Gerd sa for siden:

Du har vel boka? Den er faktisk et veldig viktig verktøy for å forstå filosofien :ja:
Ja, du kan spise kjøttdeig.
Viss du skal følge ketolysekuren er karbotelling et must :ja: Men etter et par-tre uker setter det seg i fingrene og alt blir lettere å ta på feelingen.
Du må veie maten og regne ut karber etter hva som er i hvert produkt du bruker :ja:

Søk i oppskriftsforumet på Hypers ostelasagne. Den er :sikle:

:)

Ja,jeg har boka:)
Synes det er så vanskelig å telle karbene i alt jeg spiser.
Høres veldig tungvint ut å måtte veie hver eneste ting jeg har i salaten... Men skal sikkert ikke være enkelt å slanke seg heller:(

Gerd sa for siden:

Nei enkelt skal det ikke være :rolleyes:
Etter ei stund hvor du har veid opp, ser du det fort med det blotte øyet :)

Men det positive med ketolyse er at du skal spise deg mett . Du skal ikke være sulten. Det gjør hele slankingen levelig :ja:

Karbosara hadde et godt tips ang grønnsaker. Vei opp en boks varierte grønnsaker for hele dagen. Mener hun laget så det ble ca 12 karber. Ta av den utover dagen... For det er viktig at man får i seg varierte grønnsaker. Kroppen trenger de vitaminer og mineraler grønnsakene gir for å fungere og forbrenne optimalt :)

moreheavygravy sa for siden:

Man trenger jo ikke veie alt HVER gang. Du må kanskje veie litt i begynnelsen, men fort utvikler man faktisk et ganske godt øyemål. Ja, det kan virke tungvint i begynnelsen, men etter hvert går det faktisk som en lek ;)

chrichri sa for siden:

Hei, jeg har holdt på like lenge som du queentess, og har heller ikke boka. Litt spent på nybegynnerfeilene som Gerd beskriver. Men det begynner definitivt å skje ting, jeg har en helt forferdelig smak i munnen omtrent som teknisk sprit ( selv om jeg drikker mye vann) og det er utslag på ketostixen. Men jeg har egentlig ikke vært så nøye med å veie grønnsakene, lager normale porsjoner med hovedvekt på det som er utgangspunkt er lite karber i som rent kjøtt,fugl, fisk og egg.
Hadde satt stor pris om noen erfarne kunne sjekket journalen min og se om det ser bra ut med kosten! Og den boka, den tror jeg skal kjøpes inn. Noen som vet om den er nedlastbar som pdf?

Gerd sa for siden:

Tror ikke boka kan lastes ned som pdf.

[/COLOR] Høres bra ut :ja:

Gratulerer med ketoseånde ;) :D

chrichri sa for siden:

Gratulerer med ketoseånde ;) :D

Takk, takk! Hi,hi, selv om det er høgg i kjeften er jeg kjempeglad! Jeg målte meg og tok noen najse bikinibilder av meg selv isted, det er helt forferdelig når man eksponerer seg selv for seg selv på den måten, tidligere har jeg liksom bare bladd igjennom bilder av meg selv og tenkt Hvem i all verden er den tjukke dama der? Idag så måtte jeg gå inn for å se hvor stor jeg egentlig er. Det var ikke helt lett, men VELDIG motiverende! Så gleder jeg meg til å kunne lage en før og etter portefolie jeg også:-)

Gerd sa for siden:

Kjempelurt. Jeg gjorde ikke det. Og har alltid prøvd å unngå å bli tatt bilder av. Men etter jeg gikk ned, så har jeg fått bilder av andre fra den "store" tiden grøss
[color=darkgreen][/color]
En annen ting: Ta bilde av deg selv med klær på. Og ta vare på de klærne. For av og til så føler man at det butter mer i mot, man har slike "tjukkasdager" og syns man er like stor som før.... Da kan det være lurt å ta på de klærne igjen og ta et nytt bilde. Og sammenligne... Da ser man hva som virkelig har skjedd :ja: :)

moreheavygravy sa for siden:

å ta bilder er en fantastisk motivasjonsfaktor, ingen tvil om det! Det er også, som tidligere nevnt greit på "tjukkasdager" der man føler seg SÅ feit og det viser seg at man egentlig har gått ned masse... Det eneste negative jeg kan tenke meg med å gå ned i vekt er jo at grensen for når du føler deg feit blir stadig lavere og lavere :D

appelsiner sa for siden:

har gått på kuren siden mandag bare, men siden alle her inne sier de går ned opp til flere kilo i uken begynner jeg lure på hva jeg gjør feil??
ikke bra bli demotivert etter kun en ukes tid...

har enda ikke kjøpt meg boka, men spiser kun det som er lov som jeg har lært her inne,,,
ikke meningen ha slik dårlig humør, men hver dag kan ikke være den beste,...

tusen takk for alle tips...

danish sa for siden:

Det er sjeldent folk går ned særlig den første uken. Du gjør ikke noe feil. Kroppen må bare få tid til å venne seg til ketose. Det er en "innbrytningsfase," akkurat som når du går inn et par sko :)

Tussetrollet sa for siden:

Heia! Er også ny her, begynte på tirsdag (28.10). Har tidligere hvert borti litt diverse slankekurer (cambridge, GR), håper ketolysen er det rette. :)

appelsiner sa for siden:

ja da får vi fortsette og holde motet oppe.. føler meg oppblåst og rar om dagen..
skal kjøpe sånne sticks til uken, vil tro det blir mye letter se om man gjør riktig da:p
kan man sise yoghurt? sånn yoplait 0%?

Ella-A sa for siden:

Du spiser hva du vil, men må holde deg under 15kh hver dag hvis du er hokjønn, og under 20 om du er hankjønn. Du kan bruke denne siden: www.matvareguiden.no , den anbefalte Gerd til meg. Her søker du på det du lurer på, så ser du på kh, og ser om du synes det er verdt det. Klart du kan spise den, den inneholder 12,2g kh, men da har du egentlig veldig lite igjen til grønnsaker og "gode" ting som kroppen din vil ha. Jeg ville ikke anbefalt den. Tenk heller tyoe grønnsaker og sånn stæsj ;)

EDIT: pr 100g vel og merke, vet ikke hvor mye det er i en slik yoghurt? men ville ikke spist 100g..:p

appelsiner sa for siden:

Kjøpte sticks igår, og det var ingen forandring på dem, helt hvite:(
jeg har gått på kuren 10 dager, og det skjer ingen ting!!??

noen som har opplevd det samme?
det frustrerende er at jeg ikke vet helt hva jeg gjør galt, drakk noen øl i helgen...og vet det er fy, men all maten jeg spiser er innen målene..

føler faktisk at jeg har gått opp litt i vekt pga alt fettet..

nattfrue sa for siden:

Det kan utmerket godt være at du har vært i ketose, men falt ut igjen på grunn av ølet i helgen. Hvilken øltype drakk du, og hvor mye? Ketogene dietter er ikke som kaloritelling, hvor du kan "kompensere" for å ha spist for mange kalorier en dag ved å spise færre den neste (sånn grovt sett): Får du i deg for mye karbohydrater, faller du ut av ketose, enkelt og greit - og da kan det ta litt tid å komme inn igjen.

Gracella sa for siden:

En liten korreksjon: Du skal helst ikke under hhv 15 og 20 gram karber om dagen, men ha minst 15g (eller 20 hvis du er mann) karbohydrater.
:).
Du kan risikere at kroppen setter forbrenningen på sparebluss hvis det blir for lite karber, og det vil vi jo ikke :eek:.

Ellers er det riktig at yoplait (eller annen yoghurt) ikke hører hjemme i ketolysedietten ;)

Elizabeth sa for siden:

Eg såg på videoen kursdag to i går og da sa han om vi holder oss UNDER 15/20 karbs...

Ella-A sa for siden:

Var det jeg også trodde. UNDER. Men da tenker jeg minst 12-15, sier seg jo selv at det ikke er lurt å bare spise f.eks ost en dag, for å få så lite kh som mulig. Samme med mannfolk - de burde ikke under 15kh pr dag. men opp mot 15 og opp mot 20 liksom. ikke så langt over?

Gracella sa for siden:

Ok, jeg har ikke sett videoen, jeg har bare boken.
Jeg mener bestemt at det står en plass at man ikke skal gå noe særlig under 15/20 annet for en kort stund hvis vekten står helt stille. Og at kroppen kan gå over på sparebluss hvis karbeinntaket blir for lite.
Grunnen til at jeg ville poengtere dette, er at jeg ser at det er noen som starter på ketolyse uten å ha lest teorien først - de leser innlegg her inne og starter med eget opplegg. Da er det lett at noen tror de er "flinke" hvis de klarer å ligge på f.eks 10 gram karber om dagen.
Så takk for opplaringen. ;)

Elizabeth sa for siden:

Tror ikke vi skal holde oss langt under, men vi bør ikke gå over den første tiden. Når vi er skikkelig inne i kuren og alt går bra kan mann teste grensen og øke med 5 og 5 pr. uke.
Personlig prøver eg å ligge på 13-15 karb pr dag.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.