Lady L sa for siden:
Heisann folkens! :p
Egenkomponerte litt på kjøkkenet i ettermiddag, og kom fram til en ketolysevennlig gryterett som falt i smak i huset her! Vi er bare 2 stk i vår husholdning, så dette kan passe for 2-4 personer. (Kommer an på tilbehøret)
200 g lammekjøtt fra koteletter (strimles og stekes )
200 g bacon (stekes og deles i biter)
1/2 løk (skjæres i strimler og stekes med kjøttet)
1 dl hakkede tomater fra boks eller eske
1 dl fløte
1\2 ts chilipasta
1 fedd hvitløk
1 ts johannesbrødkjernemel
1 ts timian
Stek kjøttet og baconet og tilsett løken og chilipastaen. La dette surre litt i panna, og tilsett tomatblandingen og finhakket hvitløk, deretter fløten. Krydre blandingen i panna med timian(fersk eller tørket), salt og pepper.
(Jeg stekte kjøttet i panna etter jeg hadde stekt bacon, så jeg droppet saltet.) Strø johannesbrødkjernemel over, slik at "sausen" tykner litt. La dette putre i panne eller kjele i ca 10 minutter.
Dette er kun ca-mål da jeg tok alt dette på "gefûhlen" :) Justeringer kan og bør gjøres underveis ift væskemengde.
Som tilbehør - eller gjerne forrett laget jeg asparges dampet i ovnen i folie med smør, salt, pepper, sopp og litt tomatsaus - Gratinert med litt revet ost.
- Ved severing strødde jeg litt ruccola over.
Videre som hovedtilbehør lagde jeg rett og slett gratinert brokkoli og blomkål, og litt wokblanding fra ferdigposer kjøpt i frysedisken! (Inneholder minimalt med karbiser) På toppen før osten ble lagt på tilsatte jeg litt ferdig soppsaus fra Fjordland.
Er litt arbeid med dette * puh* - men synet av min samboers smil og "smattende tilfredshet", så var det vel verdt litt jobb! ;)