< Tilbake til oversikten

Lady L's viltgryte - Søndagsmiddag

Lady L sa for siden:

Heisann folkens! :p

Egenkomponerte litt på kjøkkenet i ettermiddag, og kom fram til en ketolysevennlig gryterett som falt i smak i huset her! Vi er bare 2 stk i vår husholdning, så dette kan passe for 2-4 personer. (Kommer an på tilbehøret)

200 g lammekjøtt fra koteletter (strimles og stekes )
200 g bacon (stekes og deles i biter)
1/2 løk (skjæres i strimler og stekes med kjøttet)
1 dl hakkede tomater fra boks eller eske
1 dl fløte
1\2 ts chilipasta
1 fedd hvitløk
1 ts johannesbrødkjernemel
1 ts timian

Stek kjøttet og baconet og tilsett løken og chilipastaen. La dette surre litt i panna, og tilsett tomatblandingen og finhakket hvitløk, deretter fløten. Krydre blandingen i panna med timian(fersk eller tørket), salt og pepper.
(Jeg stekte kjøttet i panna etter jeg hadde stekt bacon, så jeg droppet saltet.) Strø johannesbrødkjernemel over, slik at "sausen" tykner litt. La dette putre i panne eller kjele i ca 10 minutter.

Dette er kun ca-mål da jeg tok alt dette på "gefûhlen" :) Justeringer kan og bør gjøres underveis ift væskemengde.

Som tilbehør - eller gjerne forrett laget jeg asparges dampet i ovnen i folie med smør, salt, pepper, sopp og litt tomatsaus - Gratinert med litt revet ost.

• Ved severing strødde jeg litt ruccola over.

Videre som hovedtilbehør lagde jeg rett og slett gratinert brokkoli og blomkål, og litt wokblanding fra ferdigposer kjøpt i frysedisken! (Inneholder minimalt med karbiser) På toppen før osten ble lagt på tilsatte jeg litt ferdig soppsaus fra Fjordland.

Er litt arbeid med dette * puh* - men synet av min samboers smil og "smattende tilfredshet", så var det vel verdt litt jobb! ;)

Christina1 sa for siden:

Denne så skikkelig god ut :).

Tror jeg satser på denne til søndagen ;)

Anitra sa for siden:

Denne hørtes skikkelig god ut ja! Jeg har funnet ut at det er ganske enkelt å lage slike karbovennlige gryter, og her i familien er vi glade i slike :)

Lady L sa for siden:

Jepp berta denne må du prøve! Sett av god tid og ha to friske armer så går det kjappere hehe

Lady L sa for siden:

Jepp det er egentlig veldig lettvint. Om du har noen spennende gryter å dele med meg så tar jeg gjerne i mot!! ;)

Jabba sa for siden:

Hvordan gratinerer du blomkål? Oppskrift?

aTC sa for siden:

Du finner dem ferdig gratinerte i butikken, faktisk. I frysedisken altså. Forresten kan det meste av tradisjonelle grønnsaker gratineres på samme måte som poteter, så søk på gratinerte poteter, så gir svaret seg selv. Bare husk at frosne grønnsaker ofte bærer mye (overskudds)vann, det lønner seg å tine dem først og la dem "tørke" litt først.

Når gratengen begynner å bli gylden, så er det bare å lesse på med revet ost, og la den stå til den også blir gylden. Helt herlig!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.