Har nå levd på en ketogen diett i snart seks uker, og føler meg vel med det. Spiser kjøtt i alle former, og alltid med forskjellige grønnsaker ved siden av. Det går også en del på ost og rømme. Mye smør. Tar kosttilskudd i form av et vitamin- og mineralkompleks, kokosolje, linfrøolje, og omega 3-kapsler.
Noe jeg lurer litt på er når jeg vil merke evt helsegevinster, og i hvilken rekkefølge... Jeg tenker litt på det som å slutte med røyking, (bare et eksempel, har aldri røyka sjøl) noen helsegevinster merker en relativt fort, så som bedre ånde, bedre luktesans/smak. Noen tar det litt lenger tid med, bedre lungekapasitet for eksempel. Og atter igjen er det enkelte skader kroppen bruker lang tid på å reparere.
Er det litt det samme når en går fra å være en nokså innbarka karbojunkie, til å leve eksempelvis ketogent/Fedonsk? Altså, det jeg lurer på, hvilke helsegevinster kan jeg oppnå, både på kort og lang sikt?
Takk for svar. Mye oppbyggende lesing der:-) Men jeg drister meg til å si at dette blir litt for mye av personlige erfaringer og følelser, og som sådan kanskje ikke mest pålitelig. Får litt sånn vekkelsesmøte-assossiasjoner når jeg leser gjennom den tråden der. Og vekkelsmøter kan være en bra greie for å skape motivasjon og begeistring, men jeg kunne ønske meg litt mer vitenskaplige funderte svar. Gjerne noen gode linker.
For min egen del har jeg nå holdt på i snart seks uker, og jeg kjenner meg veldig lite igjen i det som beskrives i tråden du viser til. Ikke har jeg mer energi, ikke bedre hud, oppblåst mage har igrunn aldri vært noe problem, jeg føler meg ikke gladere og mer oppløftet, osv.... Men jeg har gått ned ni kilo, og det er veldig bra!
Men som sagt, jeg har lest mye om helsegevinster i forbindelse med dette her, og det ønsker jeg å vite mer om. Men jeg er en mann uten følelser, så harde dokumenterbare fakta er greia for meg;-)
Vil du ha harde fakta, kan det være en ide å lese boka til dr. Torkil og eventuelt sende han en PM om det er noe du lurer på.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.