< Tilbake til oversikten

Sucralose i cola light igjen?

Impulsiw sa for siden:

Kjøpte meg en kebab i pita forrige dagen (kastet brødet seff :D) Så kjøpte jeg meg en halvliter cola light, den var søtet med sucralose!

Har de gått tilbake til å søte med sucralose igjen?

Fedonisten sa for siden:

Neida. Den var nok bare gammel.

:)

Impulsiw sa for siden:

En så gammel halvliter? Jaja.. det er jo mulig.. :ja:

isola sa for siden:

Det er da ikke lenge siden de sluttet med det vel?

Impulsiw sa for siden:

Må jo være et halvt år siden snart?

moreheavygravy sa for siden:

Nei så lenge er det ikke siden tror jeg.... Jeg husker jeg ble skikkelig sint da de gikk tilbake til aspartam siden jeg blir dårlig i magen av det... og det var ikke lenge siden. Forøvrig holder brus seg en stund, så du skal ikke utelukke det ;)

Impulsiw sa for siden:

Det var i sommer at jeg oppdaget det..:ja:

Iset sa for siden:

Håper ikke det, så skadelig som Splenda visstnok er for miljøet. :(

Impulsiw sa for siden:

Det er mange ting som er skadelig for miljøet... bærepopser, p-piller, vaskepulver, - forbruk generelt. Vi genererer ENORMT med søppel... Så jeg bekymrer meg ikke mest om sucralose..kind of.. ;)

Impulsiw sa for siden:

Nå har jeg kjøpt tøyhandleposer på Rimi.. Har pleid å bruke bæreposer som søppelposer, men nå har jeg kjøpt sånne tynne søppelposer som skal gå lettere i oppløsning. Helst burde jeg brukt tøybleier også...men det har jeg ikke hatt ork til å begynne med..:nei:

Photobscura sa for siden:

Impulsiw: Synes du de fungerer, de posene? Jeg kjøpte bioposer for noen år siden i et forsøk på å være mer miljøvennlig, men de løste seg opp i bunnen og røk da jeg skulle ta dem opp, så jeg ga det opp. Men det er jo godt mulig de er bedre nå :)
Liker ikke tanken på alle de plastposene.

Impulsiw sa for siden:

Det er sånne tynne de bruker på sykehus... Tror ikke de løser seg opp for et "godt ord" hadde jeg nær sagt... Skjønner godt du "gir opp" hvis posene løser seg opp. Vi har sånn søppelsortering og organisk avfall samles i sånn "maispose" som skal råtne. Jeg må bruke 2 stykker ellers kan det bli litt klinete :geip:

Men de rimi tøyposene var VELDIG kjekke. Det går mye i dem og de har hank for å bære med hendene og til å slenge på skulderen. :ja:

Får prøve det lille jeg kan for å være miljøvennlig, selv om det bare er som en dråpe i havet. Har tenkt å kjøpe brukte klær til snuppen på fretex også. Det blir mye bruk og kast i samfunnet vårt.. Mye brukt som er like fint! Hadde jeg vært slank hadde jeg handlet der selv, men det er dårlig med store størrelser :lol:

Synes du?
Jeg har alltid vært en stor tilhenger av bruktklær, og før var jeg en liten hippiefrik, og gikk stort sett bare i polyesterkjoler fra søttitallet, og syntes de var temmelig romslige i forhold til størrelser i vanlige butikker, det var også en grunn til at jeg foretrakk å handle brukt -ikke noen sånn segregert avdeling for tjukkaser, liksom...!
Men, det er andre ting med polyester som ikke er så heldig -de kan ikke ha lukta så godt på syttitallet, for å si det sånn..!

Men, takk for tips med posene. Jeg pleier ikke å bruke pose om det ikke er helt nødvendig, men jeg har også en innmari stor veske :)
Jeg er ellers såpass opptatt av miljøet, så dette burde jo ikke være et stort offer.

Impulsiw sa for siden:

Bare hyggelig.. :D

Mannen til ei jeg jobber med pakker ut alt han kan i butikken før han tar det med seg hjem. Corn flakes for eks.. er jo pakket inn i plast og så i papp.. yogurtbokser som er pakket flere slengen i papp. Han legger faktisk igjen alt han kan i butikken...:lol: guriland...DET hadde jeg ikke turt å gjøre... :lol:

Oi! Det fårn si! Men det er jo sånne folk som brøyter litt vei da ;)

Impulsiw sa for siden:

Han er "banebrytende" i alle fall :D hvis ALLE gjorde som han ble det fort slutt på unødvendig innpakninger i alle fall :ja:

elian sa for siden:

Er det?? Det har jeg aldri hørt noe om... :confused:

elian sa for siden:

Det bruker vi :D

Areola sa for siden:

Når vi spiser splenda, bryter vi det ikke ned. Det kommer ut som splenda, for å si det sånn. Det brytes ikke ned i naturen heller, så vi er i full gang med å gjøre havene søtere. Google Splenda og environment for mer info..

elian sa for siden:

Så sucralose er splenda ja.... Hmmm.... Og det som brukes i så utrolig mange oppskrifter her inne...?

Noen som kan anbefale noe annet da? Sukrose (er det erytritol?) klarer jeg ikke å spise, for det svir i halsen..... :rolleyes:

Hvor kan jeg kjøpe Stevia, og hva kan jeg bruke til baking? Har skjønt at Stevia ikke går til det?

Iset sa for siden:

Jeg bruker Sukrin, men jeg merker ikke noe svie i halsen eller noe som helst. Stevia fås kjøpt på enkelte nettbutikker, bare google på Stevia (på norsk) så får du mange linker. :)

Jeg synes det er utrolig ansvarsløst å fortsette å bruke Splenda når man vet om dette. Jeg blir faktisk eitrende forbanna.

Jeg har kicka Splendaen. Dessuten så får jeg smått lignende reaksjoner som på sukker av den.
Typ småskjelven og prikkete i kroppen.
Men jeg er litt spent på disse "nye" søtningene som introduserer av f.eks sjokoladeprinsen.
Har ikke helt klart å sette meg inn i det, eller forstå konseptet ennå, men skumma gjennom denne sida: en.wikipedia.org/wiki/Agave_syrup
GI-en skal være mellom elleve og nitten, og det høres bra ut. Jeg liker i alle fall at det er naturlig.
Blir spennende å se!
Fint om noen som kjenner bedre til dette kan fortelle litt!

dynamitt sa for siden:

Ikke så rart at man reagerer på splenda som om det skulle være sukker. Splenda består jo av 99% sukker!

Sucralose, derimot, er det kjemiske, klorbaserte søtstoffet i ubehandlet form. Har veldig lite med sukker å gjøre, selv om produsenten påstår at det er laget av sukker.

Det finnes undersøkelser som viser at vi tar opp noe av sucralosen i kroppen (altså, ikke alt som går ut igjen som det påstås)

Jeg mener søtstoffer er med på å ødelegge kroppene våre, så derfor holder jeg meg borte fra det, samtidig sier jeg det samme til så mange jeg kan

Ja, jeg klarer meg ganske fint uten, ikke noe stort savn. Men jeg synes uansett at dersom man skal ha noe som er søtt, så liker jeg den frontinga som er nå av naturlige søtstoffer.

elian sa for siden:

I den nye boka til Lindberg/MHM står det at det er bra men veldig dyrt....

Det er mulig det er dyrt, men sånn vil det jo gjerne være med en vare som ikke er i vanlig i landet. Dersom den er så bra som det påståes, så kan det hende den blir vanligere og prisene går ned. Vet heller ikke hvor søt den er i forhold til sukker.
Som sagt, så synes jeg i alle fall det er spennende :)

elian sa for siden:

Jeg også. Jeg heier på SJOKOLADEPRINSEN :D

sol-cellen sa for siden:

Agavesirup er nok ingen løsning for de som teller karber. Den består for det meste av fruktose, med litt glukose og inulin (fiber). Har lest at det er omtrent som honning, men med mer nøytral smak.

Ah, ok. Jeg teller ikke karber lenger, men konsentrere meg om ting med lav GI, det var nevnt at sjokoladen hans kom til å ha nettopp det :)

Bee sa for siden:

Og der heiv jeg splendaen rett i søpla.

trillian78 sa for siden:

Den burde vel strengt tatt vært sortert som farlig avfall på miljøstasjon :eek::p

dynamitt sa for siden:

Canderel inneholder Aspartam, Natreen inneholder cyclamat og sakkarin

Begge variantene (i alle fall strø) bruker en type sukker som fyllstoff.

100g av dette vil inneholde i underkant av 400 kcal, akkurat som vanlig sukker.

Aspartam har en rekke bivirkninger, det spaltes blant annet til metanol i kroppen

Ingen søtstoffer har i utgangspunktet vært tiltenkt menneskeføde, de ble tilfeldig oppdaget av helt andre grunner

safran sa for siden:

Så jeg kan velge fritt mellom pest og kolera, med andre ord? :p

Iset sa for siden:

Jeg prøver å unngå både Canderel og Natreen, liker ikke sånne kunstige greier (men er ikke "hysterisk"). Jeg bruker Sukrin, tror det er det sunneste frem til jeg leser noe annet. Det og Stevia, men Stevia er litt tungvint å få tak i og ikke så enkelt i bruk som Sukrin.

safran sa for siden:

Sukrin gjorde magen min helt eksplosiv, og dessuten smaker det ikke godt. Stevia er ikke et alternativ når jeg skal bake, så da står jeg igjen med pest eller kolera.

trinema sa for siden:

Går det ikke så bra med stevia til baking altså? Har nettopp bestilt..

Iset sa for siden:

Åh. Jeg merker heldigvis ikke noe av Sukrin, og jeg synes det smaker som sukker. Kjenner ingen som helst forskjell, verken i kalde eller varme retter. Hvis du må velge mellom pest og kolera er det nok ett fett hva du bruker. Men Natreen er vel det som er mest brukt her inne og som du finner i flest oppskrifter. :)

Jo til noe, sikkert, men jeg synes det er vanskelig å dosere. Plutselig smaker det bittert, og jeg vet ikke hvor mye varme det tåler. Jeg bakte en gulrotkake med Stevia for noen år siden, den måtte kastes.

Impulsiw sa for siden:

Stevia tåler varme :ja: Men det er jo doseringen som er en utfordring. Når man bestiller på friendlyshop.nu så får man sånn doseringsark (har vel sagt det før, jeg kastet mitt..:geip:)

trinema sa for siden:

Ååååhhh.. Jeg så ikke denne meldingen før etter jeg hadde bakt..(sliter litt med å navigere på dette forumet) Og kaken smakte dr*tt!:eek: Skikkelig bittert! Tydeligvis overdose altså.. :(
Men- den forrige jeg bakte(black sunday) var så himla god at jeg gikk og mumset på den hele dagen. Så da tenkte jeg at jeg skal jammen meg spise av den alikevel- så blir jeg sikkert grundig kurert for sjokoladekaketrangen! :D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.