Som dere ser av ønsket antall kg ned, så er jeg ei stor dame med mye å ta av. Var jo forberedt at vekta ville stagnere på et visst tidspunkt, men ikke allerede i 3.uke. Gikk ned 6 kg de 2 første ukene.
Har holdt meg helt til kuren.
Ikke spist mer enn 15 karber, tror jeg får i meg nok fett, drikker masse vann, mye grønnsaker og salater, lite søtning utenom et glass pepsi max en gang i blant...Har noen opplevd det samme?
:confused:
Gratulerer med knallstart :heia: [color=darkgreen][/color] Og du, du har ikke stagnert. Men etter en slik start, så er det ikke rart at kroppen må tenke seg om ;) Du må bare ha tålmodighet, spis som du pleier :)
Du har ikke nødvendigvis stagnert bare fordi du ikke har gått ned en uke :) Overgang til ketogen kost er en ganske stor jobb for kroppen, du forteller den plutselig at den skal lage energi på en helt annen måt enn den gjorde før. Da hender det at den trenger å "tenke seg om" litt. Slapp av og fortsett på riktig spor, så flytter vekta seg snart i riktig retning igjen :)
Og samtidig få fram målebåndet! :D Jeg har gått på lavkarbo i litt over to måneder, og vekta har stått stille i 4 uker hos meg :O Men for noen dager siden tok jeg fram målebåndet og målte midjen: -1cm!!
Så det betyr at selv om vektå står stille, betyr det ikke at det skjer fortsatt slankende prossesser i kroppen din ;)
Det har vist seg ofte hos meg at når vekta ikke rører seg, rører cm seg, og omvent! :)
Vekten min har stått mer eller mindre stille siden juli/august og da hadde jeg bare to kg igjen før jeg ville være fornøyd.
Nå ser det ut til at vekten begynner å røre litt på seg igjen, og det er jo positivt - selv om jeg hadde begynt å venne meg til tanken at kanskje kroppen min syntes at det var nok nå, he, he.
Jeg har imidlertid trivdes så godt på et ketogent kosthold at jeg har fortsatt med det selv om vekten har stått stille. Helsegevinstene er merkbare og det å ha diabetikere i familien gjør at motivasjonene er på topp.
Nå har jeg altså vært i ketose i 6 mnd, og det er vel på tide å gå over på et generellt lavkarbokosthold - men jeg "gruer" meg... Det er som å skulle manne seg til å gå ut av dusjen når det er kaldt på badet og man ikke har lagt klar en stor håndduk :p.
Men nå snakker jeg meg bort...
En uke er litt kort tid for å snakke om stagnasjon. Drikk mye vann, spis nok fett og KOS deg. Ikke stress med vekten, det kan i seg selv stoppe en vektnedgang.
Tenk på alt det gode denne kostendringen fører med seg og lykke til videre!! :)
Jeg syns det virker som det blir litt lite mat, jeg... Bare to måltider dagen :ja: Klarer du å eventuelt få til 3?
Det jeg har fått beskjed om flere ganger er at man ikke skal gå mer enn 6 timer (våken tilstand) uten mat. Da kan kroppen komme i sparebluss...
Ellers så kunne ikke jeg røre brøderstatninger, da stoppa vekta...
Kan det være mens eller eggløsning? Mange opplever vektøkning i disse periodene ...
Har ikke noe med mens å gjøre, men kanskje eggløsning..
Kan jo prøve uten brøderstatning, men det syns jeg er veldig leit om jeg ikke kan spise det...Tynne skiver med mye pålegg har vært litt trøst i mangel på vanlig brød. Hehe...
Lager meg ganske store porsjoner av salat f.eks. og spiser vanlige porsjoner middag. Tror ikke jeg spiser for lite.
Jeg har funnet ut at jeg, tiltross for at jeg ikke er sulten på morgene, må få i meg ett eller annet. Dette er eksperimentert med, og spiser jeg bare litt på morgene, så kommer forbrenningen min i gang, og jeg går ned. Spiser jeg ikke noe går det myyyyye tregere, og jeg kan t.o.m oppleve å gå opp etpar 100 gr.
Ser du har fått en del av de samme svarene her som jeg har til deg. Ikke lenge siden jeg spurte etter det samme. Jeg gikk ned mye de første to-tre ukene, stagnerte deretter i hele tre uker!! Så raste kiloene av igjen, mistet omtrent en kilo for dagen en periode. Nå virker det som om kroppen må hente seg litt inn igjen, og vekten har stabilisert seg igjen.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.