< Tilbake til oversikten

Opptrening

Oban sa for siden:

Jeg har i et par måneder nå prøvd å trene meg opp fra et ganske dårlig utgangspunkt. Det betyr at det mest har blitt gåturer hvor jeg gradvis har gått over til å jogge noen av de lettere partiene av løypa.
Problemet er at det som regel ikke er det at jeg blir så sliten eller anpusten som begrenser meg. Som regel er det andre ting, som f.eks. en muskel bak i leggen som plutselig blir vond. En annen gang kan det være et kne som streiker. Jeg har også slitt mye med musklene på framsiden av venstre legg, som føles stive og "opphovnet" når jeg går fort. Minner om beinhinnebetennelse som jeg hadde i ungdommen, men da trente jeg mye - ofte jogging på asfalt. Kan ikke tro at jeg har fått beinhinnebetennelse etter et par ukers gåing ( jeg fikk dette problemet ganske tidlig).

Jeg hadde forventet at jeg skulle slite en del for å komme i form, men ikke at "småskader" skulle lage så mye problemer for meg.
Hittil har jeg omgått problemene ved å trene andre "øvelser" når jeg har fått slike skader. Men det er fryktelig irriterende.
Er det andre som har opplevd noe av det samme ?

sirimor sa for siden:

Jeg har opplevd noe liknende...
For et par år siden, ble "vondtene" ved raske gåturer så ille at jeg ble sofaliggende i flere dager etterpå.
Så, etter en periode hos kiropraktor (for helt andre ting) nevnte jeg for ham at jeg ikke kunne gå raske turer som jeg pleide, pga. smerter (nesten som en krampeaktig følelse) i den ene forlegg-muskelen.
Videre fikk jeg problemer med veldige smerter i det ene kneet (samme ben), og det var disse som satte meg helt ut.

Jeg ble til å nevne det for ham, da styrketrening var uaktuelt så lenge kiro-behandlingen pågikk, og jeg "trøstet" meg med raske gåturer både morgen og kveld istedet.

Han så på hvordan jeg satte ned foten, anslaget om du vil, og mente jeg gjorde en vridning der som forplantet seg videre oppover til legg, kne og hofte.

Han sendte meg til ortoped, som to avtrykk til innleggsåler. Disse bruker jeg bestandig når jeg skal ut å gå.
Og problemene har jeg ikke hatt siden!

Lykke til, håper du finner ut av hva som skaper problemer for deg.

energibunten sa for siden:

et godt tips er å vente med løpingen og heller finne kuppert terreng å gå i, variert underlag, skog, sti, myr, etc. Man får aldri belastningsskader i terreng fordi det aldri blir samme bevegelse gang på gang. Og så er det tyngre å holde på så du blir i bedre form uten å måtte løpe.
Ellers anbefaler jeg litt styrketrening ved siden av et par ganger i uka. Tåhev, spensthopp, rygg og mageøvelser.

LilleM0r sa for siden:

Husk at kroppen bruker lengre tid på å venne seg til eller trene opp sener og muskler enn kondisjonen. Det er derfor svært viktig at du skynder deg langsomt, at du kjenne litt smerte her og der er ikke nødvendigvis noe galt - men rett og slett kanskje at du går for fort fram? Løping er hardt for kroppen - spesielt på hardt underlag.

Jeg for min del har spilt håndball i mange år og har et par ben som er sterkt preget av det, med avrevete korsbånd og bruskskader i kne. Derfor er tredemølle det eneste jeg tåler å løpe på. Alternativt noen forsiktige turer i marka og da på sti eller ulendt terreng.

Hva med sko - har du riktige sko som passer til deg? Dempet og som støtter ditt steg? Pga mine skader kjøper jeg aldri joggesko uten at jeg har fått de tatt ut av eksperter -f.eks. løplabbet. Det kan hende at du pronerer og da vil du få vondt med feil sko.

Homer Simpson sa for siden:

Jeg har aldri kunnet jogge/løpe noe særlig uten å få benhinnebetennelse eller hvertfall samme type smerter i leggene. Selv ikke i "good old days" da jeg var normal-vektig.

Jeg fikk også laget spesialsåler (svindyre) som jeg hadde i alle skoene jeg gikk med, men det hjalp ikke noe særlig. Dessuten var de veldig ubehagelige å gå med.

Nå for tiden kan jeg få disse smertene etter litt for ofte/lange gåturer, og det tar ukesvis før det gir seg.

Oban sa for siden:

Takk for gode tips.

Jeg prøvde meg på en joggetur i går igjen. Nøyaktig en uke etter at jeg måtte avbryte løpingen etter en drøy halvtime. Sist gang lå jeg godt foran "rekorden min", men da det hogg midt bak i venstre legg måtte jeg bare roe ned. Rask gange var ikke like vondt.
I går fikk jeg 6 minutter før samme skade slo til. Også denne gang valgte jeg å gå resten av turen (7.6km) Nå skal jeg iallefall gi meg to ukers alternativ trening før jeg prøver igjen.
Det betyr mest sannsynligvis ellipsemaskin. Har ikke kupert terreng i umiddelbar nærhet, så det blir litt mer tiltak å kjøre ut for å gå. Det passer dårlig når jeg må lure meg til en treningstur midt mellom leksehjelp, middagslaging og andre plikter - spesielt nå som det raskt blir mørkt ute.

Jeg gir iallefall ikke opp. Ønsket om å komme i bra form er fortsatt stort.

Antoinette6 sa for siden:

Prøv sykling ! :) Ikke samme belastning som å gå og løpe. Og det kan høres ut som seneskjedebetennelse det du har fått, syns jeg. Altertner treningen er det rådet jeg vil gi deg. Hva med styrketrening ?

sirimor sa for siden:

Ja, jeg også tenkte på styrketrening:) Kanskje det kunne være noe for deg? Da er du i aktivitet og får overskudd.

Antoinette6 sa for siden:

Two great minds think alike, søte sirimor :klem:

Oban sa for siden:

Det blir lite med opptrening for tiden.
Nå går jeg rundt som en 80-åring etter å ha falt i trappene. Trodde trappene var fuktige, men det var klunk is. Har slått skulder og ribbein. Utrolig hvor redusert man blir når hver minste bevegelse med venstrearmen eller bevegelse i muskler på venstre side, resulterer i smerter.
Så nå får sikkert skaden i leggen tid til å leges før jeg skal ut på joggetur igjen. :)

Anitra sa for siden:

Auch, det høres ikke godt ut nei. God bedring! :)

Runegutt sa for siden:

:DJeg kan anbefale deg å se på styrkeprogrammet RYP
Du finner det til venstre på www.tn.no

Alternativ til dine lange turer kan være:
Samme turlengden med gå-staver. Jeg tester dette for tida, og det føles bra. Får fin trøkk i oppoverbakker av det. GK (Geriljakardio) er sannsynligvis den mest effektive kondistreninga du kan bedrive. Testa ut bra i sommer, og forbedringa i kondisjon var absolutt målbar. 4 min oppvarming i 60% tempo 4 minutter pæs, fordelt på 20 sec løp det du greier, 10 sec hvil, gjenta til totalt 8 ganger, 4 minutter nedvarmingsom oppvarminga.

Sykling hører til på sommeren.

Oban sa for siden:

Takk for det!
Er dessverre ikke så mye bedre i dag. Nettene er verst, men jeg tar tiden til hjelp.

Jeg er ikke i tvil om at dette er en effektiv treningsmetode. Men - for å være ærlig, så er jeg nok for "forfengelig" til det. På deler av min faste tur, er det store muligheter for å møte turgåere og andre jeg kjenner. Da er jeg nok ikke tøff nok til å "stake" meg bortover veien.

valleygirl sa for siden:

Det er veldig synd, fordi stavene sørger for trening for overkroppen og avlaster beina. Her hvor jeg bor, er det blitt helt vanlig å se at folk bruker staver når de er ute og går. Akkurat nå er det veldig mange, fordi skisesongen er like rundt hjørnet og det drives barmarkstrening til den store gullmedaljen. Håper "klimaet" hos deg endrer seg sånn at det blir like narturlig å gå med staver!

Oban sa for siden:

Foreløpig har jeg bare sett noen pensjonister og eldre folk som har brukt staver. Det ser ikke ut for at det blir "normalt" blant folk flest med det første.;)

valleygirl sa for siden:

På den årlige sommeridrettsdagen på jobben har vi hatt kurs i stavgang med Ingrid Kristiansen og det har vært kjempepopulært!

Og så er det jo litt søtt da å se pensjonistene som bruker stavene til å holde balansen med, for de er de strengt tatt lite egnet til. Havner de på glatta, så er nok ikke de tynne stavene til mye nytte;) Men i bakkene opp mot heimen er det mange spretne "skiløpere" å se :D

Runegutt sa for siden:

Oban. Vær klar over at slanking gir lettere skader under trening. Derfor kan det være smart å trene litt av hvert. Planmessig selvfølgelig.
Vil du ikke bruke stokk, kan du prøve styrke. Har anbefalt deg RYP.
Har du ikke masse utstyr, eller treningssenter, kan jeg sende deg et program for manualer.
Manualer koster deg ca 300Kr/sett a 20Kg (G-sport)
Et par sett holder ei stund.

Svømming kan være bra.
Sykkel.
Og til vinteren, ski.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.