< Tilbake til oversikten

Spørsmål ang mat

Ella-A sa for siden:

Har sett på noen oppskrifter, og lurer på hva dette betyr:

JBK?

CC? (cottage cheese?)

Og når det står "kunstig søtning", hva er best å bruke da? :)

Photobscura sa for siden:

JBKM er johannesbrødkjernemel, et slags stivelsesprodukt uten karbohydrater som man får kjøpt på helsekost, men selges også under navnet nestergal på apoteket. Man kan bruke det som f.eks jevning i sauser og supper.
CC er helt riktig cottage cheese!

Jeg ville ha styrt unna aspartam, da man ikke kjenner til skadevirkningene (enn det er ganske tydelig at et større forbruk kan ha store helsemessige konsekvenser!).
Mange bruker splenda eller natreen som man kan kjøpe på vanlige butikker. Problemet med i alle fall splenda er at det som regel går ufordøyd gjennom systemet, og brytes heller ikke ned etter at det er ute av kroppen. Dette er ikke så heldig for miljøet!
Det finnes to mer eller mindre naturlige søtstoffer, og det er sukrin eller stevia. Stevia er ikke så lett å få tak i i Norge, og kvaliteten kan variere noe, men dette påvirker ikke blodsukkeret i noen grad, og skal heller ikke trigge søtsuget heller. Ellers har du sukrin som er laget av bl.a bær og sopp, og som er å få kjøpt bl.a på lavkarbopikene.no.

Ella-A sa for siden:

Takk for svar Photobscura! Morsomt nick forresten ;)

hva kan man kjøpe og spise fra lavkarbopikene.no sine hjemmesider når man går på en slik diett?

Photobscura sa for siden:

Du må nesten se an innholdsfortegnelsene. Men det er greit å holde erstatningsproduktene på et minimum, særlig ene tiden. Det er jo et poeng i seg selv å bli kvitt søtsuget, og kunstig søta sjokolade o.l. er med på å opprettholde det.

Ella-A sa for siden:

Jeg ser jo her at jeg har spurt etter dette før, for når jeg har sett gjennom oppskriftene så har jeg plutselig både splenda, canderela og natreen pulver her hjemme. Hvilket av disse er bedre, eller burde jeg kjøpe sukrin?

Anitra sa for siden:

Jeg har brukt Splenda mye, iom at jeg hadde det, og er veldig fornøyd med det :)

Pearl sa for siden:

Jeg bruker Splenda, Fribol og Natren. Synes det er greit å prøve meg litt frem.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.