Summer sa for siden:
Siden jeg har lest om endel som har stoffskifteproblemer, men blodtprøvene ser ok ut, så tenkte jeg at dette kunne være av interesse!:)
Summer sa for siden:
Siden jeg har lest om endel som har stoffskifteproblemer, men blodtprøvene ser ok ut, så tenkte jeg at dette kunne være av interesse!:)
Fedonisten sa for siden:
Takk for bra link, Lise! Skal finlese senere - nå har jeg bare "skumme-brillene" på meg :stortsmil
:klem:
Begod sa for siden:
Meget bra, på tide noen tar tak i dette.
Nille sa for siden:
Flott link dette !! Jeg har tatt utskrift og skal følge med på siden. Ved neste legebesøk tenker jeg det skal presenteres en del papirer ja, - sammen med det jeg har samlet fra før blir det en anselig bunke !
Takk Lise :klem:
[font=Verdana][/font]
nalana sa for siden:
Veldig flott, skal huske å stikke innom igjen om en ukes tid.
Kjenner godt til Dr. Øverbye, da han hører til i Arendal. Min mor har mast på meg lenge om at jeg må bestille time hos ham fordi han er så flink med stoffskiftesykdommer. Hun har selv hypothyreose, og har vært overbevist om at jeg må ha det samme, og hun har blitt like fortvilet hver gang jeg har latt meg overtale til å mase på en lege om å ta prøve, og resultatet er normalt.
Av og til skal man høre på mammaen sin, og jeg angrer litt for at jeg ikke har gjort det når det gjelder Dr. Øverbye. Jeg tror man kan bli frisk av lavkarbo-mat, men det hadde vært kjekt med en diagnose først, siden det liksom ikke skal være mulig:rolleyes: .
Selv mener jeg etter å ha lært litt om PCOS at det like godt kan være det jeg har/har hatt.
Uansett, nå spiser jeg ganske gode mengder mat og går ned i vekt, så sånn sett kan det være akkurat det samme. Føler meg frisk nå, kurert av riktig og hormonbalanserende MAT:D
Karin sa for siden:
Bevares, Nalana, hva du vet og kan!:D
Ord her som jeg ikke aner noe om..:o
Men jeg har det problemet at legen min ikke vet om at jeg gjør dette. Jeg vurderte det slik at jeg er frisk og fin, og legen min er sånn at hvis mannen min går dit og hoster, så får han en ukes sykmelding. :p Hvis jeg går dit og er kjempedårlig, må jeg slåss for å få 3 dager utenom egenmeldingen. Nå skal det sies at jeg tror legen er blitt litt bedre etter hvert, men det er ikke bare jeg som har den opplevelsen, dette er en familelege, så min søster m/stor familie har tilsvarende problemer.
Poenget er i alle fall at det kunne ikke falle meg inn å konsultere legen min om dette. Jeg bare VET at han ville ha sagt at Atkins er farlig og alt det der. Så det gidder jeg ikke.
For å si det rett ut - han har ikke hjulpet så mye før, annet enn å si gjentatte ganger og hver gang at han syns jeg skulle slutte å røyke.
Hadde jeg kommet til ham med Atkins, tror jeg han hadde sagt at han ikke ville anbefale det, og at alle vet at det er farlig. Og at jeg burde slutte å røyke, selvsagt.
Nå er det jo det at jeg ikke er dum. Derfor fant jeg ut at med min medisinske historie kunne jeg godt gjøre dette uten å få noen målinger først. Frisk har jeg alltid vært. Har aldri hatt høyt blodtrykk eller noen andre problemer. Derfor tenkte jeg at jeg driter i å gå til legen først, for han vil bare anbefale meg å gå på lavfett-diett. (Klok av skade, tror jeg det kalles.)
Så jeg gjorde det likevel, gitt! Og virket det? 24 kg lettere på 6 mnd, og bevare meg vel så mye friskere!Om 14 kg er jeg på en BMI som sier at jeg ikke lenger er overvektig. Det er mitt mål. Har veldig mye diabetes i familien. (1 bror, 1 nevø, 2 søskenbarn på morssiden og 1 på farssiden. Er det ikke da på tide å ta forholdsregler?)
Så beklager dr. --, jeg stoler ikke på deg. Jeg føler meg derimot aldeles så mye bedre enn på mange år! Det har jeg IKKE klart ved å gjøre det jeg vet du ville anbefalt meg... Og hva sier det om tilliten at jeg ikke en gang konsulterer deg?
Kort og enkelt, jeg tror ikke han ville ha hatt sans for lavkarbo!
Men det har søren meg jeg!!!:D
nalana sa for siden:
Dette er bare såååå bra Karin. Nesten synd du ikke tok diskusjonen med legen din først uansett om du ikke ville høre på ham.
Du får heller fortelle ham klart og tydelig nå i ettertid, at det er Atkins kostholdet som har gjort deg så slank og frisk, og gjerne vente til han har sagt at alle prøver er helt flotte og at du nå er sunnere enn på lenge;)
Synes nesten vi skjylder Atkins å stå på litt for det han har jobbet for, og være stolte av at vi spiser lavkarbo:D
Kristian sa for siden:
Du har sikkert god grunn til å være misstroisk til legen din, men min erfaring er at leger er stort sett positive til Lavkarbo dietter for de forstår mer hvordan kroppen virker enn en ernæringsekspert gjør. (huff for en setning)
Det var faktisk en bekjent av meg som er lege som var mitt forbilde, Han kan spise fire store biffer på en gang, bruker alltid mye smør og oljer i matlgingen men holder seg unna godterier, kaker og andre hurtige karbohydrater. Saltstenger er det eneste snopet han unner seg. Og det er ingen som er så frisk og rask som det han er.
Jeg fikk faktisk min fastlege til å starte på Atkins diett. Ikke bare startet han selv men han holdt også to kurs med dietten.
Jeg tror ikke du har noe å frykte med å ta opp kostholde med din lege:)
turid sa for siden:
Spennende, spennende...
Karin sa for siden:
Kanskje er det noe i det Nille og Kristian sier, det er kanskje bare jeg som er altfor mistroisk. Får se hva jeg gjør.
Men hvis det fins leger som skjønner dette, syns jeg de skulle snakke litt høyere. :p
Det er jo bare de som ikke vet noe, som kommer på trykk! Som vi har sett utallige eksempler på! De få andre drukner i hylekoret.
Nille sa for siden:
Hva var det jeg sa ????:eek: Husker ikke helt jeg, - har vært i febertåka noen dager :o
Dilly sa for siden:
Hei Lise
Vet du om dr. Øverbye har fått nye nettsider? Jeg kommer ikke inn på denne siden..
Blir kjempeglad for svar altså :-) Tenker at noe må være stein galt med disse hormonene mine.
Ha en god dag :)
Hilsen Dilly
Summer sa for siden:
Nei, det vet jeg desverre ikke noe om, og siden dette er en tre år gammel tråd, så husker jeg ikke hva som sto på siden bak lenken her heller ... :o
Men det ser ut som at sidene hans er nede og at det skal komme nye? Dersom jeg går dirkete til dr overbye .no, så står det "welcome to dr overbyes future site".
Trolljenta sa for siden:
Her kan du se det som er lagret på archive.org:
web.archive.org/web/20060316070950/http://www.dr-overbye.no/
Dilly sa for siden:
Tusen takk for svar :)
Jeg må innrømme at jeg ble litt nysgjerrig på dette, og søkte rett og slett på dr. Øverbye på Google. Et av treffene der var nettopp denne 3 år gamle tråden her inne. Så derfor ramlet jeg inn her.
Og nå kom jeg også inn på selve teksten fra den gangen, tøft...
Jeg har bestilt time hos ham nå. Spent.
Klem Dilly
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.