< Tilbake til oversikten

Hvordan lager dere brun saus?

Stellamor sa for siden:

Fungerer smør, vann, kjøttbuljong( ser på pakka at 1 terning inneholder 1 karb) og johannesbrødkjernemel?

Johannesbrød.k.m. inneholder ikke karb.?

solsikke sa for siden:

Yes, det funker bra det;)

Stellamor sa for siden:

Tusen takk for svar!
Da skal jeg prøve meg på det :)

nellie sa for siden:

jeg pleier å steke kjøttet og ta litt vann i panna etter at kjøttet er ferdig. smelter smør i en kjele, heller over kraften fra panna, koker opp med litt vann og litt fløte. slenger oppi en kjøtt eller grønnsaksbuljong. + et par eggeplommer for tykkelse. godt

CHESS sa for siden:

Laget knallgod saus idag til middag.
Hadde ferdigkryddra svinekam, som ble stekt i langpanne i ovnen.
Av skyen laget jeg saus:
Sky, fløte, JBK, den ble knallgod !!

Simpfan sa for siden:

Hvor mye bruker man av, vann, kjøttbuljong, fløte, smør og jbk?

Nerthus sa for siden:

Hmm - sånn passe? ;) Begynn med vann i omtrent mengde du ønsker saus, jeg bruker buljongpulver og smaker meg til faktisk...ha i krydder etter eget ønske. Du kan så ha i stekesjyen etterpå for ekstra smak.

JBKM kan gi klumper - så det er anbefalt å røre ut litt og litt i litt vann før du har det i sausen. Vent til sausen har kokt litt så du ser hvor tykt det blir. Jeg er så "avansert" at jeg strør et tynt lag rett i sausen men det anbefales ikke før man har litt erfaring - det blir fort klumper! For mye JBKM kan også gi litt "rar" smak så ikke overdriv :)

Greit å ha en sjysauspakke i bakhånda i tilfelle krise tenker jeg ;) (2.5 gram karbo pr 100 gram ferdig saus)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.