< Tilbake til oversikten

Lys gløgg

guro sa for siden:

[font=Comic Sans MS][/font]
Jeg begynner juleforberedelsene i god tid - i hode. Planlegger. Samler oppskrifter slik at julefeiringen blir 'overkommelig' - koselig og uten ukontrolerte utskeielser. Denne gløggen synes jeg er god - uten solbærsirup eller annet søtt. Kun naturlig eplejuice uten tilsatt sukker.

Lys gløgg

Kok opp

· 1 liter eplejuice

med et te-egg inneholdende

· 1 ts apotekets gløggkrydder.

Ta kjelen av varmen og la det trekke en time. Varm så opp og server, eller hell på termosen.

En festligere variant får du ved å tilsette følgende ved oppvarmingen:

· 1 l halvtørr hvitvin

· 8 ss calvados

· 2 dl skåldede mandler

· (lyse rosiner)

og pynter glassene med en sitronskive.

Et tips til

Julerøkelse

Rester av gammelt julekrydder, gir fin julelukt når det varmes på en aromalampe. Bruk for eksempel:

· nellikspiker
· hel kanel

• biter av tørket ingefær
    · mandarinskall

Summer sa for siden:

Å Guro, jeg blir jo rent i julestemning av deg jo.... :)

Gode alternativer, og den julerøkelsen hørtes herlig ut! Kan den brukes i vann? Jeg har en aromalampe som jeg bruker å ha vann og olje i... Fungerer det på samme måten?

Anne sa for siden:

Det var fine juletips ...Takk takk, Guro:klem:

guro sa for siden:

Tror ikke du trenger vannet. Min lampe er et telys med en skål over, en som jeg bruker til vann med olje. Jeg legger krydderne rett i skålen uten vann.

Summer sa for siden:

jammen, atte, risikerer vi ike at den sprekker eller noeda? Den blir jo kjempevarm.... (når vannet har tørket ut i min, så har jo røyken stått og det luktet svidd...)

guro sa for siden:

:confused: Er skålen din av glass? Min er i metall. Ha i litt vann da, vell om du er rett det skal gå galt. Jeg hadde ingen problemer, bare nytelse.

Summer sa for siden:

Åja, jeg må sikkert ha vann i min jeg da... Min er av keramikk :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.