< Tilbake til oversikten

Koffein-skadevirkninger

Kalorine sa for siden:

Jeg skulle forklare noen hvorfor koffein er så skadelig på Atkins-kuren, men husket ikke helt alle fakta, og fant det ikke i boka i farta. Er det ikke noe med at det forstyrrer blodsukkeret?

HP sa for siden:

Koffein påvirker blodsukkeret og kan gi søthunger.

Lurer på om det forstyrrer vekttap også - men jeg vet ikke hvordan... :p

Karin sa for siden:

Atkins skriver at for mye koffein kan forårsake ustabilt blodsukker, og bør unngås hvis man tror man er koffeinavhengig, men alle burde egentlig unngå det, sier han.

Jeg gjorde det under induksjonen. Men så fant jeg et engelsk nettsted som sa at man burde prøve seg fram, for noen tåler det bra, mens andre ikke gjør det. Så prøvde jeg, og det ser ut til at jeg tåler litt. En kopp eller to om dagen med te eller kaffe med koffein går bra.
Men man har jo opplevd å drikke for mye kaffe f eks, og kjenne at hjertet hamrer litt ekstra... Det er i hvert fall ikke bra!
Jeg tror uansett jeg vil anbefale folk å ikke innta koffein under induksjonen. Har man en avhengighet, er det fint å få gjort noe med det, og det får man jo da. (Jeg bare angrer på at jeg ikke sluttet å røyke samtidig.)

Nille sa for siden:

Det forstyrrer bare vekttapet hvis svingningene i blodsukkeret gjør at du blir sulten og spiser mer ..... og søtere mat !! :p mange opplever veldig søtsug etterpå.... men du må prøve deg frem. Noen tåler det finet, - andre ikke ! :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.