Siden jeg ikke har vært helt i form siste tiden,
så tror sambo at det har med dietten å gjøre.
Etter jeg hadde en syyyk hodepine søndagskveld (ringte nesten legevakt),
har han søkt litt rundt på nett.
Da fant han en artikkel som handlet om at hjernen vår ikke har godt av lavkarbo i lengre tid.
Den får ikke tilført det den skal.
Noen som vet noe om dette?
Nå tror han ikke at det var derfor jeg hadde så vondt, men at jeg generellt ikke er tipp topp.
Han er nok oppriktig bekymret, og er veldig skeptisk til slankingen min.
Og samboeren din tar nok heldigvis feil. Hjernen fungerer utmerket på ketoner, alstå. Jeg tror veldig mange med meg kan skrive under på at hjernen blir klarere på lavkarbo :ja:
Jeg har faktisk mer eller mindre blitt kvitt dyskalkulien min, og slipper å regne ut hvert minste tall på kalkulatoren!
Alt er ikke på lavkarbo nei.
Jeg gikk ned ca 13 kg i fjor med mye trening, men med vanlig mat,
bare litt mindre brød og lite sukker.
Ble gravid, og la på meg litt igjen der.
Begynte på lavkarbo nå i sommer, og har gått ned ca 11 kg på det.
De siste 4-5 kg har jeg gått ned på ketogent kosthold.
Jeg skal høre med han om han kan finne igjen den artikkelen jeg.
Jeg har lest noen sånne artikler jeg også, men dette baseres på gammel "kunnskap" basert på at hjernen må ha raske karbohydrater for å fungere godt. Man merker det kanskje selv, om man inntar noe sukkerholdig, at man føler seg mer energisk, kanskje man også føler at hjernen fungerer bedre, men dette daler fort, og man må innta alt mer.
På lavkarbo har du en jevn forbrenning og dermed et jevnt energinivå, på ketogent kosthold produserer kroppen en god del ketoner, som hjernen bruker, og fungerer godt på.
Om du ikke har gått på lavkarbo så lenge, så er det du opplever nå en helt naturlig reaksjon på overgangen fra blandingsforbrenneing (karbohydrater og fett) til fettforbrenning (rent fett) dersom du spiser ketogent. En omstilling er det uansett.
Veldig mange av de gamle ernærings "ekspertene" har dette som et argument mot lavkarbo. Hjernen trenger karbohydrater, men det er så minimalt at den bruker de karbohydratene kroppen selv produserer. Vi har absolutt ingen behov for å spise karbohydrater for å gi hjernen det den trenger.
Det er forferdelig vondt å ha sånn hodepine (jeg har det selv iblant), men det er som regel etter at jeg har hatt en megasprekk med noen skikkelige karbobomber. Eller etter en fyllekule...:o
Har lest at 20% av hjernens energibehov må dekkes av glucose. Dette lager kroppen selv av feks protein eller det dekkes gjennom kosten. Det er noen få andre celler i kroppen som bare går på glucose. Samlet er behovet noe slikt som 30-50g pr dag. Det er alltid nok protein i kroppen til at dette dannes også når man går uten mat eller uten inntak av karbo.
Kjøttetende dyr har akkurat samme behovet og bruker også glucose til å yte max. De bare omsetter proteiner til glucose og så er det dekket. Det er ikke så stor forskjell som man tror...
Mange blir klare i toppen av å gå på fettforbrenning, ketoner, stabilt blodsukker er etter min mening det viktigste man gjør for å ha energi hele dagen.
Jeg yter på en måte 110% mentalt når jeg spiser lavkarbo og har en høy fettforbrenning. Jeg kuttet karbo en dag og da var det gjort ila 6 timer. Energien var på plass og karbo går jeg ikke tilbake til, iallefall ikke før middag.
At serotonin bare er sløvende, er ikke riktig. Serotonin er et velvære-signalstoff. Karbohydrater kan først virke oppkvikkende, før man får denne nedturen. Her er det snakk om balanse. Folk som søker ulike, ytre måter å få intenst velvære eller kick på, vil oppleve at virkningen etter hvert varer kortere og kortere, og at man må ha stadig mer stimulans for å oppnå tilsvarende virkning. Om man lever på høykarbo/lavfett, så vil man tvert i mot oppleve å få lite dopamin. Dopamin er et handlings-signalstoff.
Det er veldig sunt å ha et mest mulig jevnt nivå av disse stoffene, slik at man unngår denne avhengighets-karusellen. Det er nemlig snakk om avhengighet. At man kan være avhengig av karbohydrater, vet jeg selv godt.
Til trådstarter: Kan det være f.eks. kaffeabstinens du har opplevd? Dersom man til vanlig drikker mye kaffe, og så brått slutter, så får mange veldig vondt i hodet.
Evt. om du har vært veldig stressa en dag, og så kjenner reaksjon på det dagen etter.
Uansett: Lavkarbo er veldig bra for å holde hormonene i kroppen stabile, og om du spiser variert og nok mat, så skal dette, etter manges erfaring, hjelpe veldig på både kropp og sinn.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.