Heisann.
Jeg er ikke mye til baker, og trenger å kjøpe for å få tak i lavkarbo-brød.
Jeg sendte en mail til Baker Nordby, og fikk denne næringstabellen tilbake for deres lavkarbo-brød:
Her er næringsinnholdet på vårt Bakerns Multifiber. Pr 100 gr.[font=Arial][/font]
Energi:
1164 kJ (278 kcal)
Protein:
20 g[font=Times New Roman][/font]
Karbohydrat::
23 g[font=Times New Roman][/font]
hvorav sukkerarter:
3 g[font=Times New Roman][/font]
Fett:
12 g[font=Times New Roman][/font]
hvorav mettede fettsyrer:
1,3 g[font=Times New Roman][/font]
enumettede fettsyrer:
3,7 g[font=Times New Roman][/font]
flerumettede fettsyrer:
5,3 g[font=Times New Roman][/font]
Kostfiber¹:
6 g[font=Times New Roman][/font]
Natrium:
0,5 g[font=Times New Roman][/font]
Bakerns Multifiber brød er bakt av følgende ingredienser:
Vann, byggmel og sammalt rug - 25%, hvetegluten, soyaflak, solsikkekjerner, linfrø, sesamfrø,
maisstivelse, soyamel, rapsolje, fruktose, salt, maltmel, gjær, tørket surdeig av rug, fortykningsmiddel E412.
Betyr dette at jeg fint kan spise dette brødet og beregne utifra 3 gram karbo pr 100 gram brød? Eller ?
Hva med Fedon-brødet?
Er det noen som har noen erfaringer å dele med meg?
Et Fedon-brød skal være "tungt," inneholde hele frø/gryn (f. eks. solsikkefrø, sesamfrø, havregryn), mer grovt mel enn hvitt mel og dessuten være rikt på protein og fattig på karbohydrat (parafrasert fra MHM, som har skrevet bok med Fedon).
Ja, dette er et Fedon-brød. For eksempel har vanlig halvgrov kneip 8 g protein og 43 g karbohydrat, mens dette brødet altså har ca. 12 g mer protein og ca. 20 g mindre karbohydrat.
Slik som jeg har forstått det, trekker norske bedrifter ifra kostfiber før de oppgir antall karbohydrat. Jeg kan ta feil. Isåfall har det litt mer karber.
Dette brødet inneholder veldig mye flerumettet fett og fiber, og svært mye soya og helkorn. Det er ikke særlig sunt, men det er opp til deg. Jeg ville heller tatt meg en øl.
Argh.. :(
Nå som jeg trodde jeg hadde funnet "veien tilbake til brødhimmelen".
Er det noen som kan bistå med en løsning/utvei på brødsuget?
Lei Prottisshake, Lei eggemat, lei salat, lei fettmat... men må jo ha mat da...
:confused:
Prøv ut et at de lavkarbo brødene her på forumet. Det er ikke brødbaking med elting og heving. Bare en kakerøre, liksom. Blande sammen, helle i form og steike :ja:
Hei
Du kan jo prøve nøttebrød:-)
500 gr hasselnøtter/mandler
15 Egg
100 gr speltmel
100 gr kremfløte
250 gr smeltet meierismør
2 ts bakepulver
1/2 ts muskat
1 ss brødsmuler
Smør brødformen godt, stek på ca 200 grader i 40 min (avkjøles i ovnen)
Dersom jeg skal følge Lissys oppskrift med Gerd korrigeringer:
Er det da bare å blande alt i mikser'n, helle det i brødformen, og steke i vei.. Eller må dette blandes i riktig rekkefølge?
:o
Kjør nøttene i en food prosessor til det er finmalt. Tilsett 100gram ketolyse bakemiks, bakepulver og muskat. Rør godt. Ha i egg og fløte.Til slutt tilsettes smeltet smør, og alt blandes godt.
Helles i en brødform kledd med bakepapir.
La det være igjen ca 3cm til toppen sånn at brødet kan heve. Stek i ca 40 minutter på ca 200 grader og la brødet avkjøles i ovnen. Dobbel porsjon blir 3 store brød.
Da var NØTTEBRØDET til Gerd utprøvd! JA jeg klarte det faktisk! ..og det var slettes ikke så verst. Burde det kanskje være litt salt i deigen? Jeg synes atbrødet ble litt søtt, men ellers bra!
Eneste forandringen jeg gjorde var å bytte bakemiksen med proteinpulver.
TUSEN TAKK GERD !!
Hilsen en som har fått de verste brødabstinensene tilfredstilt. :)
Der ser du, alle kan bake brød på lavkarbo :D [color=darkgreen][/color] Du kan sikkert bruke litt salt i brødet :ja: [color=darkgreen][/color] Og del det opp i skiver og frys det, syns nesten det er bedre etter frysing jeg, da har det "satt" seg litt mer :)
Nå har jeg begynt å ligge på under 40 karber om dagen og jeg spiser 2-4 skiver fedon-brød om dagen (kommer helt an på om jeg er på skolen eller ikke) og jeg har ikke gått noe opp i vekt :) Og det brødet er jo himmelskt. Men hvis man liker hjemmelaget lavkarbobrød er nok det å fortrekke, men jeg personlig synes ikke det kan sammenliknes med vanlig brød (jeg har prøvd de fleste lavkarbobrødene her inne)
Men det er jo en smakssak, elsk\hat kanskje :p
nei, det kommer an på hvilke nøtter man bruker og hvor mye... Skal se om jeg har det på dataen når jeg kommer hjem... Det er nok noe karber i det :ja: men det er et veldig mettende brød :ja: Gubbelille spiser 2 tynne skiver til frokost ( før 4-5 av vanlig brød) Og han er mett frem til lunch og gjerne lenger :ja: Jeg personlig er ikke glad i brød, har aldri vært det, så jeg spiser det veeeeldig sjelden... Og da holder det i massevis med ei tynn flis...
Jeg reagerer veldig på at det er så lite karber oppgitt når det er både hvetestivelse og dekstrose i. Det virker nesten for godt til å være sant/riktig....
Altså når både hvetestivelse og sukker(dekstrose) er blandt de første som blir nevnt i innholdsfortegnelsen, kan det tyde på feilmerking. Jeg har sendt mail til de å spurt om det stemmer :ja:
Fint, Gerd! Du er en "knupp" :)( som vi sier it Trøndelag) - da venter vi i spenning, men er stygt redd du har rett:(
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.