Stellamor sa for siden:
Har lett og ikke funnet ut hva det inneholder. Står heller ikke på flaska. Er av typen Kikkoman.
Takknemlig for svar :)
Stellamor sa for siden:
Har lett og ikke funnet ut hva det inneholder. Står heller ikke på flaska. Er av typen Kikkoman.
Takknemlig for svar :)
scartz sa for siden:
Fakta om SOYASAUS.
Denne kryddersausen er nøkkelingrediensen i asiatisk kjøkken. Tradisjonell soyasaus er laget av hele soyabønner og malt hvete. Den soyasausen vi vanligvis får i butikken er et syntetisk produkt som verken har næringsverdi eller smak av ekte soyasaus.
link: www.matvareguiden.no/matvare580.asp
Ut i fra det jeg leste så kan vi trykke i trynet :)
MorStine sa for siden:
Men det er jo mye salt i slike sauser, det er jo greit å ha i bakhodet før man trykker for mye i trynet;) Så kanskje ikke spise for mye dagen FØR veiing...
scartz sa for siden:
Ja det er sant :) Men det skal nok ikke påvirke vekta FETTmessig! Nå håper jeg jo ikke at folk bruker en hel kikkoman per måltid heller da :P
MorStine sa for siden:
Neida, mente jo ikke det. Bare påpekte det fordi det jo nesten er saltlake og salt som kjent binder vannet i kroppen...
scartz sa for siden:
Jah, kan tippe det er MASSE salt i soyasaus :O Jeg tipper det er omtrent eneste ingrediensen, pluss fargestoff :P
MorStine sa for siden:
Kjennes sånn ut ja;) Smaker ikke mye annet enn salt... Hehe...
Adriane sa for siden:
Mortens soppsoya: Grovrens soppen. Legg den lagvis i en bøtte eller krukke med 150 gram salt pr. kg sopp. Legg en tallerken med noe tungt på toppen. La det stå kaldt 5-6 dager. Kraften siles fra og måles. Rørsopp som steinsopp gjør soyaen til gelé. Bruk gjerne stor sopp, det gjør ikke noe om den er litt markspist.
Til en liter kraft bruker du:
350 g mørk sirup
1 stor kryddersild
½ ts hvit pepper
½ ts malt nellik
3 knuste laurbær
2 dl rødvin til matlaging
Varm sirupen i en jerngryte. Tilsett soppkraften. Deretter krydderet og finhakket ansjosfilet. La det koke noen minutter, før du tilsetter rødvin. Kok soyaen minst 30 minutter. La den bli kald, og sil den så gjennom et kjøkkenhåndkle eller lignende. La den silte soyaen stå natten over til klarning. Hell den så forsiktig over i en ren kjele. Bunnfallet skal ikke med. Soyaen gis et nytt oppkok og helles kokende varm på rene flasker som korkes. Bør oppbevares kjølig, og er holdbar i årevis!
Her er nye muligheter, men litt sent på året til å plukke de vanlige typer sopp. Det er fortsatt masse traktkantareller og gul trompetkantarell, og fant endel blek piggsopp i dag som ikke var blitt spist på(av de små snylterne). Man kan erstatte sirup med splenda, men sikkert flere søte muligheter. Soyaen blir tynnere, men smaken er kraftig. Jeg lagrer i en bod som holder 0-+10 grader og er fin som smaksforsterker.
Stellamor sa for siden:
Tusen takk for svar og oppkrift :)
Mye salt i soya saus ja, men littegrann gjorde mye med middagen i dag.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.