< Tilbake til oversikten

Noen som har oppskrift på rømmegrøt?

MoaMoa sa for siden:

Har prøvd en annen grøt her inne, men den falt ikke så i smak. Det var en grøt med smør, rømme og fløte. Tror den var Gerd sin (SORRY!!! :klem:)
Men har sett at det har vært snakk om en annen grøt her også, men finner den ikke.

Gerd sa for siden:

Den jeg lager er det ikke smør i... :)

1 boks seterrømme
1,5dl fløte
1 dl vann
2 ts johannesbrødkjernemel (JBK)
½-1 ts salt
Eventuelt litt splenda, viss den blir for syrlig…

La rømmen småkoke på svak/middels varme i et par minutter. Hell i vann og fløte og la koke opp.
Bland JBK med litt vann i et rysteglass og hell det i grøten. Rør godt.
La det stå å koke på svak varme i ca 5 min, rør jevnlig.
Smak til med salt.

MoaMoa sa for siden:

Takker!! Hadde ikke i noe splenda sist heller jeg da. Får prøve det. Evt minske litt på rømmeinnholdet. I vanlig rømmegrøt, bruker vi ikke rømme, så det kan hende at det er den syrlige smaken jeg ikke klarer.

Gerd sa for siden:

Ikke rømme i rømmegrøt??? Det er jo rømmen som gir smaken :ja:
[color=darkgreen][/color]
Du tenkte ikke på fløte/smørgrøt da? Der er det en del smør i....

Ridegirl sa for siden:

Hvor mange porsjoner er den oppskrifta til? Guttungen og jeg elsker rømmegrøt:D

Gerd sa for siden:

Den holder såvidt til gubben og jeg... :D Vi har gjerne spekemat ved siden av....

Løvetann sa for siden:

Å, nam! Jeg vil lage rømmegrøt nå!!! Takk, Gerd! :klem:

Ridegirl sa for siden:

Holder med noen skjeer for meg... Blir så fort mett nå...:D Men guttungen eter som en hest da :eek:

Kan vel bruke sukrin, både i den og på den. Er jo ikke noen ulemper med det "sukkeret" annet enn at det ikke er så himla søtt. Selv er det evig nok søtt for meg siden jeg ikke spiser særlig søte ting nå.
Det var forresten litt merkelig for det smelta på tunga og var vekk med en gang omtrent...

Antoinette6 sa for siden:

TAKK, Gerd ! Denne skal definitivt prøves !

Gerd sa for siden:

Fikk lyst på rømmegrøt selv jeg :sikle:

Brillz sa for siden:

:sikle: Den så kjempegod ut! Skal lage til kvelds i dag tror jeg, hvis vi ikke er for mette etter middag:) Takk for oppskrift!!:klem:

Nola sa for siden:

hvor mange karb er det i den??

Gerd sa for siden:

Under 2g karber pr 100 g grøt :)

Skippy sa for siden:

Åh, så mett jeg er. Spiste litt over halvparten, og har igjen en frokostporsjon:D. Neste gang blir det med spekemat til, da får jeg sikkert to middager ut av dette.

Susse sa for siden:

Steike, det hørtes jo himmelsk ut ! Må få kjøpt JBK, glemte det da jeg var på helsekosten i går.
Klipper og limer til oppskriftsamlingen min. Takk Gerd.

scartz sa for siden:

ååeee..!! Uansett hva jeg gjør så klumper JBK'en seg... så min ville ikke tykne. Luktet SUPERGODT også, så det var med et tungt hjerte at jeg hev ut grøten :p

Gerd sa for siden:

Kasta du den? Bruk stavmixer viss jbk klumper seg :ja:

scartz sa for siden:

åh... :(
Men tykner grøten for det da?

Gerd sa for siden:

Viss du har nok jbk i så tykner den. :ja:

scartz sa for siden:

hmm ok, nytt forsøk neste gang grøtlysten kommer :) prøvde først CC med kanel og søtning. funka bra som kald, men ikke varm :S Da ble CC'en veldig fast, og smeltet litt som ost ... :p

Areola sa for siden:

Mine erfaringer etter tre forsøk på en uke er:

Mye vann, lite jbkm. En halv teskje i en halv dl vann, og riste masse. Ikke bruk jbkm'en hvis den blir til gummi. Om det blir klumper i grøten, kan den siles. (det måtte jeg første gangen...)
Jeg droppet det ekstra vannet og rundt 3 av måleskjeene til nestargelen (som jeg tror en ca en halv teskje), som jeg blandet i tre deler med vann. (som sikkert alikevel ble rundt 1 dl)
Jeg tar heller en halvslapp grøt enn for mye jbkm!

Cyan sa for siden:

Nå har jeg lett "hele" byen etter JBK eller Nestargel og ingen har det inne.

Men altså, jeg er så vannvittig fysen grøt. Så da er spørsmålet mitt: Kan jeg bruke fiberhusk eller soya protein i stedet for?

Gerd sa for siden:

Da ville jeg prøvd fiberhusk :ja:

Cyan sa for siden:

jah! Da skal jeg prøve fiberhusk :heia:
Men et spørsmål til: Når dere skriver fløte i disse oppskriftene, er det kremfløte eller matfløte dere mener?

Gerd sa for siden:

Kremfløte :D

Charl8 sa for siden:

holder på å lage rømmegrøt nå, men den er skikkelig tynn, hvordan får jeg den tykkere??????? hjelp!

Gerd sa for siden:

jevne den med mer johannesbrødkjernemel :)

Charl8 sa for siden:

takk! nå ble den fin, og veldig god!!
[CENTER]
[/CENTER]

Carisma sa for siden:

Kjenner man jbkm smaken slik man gjør i fløtesaus? Eller er rømmen så syrlig at den demper den?

Gerd sa for siden:

Nei, kjenner ingen smak av jbk :)

Charl8 sa for siden:

Jeg smakte heller ikke noe, har nettopp spist opp en porsjon, herregud så mett jeg ble!

Cyan sa for siden:

Kan jo nevne, siden jeg har testet det: Man kan bruke Fiberhusk i stedet for JBK. Jeg strødde litt etter litt under omrøring til passe tykkelse (brukte ikke risteglass), og konsistensen ble fin og grøten smakte utmerket :)

funixa sa for siden:

[LEFT]SULTEN PÅ GRØT !:D:D:D Genial oppskrift! Må prøves!
[/LEFT]

isabella sa for siden:

Tusen takk for det tipset. Synes JBKM legger seg som et "belegg" når jeg har den i grøt og sauser. Derfor har det blitt lite rømmegrøt, men nå skal jeg forsøke med fiberhusk.:)

luringen sa for siden:

biiitelite fiberhusk..::pjeg laga DEN klumpen vettu...hehe. Men funker det når man avpasser mengden

luringen sa for siden:

nestargel må bestille spå apotek

arnakristin sa for siden:

Jeg synes JBK smaker helt forferdelig så jeg bruker en toppet ts med fiberhusk isteden. Jeg må bruke stavmixeren for å få det blandet skikkelig i. Fortsatt ikke helt fornøyd med konsistensen på grøten da, men, men… det duger.

Cyan sa for siden:

Ja, og bare dryss litt jevnt over under omrøring og bare litt av gangen. Ikke sleng oppi hele spiseskjea i en smell ;)

nalana sa for siden:

Kjenner dere virkelig smak av JBK? I andre ting også da eller, som f.eks. saus? Kjenner ingen smak selv, og trodde virkelig den var smakløs.:confused:

Spiller selvfølgelig ingen rolle da, så lenge det funker så bra for meg.:p

Carisma sa for siden:

Ja, på en måte er den smakløs, men samtidig så stjeler den smaken fra andre ting. SMaken blir liksom... tom... papiraktig. Og veldig, veldig kvalmende! Jeg kjenner den ikke i brød, men i sauser og supper :rolleyes:

arnakristin sa for siden:

Jeg prøvde JBK en gang og smaken var kvalmende i tillegg til at konsistensen på rømmegrøten ble helt motbydelig. Er normalt ikke kresen altså men JBK holder jeg meg langt unna. Heldigvis for tipset om å bruke fiberhusk isteden. ...ikke helt fornøyd med konsistensen da men adskillig bedre enn ved bruke av JBK.

saxpia sa for siden:

Åh, gur bedre meg vel. Alt for sen frokost i dag, men FOR en frokost :sikle: Tusen takk for oppskrifta, Gerd. Rømmegrøt til frokost kan jeg helt klart leve med :ja:

Noen som vet hvor lenge den holder seg i kjøleskapet?
Går det an å fryse den?
Kan den varmes i micro, eller er kjele best?

Åh, det er så deilig med oppskrifter som man VET man kommer til å få mye nytte og glede av :heia:

Gerd sa for siden:

Kan fryses :)
Kan varmes i micro :)

Holder seg i vertfall 2-3 dager i kjøleskap :)

Åhh.... lurer på om jeg skal ha rømmegrøt i dag til midda'n :sikle:

Egg hver dag sa for siden:

Tusen takk for oppskrift, denne skal prøves :)

Yonah sa for siden:

ÅÅÅÅ, jeg tror jeg må ha rømmegrøt i dag, vi skal jo kjøre inn hø* i dag også;)

Ellers er det godt å bruke fløte også, da blir det mere fløelsgrøt. Fløelsgrøt har nok gitt meg mange kilo ekstra, men nå kan jeg lage den lavkarbo og virkelig kose meg!

Zhadra sa for siden:

I dag blir det rømmegrøt på meg også! Skal prøve med fiberhusk, varianten med JBKM har jeg prøvd, og den var jeg ikke så begeistret for.

Abbe sa for siden:

Nam, dette høres lovende ut, rømmegrøt med smørøye er jo perfekt mat :)

Har fiberhusk i hus etter jeg fikk tak på det i går, men lurer på om jeg skulle prøvd JBK, noen forslag til hvor jeg kan få kjøpt det? Var innom en helsekostbutikk også i går, men de hadde verken Cocosa eller JBK :confused:

Zhadra sa for siden:

En annen helsekost;) JBK har de også på apotek, der heter det Nestargel.

Yonah sa for siden:

Jeg snes fiberhusk smaker ekkelt, blir som små gelekuler... jbk snes jeg ikke smaker så ille, så lenge jeg bruker lite nok. De er geniale til hver sin bruk og smaken er som baken.

Abbe sa for siden:

Hmmm... teste apoteket da, for har begrenset med helsekoster som jeg ikke må kjøre langt for å komme til...

Krøllerellerei sa for siden:

ÅH! Dette har jeg lyst på, så kjempegodt ut.
Må nok vente til litt uti kuren ja, så mye fløte tillater ikke Atkins i induksjon.
noterer ned oppskriften

Carisma sa for siden:

For meg er det helt omvendt, takler hverken konsistensen eller smaken av JBKM, men syns fiberhusken funker fint. Untatt i hvit saus, det ble en merklig gummirøre :lol:

Silver sa for siden:

Noen som har en oppskrift på rømmegrøt uten JBK ol? Mener at jeg har lest en oppskrift her inne med kun basics varer som rømme, fløte og smør, men finner den ikke igjen. Fikk nemlig veldig lyst på rømmegrøt nå, er tom for JBK og kjenner det er litt tiltak å dra ut for å handle når jeg nettopp har kommet hjem! :D

Gojiinta sa for siden:

Heii :)
Jeg startet på lavkarbo på mandag og er ganske ny på dette :)
Men tenkte på SPLENDA er ikke det fruktsukker og er det ikke det man må være litt obs på? :rolleyes:
Jeg skal prøve rømmegrøten i dag med fiberhusk, men hvor mye? noen som hr prøvd?
Tenkte også på kunstig sukker (dia sukker) er ikke det ett bedre alternativ enn splenda? =)

Yonah sa for siden:

Splenda er ikke laget av fruktsukker. Det er fruktose det. Akkurat som strø er splenda det jeg liker best. Ellers bruker jeg stevia, natreen( kun flytende) og sukrin.

Gojiinta sa for siden:

tusen takk for svar :)
er det vanlig og gå litt opp og ned i starten? :confused:
natreen strø kan jeg bruke det? er så mye billigere i sverige enn i norge :)

Yonah sa for siden:

Det er vanlig å gå opp og ned hele tiden, pga kroppen kan samle vann av div. årsaker. Nettop derfor bør man se på vekten over lang tid og ikke bare noen få uker.

Jeg bruker ikke natreen strø. Eneste grunnen til at jeg bruker splenda som inneholder maltodextrin( akkurat som natreen, det er et karbohydrat), er pga det smaker best som strø. Og jeg bruker det ikke mere enn 5-6 ganger i året.
Søk på søtstoff her inne. Søk på feks splenda, sukrin, natreen, stevia..

Gojiinta sa for siden:

Okei :) ja for jeg startet mandagen som var nå å i går hadde jeg gått opp 2kilo og i dag har jeg gått dem ned igjen.. :) heldigviis...

okei den er greii :) så du anbefaler ikke strø natreen?

sånn som på den rømmegrøten har jeg brukt 1ts fiberhusk blandet i vann og røre godt med gaffel, som skal haes i rett føre jeg sku ha det og fløte oppi. pga det tykkner veldig fort. det ble IKKE klumper :) eneste konsistensen ser jo helt likt slimete og ekkelt, men smakte utrolig godt og likt rømmegrøt. Hadde i litt ekstra rømme jeg da for måtte smake meg frem. nå står den på ovnen og skal bli kald så får jeg se om den blir litt bedre :)

Annala sa for siden:

Kan man bruke sånn xantum gum (eller hva det nå heter) i stedet for JBK tro? Fikk lyst på rømmegrøt til middag idag, siden sønnen har spurt etter det forrige uke :) Så kan jeg være flink pike og trene og enda rekke å lage middag til "normal" tid :)

Ziltoidia sa for siden:

Ikke at jeg har prøvd, men jeg tror faktisk det vil fungere BEDRE.

Annala sa for siden:

Jeg er veeeldig utålmodig når jeg spør, leser ikke først vettu :p Fant en tråd til, og der står jo svaret. Ca samme mengde, og visstnok bedre resultat :) Så da Mååå jeg jo prøve idag :D Gleder meg, lenge siden jeg har spist grøt nå.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.