< Tilbake til oversikten

Fettavleiring

Nussenasse sa for siden:

Noen som kan fortelle meg om hvordan lavkarbo fungere på aterosklerose(fettavleiring) på innsiden av arteriene våres? Jeg har spist lavkarbo tre mnd nå og har tenkt endel på dette siden det blir endel fett i kosten.

energibunten sa for siden:

Hei
Fett avleirer seg ikke i årene. Fett forbrennes, lagres, brukes i cellevegger og i mange andre ulike prosesser.
Det som avleires i årene er plakk av noe kolesterol, kalk, etc, etc og dette er avleiring stort sett grunnet skader i åreveggene. En skade i en årevegg må repareres umiddelbart for å unngå blødning og her kommer kolesterol inn som en hjelper. Deretter dekkes det over av annet materiale.
Høye verdier av insulin og blodsukker, frie radikaler og giftstoffer forårsaker skader på vev og årevegger. Fett er pr def et mye mer stabilt stoff som i naturlig tilstand (ikke transfett eller harskt fett) ikke er spesielt reaktivt.

Anbefaler at du kjøper nyeste Mat og Helse og leser :-)

Spis lavkarbo med god samvittighet. Pass heller på å spise naturlig mat som kroppen kan ha bruk av.

Nussenasse sa for siden:

Tusen takk for svar. Det var opplysende. Har lurt så lenge på dette her:). Takk for lesetips, skal skaffe meg det bladet i dag. Men vet du om det finnes noe ordentlig forskningsresultater på dette. altså lavkarbo over lang tid? Har lest at høyt blodsukker øker aterosklerose i bøkene mine ja, men løsningen står jo beskrevet som kolestrolfattig kosthold eller kolestrolsenkende.

Vet du forresten noe om kunstig sukker, alle sier jo det er kreftfremkallende, i hvilken grad er det det? Jeg bruker natreen sukkertter og strøsukker. Bruker ikke strøsukkerett til mye, men bruker sikkert tilsammen 9 sukketter om dagen. Blir det for mye?

Veggpryd sa for siden:

Det finnes mange bøker om dette. De beste alternativene vil kanskje være

Uffe Ravnskov, "Fett och kolesterol er hälsosamt" (Cholesterol Myths)
Lutz & Allen, Bedre uten brød

Samtidig må jeg nevne at dagens "sannhet" om mettet fett kommer fra en svært suspekt teori fra en amerikaner ved navn Ancel Keys på 50-tallet. Han laget en statistikk på dødelighet ved hjertesykdommer fra land de spiste mye fett. Han plukket bare ut noen få land som passet inn i hans teori, og utelot resten av verden. Ut fra denne kurven fikk han stort gehør fra fra journalister og politikere, mens forskningsmiljøene var skeptiske fordi det ikke fantes noe vitenskapelig grunnlag for denne teorien.

Siden det er politikere som bestemmer hvilke forskere som skal få forske på hva, har det vitenskapelig miljøet etterhvert godtatt denne teorien. Media begynte å skrive om det, og det ble satt i gang store kampanjer fra politisk og vitenskapelig hold om at det var farlig å spise mettet fett. Dette har pågått i mange tiår nå, og det har blitt en sannhet.

Alt dette er basert på en teori som i utgangspunktet var feilaktig og ikke hadde et snev av vitenskapelig bevis.

Her er en artig, men veldig informativ videosnutt om Ancel Keys' teori.

energibunten sa for siden:

I mat og helse akkurat nå står det masse om kosthold, kolesterol, etc, etc. Dag Viljen har bla bidratt.
Jeg fikk siste bit i kolesterolpuslespillet i mitt hode. Bra utgave !

Spis nok omega 3, begrens omega 6 (flerumettet planteoljer), ikke vær redd for mettet fett (naturlig) og enumettet fett kan du spise mye av som ren energi.

StineK sa for siden:

Dette står det også om i "Spis deg Sukkerfri" av Litsfeldt.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.