< Tilbake til oversikten

Acrylamid i brød, poteter og hvetemel ... (kreftfremkallende ...)

Veggpryd sa for siden:

Ja, jeg hørte det på radio'n i dag tidlig. Håper det blir litt brød-debatt snart. :D

Det var også et innslag om at vi ikke spiser mindre brød enn før, selv om det har pågått debatter om hvor usunt det er (lavkarbo-debatten). Bare 5 % av Norges befolkning har kuttet ut stivelse og sukker. Det er oss det! :D

Karbosara sa for siden:

Jah... det er på sin plass å få til en liten brøddebatt nå i dag.

Godt gjort å si, etter det som først blir skrevet om acrylamid i brødet, at man ikke mått slutte å spise brød, for det var så mange næringsstoffer vi trengte i det...og sånt man får kreft av...jaja...setter det litt på spissen, da..:smil:

danish sa for siden:

Akrylamid kommer fra bruningsprosessen, som kun oppstår i kontakt med oksygen. Derfor er kokt mat best (fårikål med poteter høres bra ut).

Brød er ikke for ille, så lenge det er surdeigsloff med hvitt mel (mer næringsrikt). Eller i form av upasteurisert, ufiltrert øl (Nøgne Ø).

Planter er lure, og prøver kontinuerlig å forgifte oss. Poteten og polert ris (ikke brun ris) er blant de snilleste. Tomaten er noe slemmere, og korn (særlig helkorn) og soya er verst. Husk at 99,9 % av giftstoffene vi spiser, kommer fra planter (altså epler, salater, melon o. l; forsvarsmekanismer).

Veggpryd sa for siden:

Nå skjønte jeg ingenting, Danish... :confused: :lol:

danish sa for siden:

Hehe, beklager. Hva skjønte du ikke?

I bruningsprosessen, som når du bruner en kotelett i panne, bindes karbohydrater og proteiner sammen. Da dannes akrylamid, som er kreftfremkallende. Kokte poteter inneholder ikke akrylamid, fordi bruning kun skjer hvor det er luft. Kokt fårikålkjøtt inneholder heller ikke akrylamid.

Mange her spiser noe karbohydrater, f. eks. Lindberg-tilhengere. "Raske" karbohydrater som poteter og hvitt mel er visstnok usunt, men det er bare på overflaten. Kokte poteter inneholder ikke akrylamid. Det gjør derimot alt brød. Grovt brød og brun ris inneholder dessuten flere næringshemmere og mer fiber (som tetter igjen tarmene).

Lett å bli forvirret.

Veggpryd sa for siden:

Åh, nå skjønte jeg det. Takk :o Så det er oksygenet som må til for at akrylamid blir dannet?

At det å steke mat er kreftfremkallende mener jeg å huske har vært diskutert for flere år siden også. Hvis akrylamid er noe som oppstår naturlig i mat/kjøtt når det tilberedes - hvordan kan det være usunt da? Jeg tror det er bedre å spise en stekt kotelett med akrylamid enn kokte poteter uten akrylamid. Jeg forstår ikke helt hvordan man har kommet fram til en sånn konklusjon.

Men det står i artikkelen: "(...), men ikke enda vet forskerne nok til å kunne advare mot enkelte matvarer. Det alle venter på nå er rapporten amerikanske forskere kommer med i 2009".

De har altså ikke kommet fram til noen konklusjon, da? De produktene man lister opp er jo i utgangspunktet veldig usunne - så hvor kommer den akrylamiden fra? Er det naturlig i disse produktene? Da er det jo bare enda en sabla god grunn til å ikke tøtsje brød, kjeks og andre industriproduserte korn og potetprodukter. :shifty:

Karbosara sa for siden:

Men hvis en kotelett ikke har karbohydrater, hvordan kan de reagere med proteinet når kjøttet stekes?

danish sa for siden:

Ja.

Selv om akrylamid er "naturlig," er det likevel assosiert med kreft, likesom blåsyre er assosiert med død.

De handler om forbedring. Spiser du fårikål, får du null akrylamid. For moderate lav-karbere, handler det om å få den sunneste karbohydrat-kilden. Insulin er ikke alene slemt (det er bl. a. proporsjonalt med serotonin). Våre forfedre spiste rotfrukter. Å spise en potet på lavkarbo er ikke som å spise en potet på husmannskost med mettede glukose-lager.

Veggpryd sa for siden:

:lol:

Forskere har jo også kommet frem til at mettet fett og kolesterol er en av de viktigste årsakene til hjerteinfarkt (som ikke er sant), men akrylamid høres jo ikke særlig bra ut egentlig...

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.