< Tilbake til oversikten

Fromasjkake med sjokoladebunn

Lisbeth sa for siden:

Oppskrift med bilder her

Kakebunn:

Ingredienser:
100 g smør
200 g søtning*
2 egg
50 g mandelmel
3 ss bakekakao
2 ts bakepulver
1 ts vaniljepulver
75 g hakkede valnøttkjerner

Fremgangsmåte:
Smelt smøret og pisk inn sukker.
Rør deretter inn eggene, og så mandelmel, kakao, bakepulver og vaniljepulver.
Tilsett de hakkede valnøttene til sist.
Hell røren i en springform (23-24 cm i diameter) med bakepapir i bunnen, og stek bunnen midt i ovnen ved 200 grader i 20-25 minutter.

*) Jeg brukte 100 g sukrin og 10 g hermesetas.

Limefromasj:

Ingredienser:
4 plater gelatin
1 lime
Fun Light med lime-smak
2 ts søtning**
2 egg
3 dl kremfløte

Fremgangsmåte:
Legg gelatinplatene i kaldt vann i ca 5 minutter.
Press ut saften av limen og bland det med fun light så du får ca 1 dl væske tilsammen.
Press vannet ut av gelatinen og smelt den deretter i litt av saften.
Kjøl ned og bland inn resten av saften.
Visp eggehviter og 1 ts søtning stivt, og eggeplommer og 1 ts søtning til eggedosis. Pisk kremfløten stiv.
Tilsett eggedosisen i saften, og vend forsiktig inn eggehvitene og kremen i massen.
Hell fromasjen over kakebunnen og sett kaken i kjøleskapet til fromasjen har stivnet (ca 4 timer)

**)Jeg brukte hermesetas.

Julie sa for siden:

Nammmm, denne så god ut! Fikk lyst til å begynne å bake nå jeg, hehe. :p

Lisbeth sa for siden:

:lol:

martita sa for siden:

Signe deg. :D
Eg elske denne kaka, men orginalen e noko full av sukker, så eg visste ikkje heilt korleis den kunne endrast på. Takk og pris for deg.

Kor får eg kjøpt hermesetas, og kva er det?

Ferskenbeinet sa for siden:

Denne så god ut! Utrolig mange lekre oppskrifter du legger ut nå om dagen! abbonerer

Lisbeth sa for siden:

Jeg har kjøpt hermesetas i Sverige, det er en type strøsøtning. Du kan godt bruke splenda eller natreen istedet, det er samme målemengde :)

Idarull sa for siden:

Du kommer stadig med noe snadder du! Jeg skal prøve hvetestanga di snarest, også blir det kanskje denne etterpå. takk for at du deler :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.