< Tilbake til oversikten

Noen spm fra en avdanka ketolyser ...

Lindabtn sa for siden:

Jeg vil så og si påstå at jeg er nogen lunde ferdig med ketolyse delen. Jeg har ikke gått ned alle kiloene jeg ønsker å gå ned, men jeg føler meg bedre og friskere når jeg ikke tenker på karber og slanking hele dagen. Men jeg vil ikke fortsette som før med masse karbohydrater, så jeg vil prøve å holde meg ca under 50 om dagen.
Men det kommer en del dillemmaer i løpet av dagen da :p

• Når jeg drikker kaffe, bruker jeg en halv dl helmelk i. Bør jeg helst bruke fløte??
  • Grunnen til at jeg bruker helmelk i stede for fløte er f.eks at i dag skal jeg ha potetstappe til middag, og da teker jeg som så at: siden jeg skal ha et såpass karborikt måltid, må jeg kutte litt ned på fettet. Er dette riktig tenkt, eller er det greit å bruke fløte selv om???
  • Jeg spiser ca 2 lindebrgskiver (av og til ikke noen) om dagen istede for rugsprø. Har bedre erfaring med det brødet enn knekkebrød i forhold til systemet mitt (avføring). Greit??
  • I barnehagen lager vi mye mat på bål. Lager ofte retter med gulrøtter i. Spiser litt, men plukker som regel til meg mer brokkoli enn gulrøtter :p Ok?? (dette er en av grunnene til at jeg velger å gå generelt, alt blir mye lettere i henhold til jobben)
  • Spiser en appelsin og et lite eple om dagen, ok??

Prøver å tenke at jeg ikke skal proppe i meg mye karber og det går som regel greit. Føler hverdagen er mye enklere nå. Har begynt å spise litt frukt og slikt også, og det er deilig. Appelsin smaker bedre enn aldri før og det er deilig å våkne opp om morran med en kopp kaffe (som jeg aldri har likt tidligere :p) og en appelsin!!!

I dag blir det stappe. Vil av og til unne meg et potet-måltid, det er det jeg har savnet mest av alt.
Har levd generelt i noen uker nå og det har gått veldig bra. Har ikke gått opp noen ting og magen har det bra.
Når jeg nå tilføyer litt mer karber vil jeg også prøve å bli litt mer aktiv. Har lyst til å sakte men sikkert gå litt mer ned i vekt uten å tenke på det. Har sluttet å veie meg hver dag også!!!

Dette er vel litt mer lindberg kanskje, men jeg trives i vert fall. Lenge siden dere har hørt fra meg nå, men jeg er her inne HVER dag, men er ikke så aktiv. Vil bare se hvordan folk har det og holde meg bittelitt oppdatert.

Kan si at rockeringen blir brukt mer og mer, magen tåler et halvt minutt mer for hver gang =)

(fler spm kommer sikkert, det var dette jeg kom på i farta)

Fungirl sa for siden:

Hei Linda :)
Kan vel egentlig ikke komme med så mange råd til deg siden eg er inne i ketolysens verden ennå og her blir eg ei stund:)
Men synes det ser veldig greit ut for ett generelt lavkarbokosthold.
Når det gjelder helmelk og fløte kommer det vel kanskje ann på hva man spiser resten av dagen ihht fett. Men eg veit ikkje :)
Sikkert en hel del andre her inne som har gode og klke svar til deg:)

Lindabtn sa for siden:

Og hva med stappa, skal jeg bruke mye smør fløte eller melk???

Lindabtn sa for siden:

Jeg bare tenker at man skal kutte litt ned på fettet om man spiser et måltid med mye karber. Men uansett: kaffe med fløte smaker jo myyye bedre :p

Fungirl sa for siden:

Stappa hadde eg brukt det som du synes smaker best og hvis det blir mer fett, så spiser du mindre av det til andre måltider:)
Gruer meg skikkelig til å gå over til ett lavkarbokosthold for det er så utrolig masse mer å tenke på føler eg.
Kaffe med fløte smaker nok best ja ;)

Vibeke-67 sa for siden:

hei du
kan jo prøve å svare deg med hvordan jeg gjør det i hverdagen.
Jeg bruker lettmelk i kaffen, minst mulig fett selv om det er litt mer karbohydrater.
Jeg tror ikke det spiller så stor rolle om du spiser en gulrot eller to varmet på bålet. (høres jo digg ut da!) Man kan jo være litt bevisst og prøve å spise minst mulig gulrøtter.
Å spise litt frukt er også greit.
Og bær (blåbær feks)
Når det gjelder potetstappen, ville jeg laget det med så lite fett som mulig, men samtidig - det blir jo ikke så godt. Så der må du bare velge.
Ellers bør du bruke mer olje enn smør og margarin når du går over til mer karbohydrater
jeg ligger vel på omtrent 50 karber om dagen jeg også - og trives godt med det.
Man blir ikke så dårlig om man spiser mat med karbohydrater i.
Og det er viktig å trene.
Hvis du sjekker bloggen min har jeg scannet inn opplysninger om eurodiett fase 3, som er den jeg er på nå. Kanskje du kan få noen tips der?

Lindabtn sa for siden:

Flott :) Her var det mye å plukke av!!!!

Lindabtn sa for siden:

Men altså: jeg skjønner egentlig ikke så mye. Skal man minke på fettet når man øker på karbene?? (skal jeg heller benytte lett-produkter i stede for??)
En typisk dag for meg kan se slik ut:
Frokost: Hopper over eller tar et eple eller en appelsin
Lunsj: 2 lindbergskiver med majo og fiskepudding
Middag: kylling, fisk, koteletter eller annet kjøtt med litt grønnsaker og saus, blomkålsuppe (laget av rømme, fløte, vann og blomkål), tomatsuppe (hjemmelaget) +++
Kvelds: en frukt eller ingenting

Er det viktig å få i seg mange små måltider når man er ute av ketose??

Noen som "lever" generelt som jeg kanskje kan gå inn i journalen til (som fører hva de spiser, for jeg lurer veldig på hva\hvordan jeg skal spise)???

:o

Lindabtn sa for siden:

Kan dette være en bra dag???:

Frokost: 1 frukt (eple, appelsin, pære)
Lunsj: 2 lindbergskiver med pålegg (må prøve å være flink til å bruke grønnsaker på skiva, f.eks salat, paprika eller agurk) Typisk: makrell i tomat med agurk, ost med paprika, salami med salat og agurk (kan jeg bruke majones i stede for smør??)
Middag: fisk, kjøtt med woka grønnsaker
Kvelds: Smoothie av yoghurt naturell, bær (blåbær, bringebær, jordbær osv...), grønnsaksjuice

Veggpryd sa for siden:

Hvem er det som sier at man må spise mindre fett hvis man øker karbohydratene? :confused:

Lite fett vil jo uansett gi oss mer sultfølelse, og det igjen gjør at vi automatisk øker på karbohydratene - eller lar være fordi man ikke vil gå opp i vekt, og da er vi egentlig på en sultekur. Altså feilernæring.

Vibeke40: Hvis du spiser 50 karbohydrater hver dag holder du deg godt innenfor det Lutz anbefaler for å holde deg frisk - men du utelukker likevel fett? Hvorfor gjør du det egentlig? Også sier du at man skal bruke olje i stedet for smør? Smør er naturlig fett, mens olje er et kjemisk fremstilt industriprodukt som ikke hører hjemme på matbordet i det hele tatt (bortsett fra litt olivenolje, da). Jeg forstår ikke helt hvor det kommer fra at man skal bruke olje i stedet for smør? Er det Lindberg som sier det?

Lindabtn sa for siden:

Jeg har ikke hørt det fra noe sted (bortsett fra det innspillet Vibeke kom med):p Jeg bare lurer.... Men da fortsetter jeg å bruke smør og majones på brødskiva!!
Men det forutsetter at man bruker det sunne fettet vel?? Transfett er jo ikke noe bra uansett.
Bruker lite olje. De eneste gangene jeg bruker olje er når jeg steker kjøttdeig. Men alt av kjøtt blir stekt i Tine smør :)

Vibeke-67 sa for siden:

Hei Rubens - Jeg går etter anbefalinger til legen på Lindberg-klinikken, og lever altså etter eurodiett-prinsippet som ikke har like mye fett som andre retninger her inne, men samtidig mer karbohydrater (i fase 3/4 altså). Det er i alle fall min tolkning.
Jeg er f eks anbefalt å bruke ekstra-lettmelk, ikke H-melk eller fløte i kaffen.
Jeg er anbefalt å bruke f eks rapsolje og ikke smør, rømme etc (men jeg er ikke såååå streng)
Jeg er anbefalt å spise cottage-cheese, og ikke fete oster.
Hvorfor vet jeg ikke egentlig, men det gir jo mening det, mer karbohydrater, mindre fett. Ellers legger man jo på seg, mye av begge deler kan jo ikke være bra.
At man blir fortere sulten, vel jeg spiser 4-5 mindre måltider hver dag. Da holdes forbrenningen godt i gang. Poenget er ikke å ha minst mulig karbohydrater egentlig, men få i seg et variert kosthold.
For meg funker denne livsstilen veldig godt, det er noe som er forenbart i hverdagen, det er en enkel oppskrift på hva jeg kan spise, og hvor ofte. Det er mye god mat uten for mye fett som jeg ikke orker å få i meg likevel. Men jeg må innrømme at jeg ikke har satt meg grundig inn i hvorfor, bare lever etter det. Stoler veldig på legen min og på de positive prøvene jeg får svar på der. Ned i vekt går jeg også og kroppen min er tilnærmet normal nå!
Og jeg ser jo godt at de ulike retningene her har ulike grunntanker, men så lenge det funker for den enkelte er det jo bra.

Lindabt - synes dagen din ser bra ut jeg! Men til frokost bør du i tillegg spise litt proteiner, f eks en neve nøtter og/eller en youghurt dobbel null (bare elsker den altså)

Lindabtn sa for siden:

Hvis du går ned i vekt Vibeke er det jo ikke noe som er bedre enn det :D Men jeg kan jo prøve meg fram da. Og heller minske\øke på fettet etterhvert

Vibeke-67 sa for siden:

Høres ut som en bra ålan Lindabt! Lykke til!

Antoinette6 sa for siden:

Det er kombinasjonen av karbohydrater og fett som gjør oss fetere og fetere (Sitat: ketolysekuren) Skal du spise flere karbohydrater må du kutte ned på fettet. Om ikke deette var tilfelle, kunne vi jo bare fortsatt som før med vår karbohydrat- og fettrike kost. . .

Lindabtn sa for siden:

Det var det jeg også trodde. Men uansett så spiser jeg egentlig ALTFOR lite fett for at det skulle vært ketolyse, men da er det nok akkurat passe for lavkarbo :)

Veggpryd sa for siden:

Før i tida, før industrialiseringen for 100 år siden i bondesamfunnet, spiste man også mye karbohydrater. Overvekt og hjerteinnfarkt eksisterte omtrent ikke, men det gjorde heller ikke lett-produkter og mager slankekost. For ved siden av karbohydratene i kosten, spiste de også mye fett. Naturlig fett selvfølgelig, for det fantes ikke noe som het planteolje eller plantemargarin på den tiden.

Fett er den aller viktigste kilden vi har til de næringsstoffene vi må ha for å beholde helsen vår. Det er ikke fettet vi legger på oss av, men jeg har blitt så utrolig hjernevasket på det med lett-produkter at jeg må selv ta meg i det mange ganger at det slett ikke er farlig å spise fett. Skjære bort fettranden på koteletten burde jeg ikke gjøre, men jeg gjør det likevel. Noen ganger heller jeg ikke alt fettet fra stekepannen over bacon&egg-frokosten, og det burde jeg jo selvfølgelig også gjøre. Noen ganger bare går hjernen min inn i fett-fattig modus, og jeg går inn i et spor som gjør at jeg legger litt på meg før jeg tar til fornuft igjen og pøser på med mer fett i maten. Sukk... det er ikke like lett bestandig.

Lindabtn sa for siden:

Har også¨den fett sperren som jeg vanskelig kommer meg ut av...
Skal prøve å jobbe med saken :)

Lindabtn sa for siden:

men jeg skal fortsette å ta ketolyse kosttilskuddene eller???

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.