tonetrollet sa for siden:
Spiser dere brød?
Frukt?
Hva med melkeprodukter?
Spiser dere brød?
Frukt?
Hva med melkeprodukter?
Tomine sa for siden:
Jeg havner på rent lindbergkosthold etterhvert som jeg er ferdig med ED.
Jeg kommer til å holde meg til anbefalingene vedr. frukt - det er vel ikke mer enn 2 porsjoner daglig.
Av melke/meieriprodukter -- yoplait yoghurt, yoghurt naturell, kesam 1 %, cottage cheese, matfløte ,klaret smør til steking ( spes indisk mat) og ordentlig rømme til fest. Jeg har heldigvis "vent meg av" med å drikke melk, og bruker nå usukret soyamelk der jeg trenger noe melkeaktig.
Brød - det kommer an på. Jeg må finne ut av hvordan jeg fungerer etterhvert som jeg er ferdig med eurodiett, men vet det finnes gode oppskrifter der ute på brød med lite karbohydrater som et alternativ til wasa fiber pluss/fiberrik eller Lindbergs eget brød. Vanlig brød er ikke noe for meg - det medfører bare at jeg suser opp i vekt.
Runegutt sa for siden:
Ja
Ja
og ja
:)
Runegutt sa for siden:
Men ikke alle typer av alt.
Spør og du vil få svar...........
vilya sa for siden:
Jeg holder meg til Lindbergbrødet og lavkarbo-brød som jeg baker selv. Noen ganger spiser jeg litt fullkornbrød også.
Frukt spiser jeg lite av, men spiste ikke stort av det før heller. Bruker av og til en halv banan i smoothien, det er det eneste.
Jeg drikker en del melk. Har prøvd å kutta ut, men må ha to glass om dagen. Tror melk er det eneste jeg aldri kan kutte helt ut. Ellers spiser jeg youplait youghurt, kesam, cc og noen ganger creme fraiche.
Impulsiw sa for siden:
Måtte kutte ut alt det der jeg...sa dama på lindbergklinikken. Skulle ha mellom 20 og 40 karber om dagen og da er de ikke mye rom for brød :lol: Det hender jeg tar et par wasa fiber plus med MAAAAASSSE pålegg. Men da må jeg planlegge så jeg ikke får i meg for mye karber via andre ting... :ja:
Når jeg kom dit trodde jeg faktisk at jeg skulle få spise lindbergbrød.. litt frukt.. vin... osv. men neida. Første 4 ukene var KETOLYSE aktig... :D
Photobscura sa for siden:
Nei på alt!
Jeg får vondt i magen av stort sett alt brød (men lager avokadomuffins, da), frukt påvirker blodsukkeret mitt alt for mye, og så er jeg ærlig talt ikke så glad i det, men det går en del bær. Jeg har en stor mistanke om kasein-intoleranse, så jeg holder meg unna alt av meieriprodukter bortsett fra smør. Og det må nok ligge noe i det, for etter et drøyt års stillstand begynte vekta seriøst å bevege seg etter at jeg gikk over til Lindberg-kost, men uten disse tingene. Samt at magen føles bedre uten meieriprodukter.
Jeg savner det ikke heller. Jeg spiser moderat med fett -men kniper ikke igjen, mye grønnsaker og bladgrønt, alle typer kjøtt og fisk, en del belgefrukt (kikerter, linser, bønner etc), og nøtter, oliven og bær mellom måltidene. Kostholdet er helt über, og jeg går ned fra en halv til en kg i uka.
Høres ut som om du lever omtrent som meg.... bortsett fra at jeg ikke går ned :confused:
Impulsiw sa for siden:
Jeg måtte begynne å telle kcalorier i tillegg til karber...ellers fikk jeg kjapt i meg for mye mat. Går ikke ned fort nå heller..ligger på 1800 kcal og ca. 30 karber per dag. Det HAR faktisk noe å si hvor mye du spiser :ja:
Tror jeg må legge meg på under 1600 skal det bli fart i sakene...:geip:
Trodde du spiste meieriprodukter, jeg?
Jeg spiser altså overhodet ingen. (Dvs bortsett fra meierismør, men det er tilnærmet ikke kasein i det, så jeg tror ikke det har noe innvirkning, dessuten er det det aller beste å steke maten i.)
Ikke teller jeg kalorier heller, men etter så lang tid på lavkarbo tror jeg at jeg har utviklet et ganske bra sult- og metthetssignal.
Problemet mitt har sjelden vært overspising, men kompulsiv sulting størsteparten av tiden, og da tar det litt tid å få sultsignalene på stell igjen, det gjelder sikkert overspising også.
Jeg spiser forresten heller ingen søtstoffer -what so ever. Det trigger en falsk sultfølelse hos meg som jeg ikke liker i det hele tatt. Bær er det søteste jeg spiser, men så lenge siden som det er at jeg har spist noe sukker-søtt så synes jeg det er søtt nok :)
Impulsiw sa for siden:
kompulsiv sult og kompulsiv spising er vel to sider av samme sak tenker jeg ;)
Ja, det er nok det, man misbruker mat på begge måter... :o
Impulsiw sa for siden:
Sant sant...:ja: Men det går an å jobbe med saken takk og lov..
Ja, nå VET jeg i det minste at det bare er dumt for meg og kroppen min å ikke spise. Hodet mitt er ikke med hele tiden, men før så syntes jeg det var en positiv ting for meg som overvektig å ikke spise. Tenk det, liksom...
Impulsiw sa for siden:
Det er sant som du sier. Man har lett for å se maten som en fiende. Blir sån hat/elsk forhold. Da er man ute å kjøre...:ja:
Jeg gjør jo ikke det lenger nå, forsåvidt, ser på maten som en fiende that is -litt for mye ernæringsmessig kunnskap til det.
Men, jeg har fortsatt en hang til å digge følelsen av å være sulten. Øsj.
Nei, nå kupper vi tråden, gitt :nei:
Uansett -Lindberg ruler!
Impulsiw sa for siden:
Hehe...trådkuppere..:lol: Må bare si jeg hadde et fryktelig dårlig forhold til mat når jeg var tenåring fram til jeg var 30 år. Da leste jeg boka "når følelser blir mat" av Karen Kristensen. Sluttet å slanke meg og fokuserte på å kjenne etter i magen...når var jeg sluten - når var jeg mett. Sult og metthetsfølelsen var blitt oversett i så mange år at jeg måtte trene...rett og slett... Sammen med det brukte jeg regelen: KUN spising ved kjøkkenbordet og all mat skulle spises før 18 om kvelden. Gikk ned 25 kilo på 10 måneder. Klart jeg prøvde og feilet...mange ganger før jeg gradvis ble bedre og bedre... :ja:
Ja, det var noe av det mest overraskende da jeg begynte å spise lavkarbo, normal metthet, og signalene om metthet og sult kom tilbake, det var en del å jobbe med rent mentalt fordi jeg ikke var vant til å lytte til kroppen i særlig grad, men ren sunn mat hadde mye å si for at jeg fikk det mer på stell :)
Bare det å ha et normalt forhold til mat har mye å si, altså! Bare se på Paul McKenna sine programmer :)
Impulsiw sa for siden:
Det er alfa og omega..å ha et naturlig forhold til mat. :ja:
Jeg går på noen drittmedisiner nå som gir vektøkning...:nei: ikke kan jeg slutte for da går jeg i kjelleren. Er ingen hemmelighet her at jeg har en bipolar lidelse. Var i kjelleren i 3 år før jeg fikk snuppen. Så fikk jeg noen medisiner som virket. Jeg er i god form og kan jobbe, ta meg av familien og har litt overskudd. Baksiden er vektøkning...:( Det "rubber" ved sult og metthetssenteret i hjernet... forbanna dr**
Impulsiw sa for siden:
Syt syt...hehe..:D
Runegutt sa for siden:
Bare for å forsøke å spore tråden tilbake:
Har bakt 3 rugbrød.
Jeg setter surdeig på 1liter vann og nok grov sammalt rug (havregrøtkonsistens) og en pakke tørgjær. Lar dette kose seg i minst tre dager, og kan stå opp mot en uke. Rører inn litt mere rug hver dag.
Så tilsetter jeg en liter vann, merer rug og en pose solsikkefrø+sesamfrø og ev. linfrø.
Fyller i tre godt smørsmurte former.
Stekes lenger en lengst på 180grader
Lar hvile innpakka i kopphåndduker i minst 3 dager.
Skjært opp og putta i frysern.
Disse kan jeg spise et par skiver av i slengen, uten at blodsukkeret går i taket.
Impulsiw sa for siden:
Får ikke spise noe rug og sånt på ketolyse.. skal bare ha 40 karber om dagen. Lindbergdama sa: Du skal gå i ketolyse du nå! Men det går vel med et par tyyyynne skiver fedonbrød om dagen da...alternativt til to wasa fiber plus. Men jeg spiser stort sett ikke brød i det hele tatt. Er så mye pes å lage det...:D
Går i GG klibrød (det var lov) med baguett salater på.. crabsticsalat... så til lønsj går det stort sett i omelett. I værste fall et par wasa fiber pluss med maaaaaassse pålegg..:sikle: Middag.. ja.. Huff..matstellet er ikke så veldig på stell om dagen.. :lol:
En god ting er at jeg ikke er fysen da. Det er da noe.
Runegutt sa for siden:
Dette starta da ikke som en ketolysetråd?
Btw. Hva er GG Klibrød for noe?
Impulsiw sa for siden:
Jeg har vært på fedon lindberklinikken og fått diett fra fedon. Det er tydeligvis ketolyse for alle penga der..:D
GG-klibrød er klibrød som ser ut og smaker litt som sponplater. Fordi det er 47% fiber går det "rett igjennom" kan du si. Det metter VELDIG :ja: fåes på helsekost og velassorterte dagligvareforretninger..
Ikke ketolyse, men ketose...:) Det er ikke de derre vanlige klibrødene altså?
Impulsiw sa for siden:
Det skulle stå ketose ja :ja: går fort i svingene :lol:
Ikke de "fiberrik" nei... GG-klibrød fra G. gundersen..:ja:
Anitra sa for siden:
Jeg ser for meg at det er Lindberg jeg kommer til å gå over til om ca 30 kg.
Impulsiw sa for siden:
Hehe..er vel DER jeg også ;)
deniz sa for siden:
fikk beskjed at på ketogen kost kan man ha 1 måltid om dagen med enten 2 wasa fiberpluss, 3 sætre fiberrik eller 1 tynn skive lindbergbrød...
ellers av melkeprodukter går det i litt oster, kesam, og eventuelt litt melk i maten hvis det trengs.
er ny på denne siden, har gått på ketogenkost i 4 uker nå, forrige uke hadde jeg gått ned 8,5 kg, har ikke veid meg siden men håper på godt resultat...
Runegutt sa for siden:
8,5 Kf på ei uke?
deniz sa for siden:
hehe nei...har gått i 4 uker, veide meg forrige gang i forrige uke da hadde jeg gått ned 8,5 kg på 3 uker...hehe...
Runegutt sa for siden:
Å.
Fortsatt imponert
supha sa for siden:
Men hvor mye fett spiser dere på Lindberg? Tenkte jeg skulle prøve å gå over til det hvis jeg står stille på ketolyse. Har stått stille i 3 uker nå. Og hvor mange karbs ligger dere på?
scartz sa for siden:
varierer hos meg, men ca 40-70 karbs kanskje? Så jeg er ikke i ketose da. Men vekta går ned nå, endelig:)
supha sa for siden:
Vet du hvor mye fett du spiser ca??
scartz sa for siden:
nei :/ Men har alltid vanlig smør og ekte majones på (lindberg) skivene mine. Steker alt i smør. Har kryddersmør/rømme/fløtegratinert til middagen. Pøser ikke på med fete produkter, som jeg gjorde med ketolyse. Spiser det som frister, gjerne normale produkter, og ikke light varianter. Kjøttet jeg spiser er som oftest magert.
En vanlig dag for meg er frokost som består av 2 skiver afroditebrød med vanlig kjøttpålegg og ekte majones og smør, ingen light produkter. Lunsj (hvis jeg har det i det hele tatt) er gjerne en salat med kjøtt og ost, evt et fjordland/toro ferdigmat produkt (hvor jeg ikke spiser potetene/risen som følger med). Middag er magert kjøtt med salat og olje eller grønnsaker med smør, samt en liten porsjon villris. Kveldsmat er 2 brødskiver igjen med et glass biola, evt middagsrester. Koser meg med noen biter anthon lindberg sjokolade :) Noen dager spiser jeg en mandarin/kiwi som mellommåltid :)
supha sa for siden:
Leste bare kjapp igjennom boken (igjen). Det står at dersom du veier feks 70 kg, så skal du ha ca 75 g fett. 75 gram med fett hver dag skal jeg vel klare å leve med. Kommer til å savne fløte. Men tror at jeg burde prøve å begrense fløta uansett. Tror kanskje det er partystopperen min.. Hvor lenge har du gått på lindberg nå?
scartz sa for siden:
Jeg har ikke følgt lindberg slavisk, men jeg kan si at jeg gikk vekk fra ketolyse for ca en måned siden. Var litt lettere med ketolyse på den måten at "dette kan jeg spise, dette kan jeg ikke spise. punktum." Med lindberg er myyye mer lov men i "de og de mengder", og det blir lett forvirrende :p Derfor kjører jeg på med min egen variant. Under 100 karbs per dag, spiser så mye brød jeg vil så lenge det er lindberg brød eller vita hjertego. Magert kjøtt, masse grønnsaker, spiser så mye rømme, fløte og smør jeg skulle ønske. Men det er som regel bare til middagen det frister, dermed blir det ikke ufattlig store mengder av det per dag!
elian sa for siden:
Jeg lurer på hvordan Lindberg kan kalle det en ketogen diett, når man har lov til å innta 40gr karbo?
Må man ikke holde seg under 20, helst 15 for å være i ketose?
Er det noen av dere Lindbergere som måler ketosen og får utslag?
Jeg tenker, hvis man kan spise både brød og frukt, så kan man vel umullig være i ketose.... ? :rolleyes: "Prove me wrong" :p
Også lurer jeg på hvor mange gram karbo man kan innta, samtidig som man intar så mye som 75gr fett? (for at ikke karboene skal legge seg rett på låra...) :eek:
scartz sa for siden:
Hvor mange karbs man kan spise og fortsatt være i ketose er forskjellig fra person til person. 15 karbs så og si garanterer at man er i ketose! Når jeg spiste under 40 karbs (villris til middag, knekkebrød wasa fiber pluss til frokost, samt masse grønnsaker, rømme, fløte osv) var jeg fremdeles i ketose! Noen kan spise opp mot 100 karbs og fortsatt være i ketose! Det må nesten bare testes ut, for alle er forskjellige :)
Spørs nok litt hva slags brød og frukt man spiser... Jeg spiser aldri mer enn 1 frukt per dag, gjerne ikke i det hele tatt! Men det er kun fordi jeg ikke er så glad i det :)
elian sa for siden:
Hvis jeg spiser mer enn 15 gr faller jeg ut av ketose med en gang. Derfor har jeg blitt så redd for karbs... Viker unna grnnsakene til flere måltider... :rolleyes:
Nille sa for siden:
Lindberg er IKKE en ketogen diett. De som spiser ketogen kost på Lindberg følger enten Euridiett programmet eller spiser de ikke etter Lindberg sin filosofi. Lindberg er meget klar på at man IKKE skal være i ketose på hans kosthold. (Ref. en velkjent Lindberg kursleder)
[color=purple][/color]
Det blir forvirrende når folk som har laget egene varianter kaller det Lindberg kosthold..... det er jeg enig i.
[color=purple][/color]
Nille sa for siden:
De fleste går ut av ketose rundt 45-50 karber pr dag. Det tilhører sjeldenhetene at man er i ketose over 50. Og 100 er enda mere skjeldent. Og det er like skjeldent at man er ikke er i ketose på 15. De fleste (overveidne flertall i.h.t. forskning) viser at de fleste er i keose rundt 20 og går ut av ketose rundt 40. Spiser man masse fløte og rømme vil det sannsynligvis være den som gjør at det slår ut på stix.
[color=#800080][/color]
Er enig i at man må teste ut hva man tåler selv, men på over 50 er det som sagt få som er i ketose
[color=#800080][/color]
forum.lavkarbo.no/showpost.php?p=19937&postcount=1
(Gjennomgått og bekreftet av både lege og endokrinolog)
scartz sa for siden:
Ja det hørres realistisk ut. Men mener å ha lest at noen opplevde de enda var i ketose? Kan være at de sa at de spiste opp mot 100 karbs og gikk ned i vekt... Litt lett å blande, som sagt, er så mange forskjellige varianter der ute! Jeg spiser sikkert 50-100 karbs per dag, og er ikke i ketose lenger.
supha sa for siden:
Mange spørsmål her, hehe. Lurer på om du gikk opp i vekt da du gikk over til Fedon? Siden kanskje karbohydratlagrene fylles opp igjen? Eller er jeg helt på jordet?
Jeg er under oppfølging på Lindbergklinikken.... Følger ikke Eurodiett, men spiser ketogen kost og er i ketose...
Impulsiw sa for siden:
Jeg også :ja: Går på Lindbergklinikken og skal spise ketogent. Under 40 karber om dagen. Men jeg kommer ikke i ketose før jeg er under 25...så det går litt opp og ned her..:_plystre:
scartz sa for siden:
Nope, har ikke lagt på meg :) Men jeg har jo vimset så mye fram og tilbake med kostholdet mitt, så jeg har gått opp og ned kiloer som jeg tror bare er vann og lignende. Men nå, når jeg følger lindberg prinsippene mer slavisk med noen få endringer, så går jeg ned! :)
Runegutt sa for siden:
Holder dere på med Kost i ballanse?
Er overhode ikke Ketogent det kostholdet.
TaPTE Nnesten 30Kg på den maten, men la på meg 6 grunnet røkestopp.
Nu prøver jeg ketolysekuren.
Har beregna at jeg skal spise fedonmat resten av livet etterpå. Fungerer fint med Dia og Fedon (kanskje fordi han har diabetes selv?)
Impulsiw sa for siden:
Holder på med ketogen kost :ja:
scartz sa for siden:
Kosthold i balanse her :) Kjøpte meg nettopp fedons metode! :D
supha sa for siden:
Jeg bestilte meg Fedons metode i går kveld. Gleder meg til å få den:D
scartz sa for siden:
Står masse bra i den! Gode ukesplaner og. Men ikke såå fan av oppskriftene i boka. Har også kjøpt meg Gi-oppskrifter for folk i farta. Der var det masse godt!! :sikle: Og bilder til nesten hver eneste oppskrift! Det er veldig viktig for meg ;)
Runegutt sa for siden:
Burde kanskje oppskriftene her inne tematiseres etter kostholdsfilosofi?
Nille: Jeg mener bestemt å ha lest at man kan være i ketose, men ikke målbar sådan opp mot hundre.
Det vil si at det produseres ketoner, men ikke nok til at det kommer ut i urinen.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.