Hei jeg har et spm ang økt fettinntak og event problemer ifh til dette når en mangler galleblære;
Jeg har selv fjernet galleblæra da den var full av gallestein som ga meg anfall.
I tiden etter tålte jeg fett dårlig men dette går egentlig ganske fint nå (blei operert for ca 1,5 år siden). Men så er jeg "alltid" på slanker'n og spiser nok lite fett totalt sett.
Hvordan er det med galleomsetninga? Produserer en etter forbruk (nå når jeg mangler en volumbuffer)? Må jeg gradvis øke slik at også gallevolumet øker?
Er det tilfelle at jeg ikke vil få samme effekt og komme i ketose om jeg spiser kun magre proteinprodukter -og selvsagt ikke karbohydrater, -men lite fett?
Har gått på grete roede tildligere og tatt av meg ca 20 kg.
Dette mente faktisk legen var mulig årsak til gallestein da de består av mest kolesterol og at det øker ved økt fettforbrenning ved slanking.....-noe som jo også er betenkelig med økt fett i dietten?
Må nevnes at jeg 26 år, noe som ikke er en vanlig alder for gallestein.
Men tilbake til Grete Roede; konseptet funket jo for meg, men nå når jeg har 10-15 kg igjen har det helt stoppet opp og vekta har faktisk økt noe.
Kan ketolyse-kuren hjelpe tror dere??
For å kunne svare deg litt, så ble jeg også operert for gallestein da jeg var 25, og går nå på ketolyse.
Jeg har ikke merket noe problemer i forhold til økt fettinntak, men trur ikke det er smart å gjennomføre ketolyse kuren uten å øke fettinntaket i kroppen.
Jeg fikk også fjernet galleblæren etter å ha gått ned 20kg med GR!
Legen min mente også at slankekuren var årsaken til gallesteinene!:eek: Dette er 11 år siden og den gangen skulle man ikke spise noe fett på en GR- kur. Kroppen min tålte rett og slett ikke å gå uten fett. Galleblæren fikk ikke gjort jobben sin, gallevæske ble lagret for lenge i blæren og dannet steiner.
Jeg har heller ikke priblemer med å spise fett, det er faktisk verre med for mye rå grønnsaker!
Ketolyse er ingen lav-fett-lav-kalori- kur. Det høye inntaket av fett er nødvendig for å sikre fettforbrenningen i kroppen. Øker du gradvis fettinntaket mens du senker karbiinntaket, tror jeg det vil være bedre.
Ketolyse kuren er jo primært for de som har mer enn 10- 15kg å slanke bort.
Har faktisk hørt om flere unge damer som har fjernet galleblæra pga stein. Og de jeg kjenner har vert hysterisk redd for fett. Mulig det er som du sier at gallen blir lagra forlenge i blære, fordi det ikke er noe fett aå ta seg av:confused:
Dette burde så absolutt være noe for Torkild å se på.
Har også fjernet galleblæra når jeg var 17år. har ikke merket noe forandringer etter jeg begynte på ketolysekuren, bare at jeg har gått ned noen kilo :)
Økt fettinntak viser seg å fungere flott for de fleste uten galleblære. Det er en utbredt misoppfatning at det ikke er mulig å spise fett etter operasjon. Det er også noen som sier at galleblæren spalter fett. Det er bare tull. Galle<em><strong>blæren</strong></em> brukes ikke til å "spalte fett" i det hele tatt, - om man spiser karber eller ei spiller ingen rolle.
Galleblæren er bare en "porsjoneringssentral" for galle som produseres i leveren og skal ned i magesekken. Når man har galleblære vil det fra den porsjoneres ut galle alt etter hva vi spiser/når vi spiser. Det funker ikke slik at det blir for mye galle og at det derfor dannes steiner. Gallesteiner tar ÅR på å forme seg så store at de skaper problemer.
Gallen inneholder: kolesterol, fett, gallesalter og et stoff som heter bilirubin.Det er gallesaltene som bryster ned fettet, og bilirubinet som gir avføringen den brunaktige fargen. Dersom gallen inneholder for mye av enten gallesalter, kolesterol eller bilirubin, kan det dannes stener i galleblæren.
Forskjellige typer steiner
Kolesterolsteiner: De vanligste gallesteinene er laget hovedsakelig av kolesterol. De har en gulgrønn farge, og utgjør omtrent 80% av alle gallesteiner.
Pigmentsteiner: De resterende 20% kalles ofte pigmentsteiner, de er små mørke steiner som består av bilirubin. Personer som har skrumplever (cirrhose), gallegangsinfeksjoner og enkelte blodsykdommer som arvelig sigdcelleanemi har større tendens til å få pigmentsteiner.
Gallesteiner kan ha svært forskjellig størrelse, fra små som sandkorn til store som golfballer. I galleblæren kan det derfor være en eller flere store gallesteiner, noen små og noen store, eller hundrevis av bittesmå steiner. De helt store steinene gir minst problemer: de blir værende i galleblæren og gir ikke smerter.
Blokkerer passasjen til tarmen
Når galleblæren tømmer seg kan det hende at en gallestein følger med og forsøker å passere ut igjennom gallegangen. Gallestein kan her sette seg fast og blokkere passasjen av flytende galle til tarmen. Når gallesteinen sitter fast i gallegangen gjør det svært vondt! De kan sette seg fast i leveren, i galleblærens åpning mot gallegangen eller i selve gallegangen. Dette kan føre til betennelser i galleblæren, gallegangen og i sjeldne tilfeller også i leveren.
Gallen er fettløsende og er nødvendig for at vi skal kunne fordøye fettet. Den nøytraliserer magsyren og øker effekten av saftene som kommer fra bukspyttkjertelen. Det er de saftene som er viktige for førdøyelsen av karber og proteiner. Sitrus, sterke krydder, bitre frukter og grønnsaker som grapefrukt, artisjokk, endevie (sikkori) og bitre salater stimulerer også til utskillelse av galle og dermed utskilling av giftstoffer via galle og tarm. For å unngå at giftstoffer tas opp igjen etter at de er utskilt via galle, er det viktig å spise et fiberrikt kosthold som vil binde galle og giftstoffer som skilles ut via gallen. Et godt og balansert kosthold er viktig altså !
Når man ikke har galleblære vil vi altså ikke ha "lageret" av galle. Men leveren produserer jo som før. Isteden kommer gallen direkte dryppende i en jevn strøm hele tiden. For de fleste uten galleblære er dette ikke noe problem i det hele tatt. Vi kan spise så mye fett, krydder etc. vi orker uten problem. Spiser vi for lite fett er det faktisk flere som får problemer med for mye magesyre. Men dessverre er det noen som selv etter å ha fjernet galleblæren vil ha smerter og problemer med å spise "alt mulig". Han som opererte meg sa at dette dreide seg om ca. 10 % av de opererte. Og jeg ble advart om å tilbakeføre matvarer for fort. Men han så ikke noe problemer med fettrik kost. Jeg gikk rett på Atkins kosthold og har ikke hatt noe problem. Tror kirurgene etterhvert har blitt mer oppdaterte nå. At man ikke kan spise fett er som sagen myte. Må legge til at de som har problemer ofte har hatt betendelse i gallegangen, at denne er innsnevret av arrvev eller evt. har noen uoppdagete steiner der. Disse steinene kommer fra leveren og kan ligge i fast gallegangen og "vokse". Lå på sykehuset sammen med ei som var der for "utstaking" av steiner som hadde satt seg fast....
Jeg ble altså operert for over 6 år siden og har ikke opplevd noe problem i det hele tatt. Spesialisten jeg var hos sa som sagt at 10% av gallesteins opererte vil fremdeles ha problemer etter at blæra er fjernet. Det kommer litt an på utskillelsen av galle. Skiller leveren ut lite vil du merke fettet mer enn om den skiller ut mye (da får du halsbrann og sure oppstøt om du ikke spiser NOK fett !!) Noen vil merke at de reagerer på krydret mat, sjokolade eller fett. Men det betyr ikke at de ikke tåler ALLE typer krydder, sjokolade eller fett. Den eneste måten å finne det ut på er at en prøver deg frem. Det høres ille ut :ja: Men man vil kanskje bli overrasket over hvor mye en egentlig kan spise. Gulerøtter, kålrabi og kål (de harde grønsakene) er uansett ikke bra for magen, bitene fordøyes dårlig og kommer ut igjen i samme form som de var da du svelget dem ! Alle råe røtgrønnsaker lager ekstra arbeid for magen/fordøyelsen. Det hjelper ofte å forvelle grønnsakene en spiser, tygge godt og ikke spise mer enn et salatmåltid (dvs. helt rå grønnsaker) til dagen. Det ser jo ut til at magene våre ikke er så begreistret for melk da, men det tror jeg ikke har noe med gallen å gjøre.
Alt har jeg postet på forumet tidligere. Og alle opplysninger er bekreftet riktige av Torkil. Jeg har også postet om dette inne på www.ketolyse.no
Vet at det ikke er galleBLÆRA som spalter fettet, men den fungerer jo som en buffer med hensyn på volum når du trenger det. At det renner litt kontinuerlig direkte fra levra er ikke alltid nok.
Så det var egentlig det jeg lurte på, -om levra oppjusterer produksjonen? Gallesalter suges jo opp i bakre deler av tarmen så det er en form for resirkulering og ikke mye nydannelse normalt (har jeg lært).
Men det kan jo virke som produksjonen av galle øker med økt fettinnhold i maten i og med at det går bedre og bedre å spise fett.
At jeg tålte det dårlig de første mnd etter operasjon kom nok av at jeg hadde spist lite fett når jeg slanka meg -og lite mat i det store og hele men jeg venta på operasjon.
Nå har jeg ikke blitt dårlig på lenge, ikke siden jeg spiste uhorvelige mengder pinnekjøtt forgje jul. ;) Men der var det jo MYE fett ifh til mitt normale kosthold.
Men det er interessant det dere sier om rå grønnsaker. DET er jeg mye plaget med. Vanskelig å slanke seg videre meg GR da for å si det sånn. Etter en sunn dag er ettermiddagen helt oppblåst og det sosiale liv dårlig...
Og jeg har i det siste hatt smerter i ribbeinsbuen 4-5 timer etter måltider, kan det være magesyre? Vet ikke hvordan det kjennes ut, men det kjennes "trangt" ut i området. Og har jo spist lite fett igjen nå da jeg prøver å gå ned (uten stort hell).
Men da blir det kanskje ketolysekur på meg :)
En av dere skrev at det var om en trengte å gå ned mer enn 10-15 kg -og det har jeg forsåvidt ikke vondt av! 10-15 kg er bare godt på vei mot mål. Og tror og håper at dette kan funke når det har stoppet helt opp på "vanlig måte".
Hang meg opp i den. Min galleblære produserte galle som tømmes i tolvfingertarmen. Grunnen til at leger er litt "redde" for galleblæren er at den har samme utgang i tarmen som bukspyttkjertelen. Blir denne utgangen tettet så kan det skade bukspyttkjertelen alvorlig. BUkspyttkjertelen produserer bla. INsulin som vi Lavkarboere kjenner godt.
Ellers en meget flott artikkel om Galle
:)
PS ! dette med at vi får galleproblem etter GR har også jeg opplevd. Den trenger tydeligvis fett for å trives
Hei
Her var det mye kloke ord, spesiellt Nilles. Min erfaring er at ketolysekuren fint kan gjennomføres på normal måte uten galleblære. Jeg pleier dog å anbefale å starte "magert" og så øke fettinntaket gradvis i løpet av et par uker for å unngå gallekolikker (smerter) det går greit for de fleste.
Vennlig Hilsen
Torkil
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.