Fra å være rimelig skeptisk tidligere, har jeg nå begynt å prøve noe jeg tror minner om ketolysekuren. Har lest mye her, men har likevel endel spørsmål jeg gjerne lurer på. Erfaringene så langt er gode - men tror jeg kan oppnå enda mer hvis jeg gjør ting litt mer rett...
Jeg spiser typisk slik:
Frokost stekt egg/omelett/eggerøre, og bacon
Lunch:
Koteletter, kylling eller annet fra ferskvaredisken rett ved jobben
Middag:
Prøver å lage så "ordentlig" middag som mulig, så ofte kan. Det vil si at jeg lager en god salat til og har grønnsaker med (salatblad, tomat, agurk, løk, feta, brokkoli). Til f.eks. kjøttdeig, kylling, fisk med pesto, koteletter eller andre ting.
Kvledsmat:
Gjerne en avocado, eller egg, eller bare noen osteskiver eller en bit kjøttpålegg hvis jeg er lite sulten. Sistnevnte brukes også som snack.
Jeg tror jeg kan bli bedre på hovedsaklig to ting:
Å mosjonere mer
Spise mer grønnssaker
det høres vel ut som logiske ting?
Men jeg har endel konkrete spørsmål som kanskje noen kan hjelpe meg med? :-) for å gjøre det enkelt, nummerer jeg dem...
Er det slik at man går ut av ketose av f.eks. 1 gram karbohydrat hvis det er en "feil" matvare, eller kan man spise opp til 15-20 gram karbohydrater uansett hva? Det vil si - kan man i teorien spise en teskje sukker for dagen...? Og hva er i så fall de ultimate nei-tingene man skal holde seg unna?
Hvor mye skal egentlig til for å gå ut ketose? Litt samme som spørsmål 1. F.eks. spiste jeg nylig elgsteik. Holdt meg unna poteten, men tok en liten dose av både brunsaus (hjemmelaget, med hvetemel..) og kålrot/gulrotmos - lite. ja, jeg vet at ingenting av de er bra. men er det uansett nok til å gå ut av ketose?
Er det vanlig at fordøyelsen blir litt tregere enn før? Jeg skal ikke legge ut i detaljer, men det skjer definitivt sjeldnere enn før. Det er kanskje ikke uvanlig. Men i fall det er tregere enn det burde: Hva kan jeg gjøre for å bote på det?
(og forsåvidt litt i slekt med både 1 og 3). Kan jeg spise et knekkebrød for dag? Jeg spiste før mye wasa fiber pluss. det inneholder 4,7 g karbo per 100 gram og 2,5 g fiber per 100 g. husker ikke hva ett knekkebrød veier her og nå (det står på pakken - men sånt har jeg ikke i skapet nå ;), men de er ganske tynn og mener det er under 50 g tror jeg. Er det akseptabelt, eller dytter det meg ut av ketose?
Hva med hermetiske tomater? Har innbilt meg at det er nei-mat. Men det er det altså ikke? I så fall åpner store deler av min gamle verden seg igjen :-) med gryteretter, sauser og fiskesupper...
Jeg har for vane å tygge mye tyggis, extra. sugarfree, men bakpå sier det jo at det er 66 gram karbo per 100 gram, riktignok alle sukkeralkholer. er det da greit? og uansett - jeg svelger ikke tyggisene... hva med f.eks. halspastiller - alle som har "sukkeralkoholer" er ok? F.eks. hvilke gjelder det...?
Den tydeligvis evige debatten rundt lettbrus...jeg er glad i lettbrus, men prøver å begrense det nå. er det slik at det for noen er helt greit, selv om det er aldri så mye aspartam i det?
Hvor uheldig/greit er det med kontrollerte "sprekker"/spisekvelder? f.eks. en lørdagskveld hver 14. dag med en pizza, pasta eller taco? Hva bør man i så fall gjøre for å gjøre "sprekken" minst mulig skadelig?
andre generelle tips fra dere som har lest alt jeg skriver tas også i mot med takk :-)
Ellers vil jeg anbefale deg å lese Torkil Andersen, Skaldemann eller Atkins.
Du vil ikke få all informasjon du trenger her inne- selv om du vil få svar på det meste ;).
Tar du f.eks de riktige tilskuddene med vitaminer og mineraler?
hvis jeg føler at det går sakte - kan årsaken være at jeg spiser for mye ost? er glad i ost, og spiser både til måltider og litt småspising. skal prøve å kutte ned på dette framover...
For noen er ost partystopper. Stopper vekten opp, er meieriprodukter ofte synderen og kan være verdt å kutte ned/ut for å sjekke!:p
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.