< Tilbake til oversikten

Hva kan jeg bruke som søtningsmiddel?

Bæremæ sa for siden:

Klare liksom aldri sette meg inn i dette uansett hvor mye jeg leser:(
kan jeg bruke splenda f.eks?

Gerd sa for siden:

Ja du kan bruke splenda :)

Ullabulla sa for siden:

Jeg var til foredrag hos Poleszynski i går kveld hvor dette spørsmålet ble tatt opp.
Han anbefaler ikke Splenda da det er en slags klorstoffer i det.
Sukrin var det beste sa han.
Ingen karbo - går rett gjennom systemet.

scartz sa for siden:

Men sukrin smaker jo INGENTING!!! Bokstavlig talt! :O

valleygirl sa for siden:

jaggu er vi forskjellige! Brukte Sukrin for første gang i dag og jeg syntes det var søtt! Og veldig naturlig smak, helt som sukker, syntes jeg. Men med en litt annen kilopris.........:eek:

scartz sa for siden:

Jeg serverte det til 3 venner, og de va helt enige.. smakte ingenting... Merkelig !

Anitra sa for siden:

Jeg bruker foreløpig splenda, iom at jeg hadde en boks i skapet.

Pearl sa for siden:

Min sukrin er skikkellig søt. Lurer på om det er noe galt med din pakke?

isabella sa for siden:

Nå ble jeg litt nysgjerrig på Sukrin smaken. Kjøpte en pose igår og åpnet den nå for å smake på den. Jeg er enig med Valleygirl, min smaker som sukker.:rolleyes:

scartz sa for siden:

hmm.. kanskje det er noe galt med min pakke? Men er ikke det veldig usannsynlig? :P Fruktose fungerer fint for meg da. Spiser aldri søtningsmiddel, utenom i te.. Noen som har opplevd å falle ut av ketose pga fruktose? Jeg må nesten teste det...

JenJen sa for siden:

Fruktose og ketolyse hører ikke sammen ;) Fruktose = fruktsukker, og det skal ikke vi ha. Da kan du nesten like gjerne bruke vanlig sukker..
Hadde forresten samme problemet med sukrin i te, det smakte ingenting.. Nå blander jeg natreen og splenda, funker helt greit :ja: Sukrin funker bra til baking da.

scartz sa for siden:

hmm ok.Men kan jeg har splenda da, når jeg går på ketolyse? Jeg trenger hovesaklig en erstatning for sukker til å ha i te, og da er det viktig at det smaker søtt :P Kan jeg bruke suketter f.eks?
Jeg tror det blir feil å si at man like så godt kan spise sukker istedet for fruktose. For det er jo en merkbar forskjell på blodsukkerstigningen.

valleygirl sa for siden:

Nå testet jeg nettopp Sukrin i teen, og surprise, det som var veldig søtt i eggedosisen i går, var ikke så søtt i teen. Og jeg hadde fire teskjeer oppi. ... Kan det være at det ikke fungerer så godt når det tilsettes i så varmt vann?

scartz sa for siden:

Kanksje.. Men for meg så smakte det heller ikke noe når jeg smakte det helt rent.

Annhild sa for siden:

Helt enig....smaker ingenting....ingen vits i sukrin nei.

Lissy sa for siden:

Jeg syntes stevia er bra,men den er veldig sterk så man må bruke veldig lite..

scartz sa for siden:

Så, vi som går på ketolyse kan bruke suketter, splenda (som inne holder klorstoffer, men som ikke påvirker vekten?) og stevia?

Annhild sa for siden:

PureCircle (www.purecircle.com) har inne en søknad til FDA (U.S. Food and Drug
Administration) for å få godkjent Stevia til bruk i næringsmiddelindustrien. Det forventes at svaret på søknaden foreligger rundt midten av november. PureCircle har selv god tro på at søknaden vil bli godkjent, siden den er underbygget med solid forskningsmateriale som viser at deres Steviaprodukter er trygge.

Coca-Cola og Pepsi står nå klar med «sine» Stevia-produkter for bruk i brus og leskedrikker.
Disse produktene er allerede i handelen som kosttilskudd. Coca-Cola: www.truvia.com og
Pepsi: www.purevita.com (fra PureCircle)

Hvis søknaden går gjennom anslår PureCircle at EU vil følge etter med en godkjenning innen 6 – 12 måneder. Går dette veien så vil det etter hvert bli mange produkter med Stevia i butikkhyllene.

Stevia blir av mange ansett som et trygt alternativ til sukker, i motsetning til Aspartam og Sucralose (Splenda), der mange har blitt skremt av mye negativ informasjon. Stevia kan da bli det trygge alternativet til sukker for denne gruppen.

Professor Kaare Norum har ved flere anledninger snakket varmt om Stevia som et godt alternativ til sukker. Og da i sammenheng med fedmeøkningen i befolkningen. Stevia inneholder som kjent ikke kalorier.

Tenk om dette blir relitet da.....:)

Sirius sa for siden:

Hmm, takk for info..

Lissy sa for siden:

Ja,takk for mye bra info Anhild :-)
La oss håpe at brusen snart får et sunnere søtningsstoff....
Og at vi slipper å kjøpe"dyrefor"...;-)

ingu sa for siden:

Hvor har de sukrin og stevia?

Areola sa for siden:

De har begge deler på helsekost, eller så kan det bestilles fra forskjelige steder på nettet :)

Ridegirl sa for siden:

De har IKKE Stevia på helsekost for den er ulovlig å selge i Norge som næringsmiddel:)

Den kan kjøpes her på nettet: www.medurt.no/

Areola sa for siden:

Noen helsekost selger det alikevel, men jeg vet ikke hvor vanlig det er :)
Det kan selges i norge, men kun som mat til dyr (?)

Ridegirl sa for siden:

Da selger de den ulovlig i helsekost ;)

Kan den selges som dyrefor kan det jo være de har den på Felleskjøpet

Forøvrig så går vel ikke dyrefor innunder næringsmidler...

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.