Er det noen som kan hjelpe meg litt med Lollypopbrødet. Har prøvd å lage det to ganger nå. Første gangen ble det helt klissete inni, og den siste varianten, som jeg puttet mer kruskakli i samt litt bakepulver for å prøve å få det litt mindre tungt og litt mindre vått/klissete. Det ble mye bedre, men er fremdeles rimelig fuktig og litt klissete. Har hatt de til "lufting" over hele natten under håndkle slik som anbefalt. Skal det være sånn, eller er det noe jeg gjør feil!!
Jeg har deigen i to vanlige brødformer og får to litt mindre brød. Bakepulveret gjør at de blir høye nok synes jeg. Synes konsistensen blir perfekt da :) Husker ikke hvor lenge de steker, men tipper ca en time pluss?
Legger du linfrøene i vann? Det var i hvert fall det som var dødaren for mitt brød nr 2. Det første knuste jeg frøene på (hadde ikke tid til å vente i timer på bløtlegginga...) men så ville jeg prøve den andre metoden også. Uten særlig hell. Brødet fikk rårand. Hjalp ikke hvor mye jeg stekte det. Måtte til slutt skjære det i skiver og steke hver skive for seg. Bortsett fra at alle skivene datt fra hverandre bare jeg så på brødet...så de skivene ble spist med gaffel :p Så nå gjør jeg som jeg gjorde først: knuser frøene til mel!
Her er min versjon av lollypopbrødet. Jeg har bakt det 3-4 ganger, og det har aldri blitt klissete eller steinhardt :) Jeg deler det opp i skiver og slenger porsjonsvis i frysen. Skivene blir veldig små.
8 middels store egg
1 beger cottage cheese
1/2 dl rapsolje
70 gr sesamfrø
50 gr solsikkekjerner
200 gr linfrø
100 gr kruskakli
0.5 ts salt
0.5 ts natron
Visp 7 egg til eggedosiskonsistens
Bland 1 egg og CC til klumpfri røre med stavmikser
Mal opp linfrøene sammen med sesamfrø og solsikkekjerner
Bland alt det tørre i en bolle
Tilsett oljen, CC og eggedosisen i bollen med det tørre, og elt en liten stund i kjøkkenmaskin
Bruk 2 brødformer (enten silikon eller bakepapirkledd). Stek i 2 timer på 180 grader. Legges til avkjøling på rist i ovnen noen timer (evt natten dersom du baker på kvelden). Skjær opp i skiver og frys ned.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.