Du trenger:
2 modne avocado
1/4 rødløk
1/4 rød paprika
2-3 hvitløksbåter
1 fersk chilli - uten frø, evt chilipulver
2-3 ss sitronsaft
salt
pepper
2-3 ss Creme fraiche evt rømme
Jeg pleier å lage guacamole i food-prosessor (slipper å hakke for hånd..). Først har jeg oppi chilli, løk, paprika og hvitløk som jeg hakker ganske fint. Så tar jeg oppi avocadoen og sitronen (jeg pleier å dele en sitron i to og skvise ut litt saft, måler ikke så nøye. Smak deg frem til hvor mye du vil ha). . og kjører bare litt til. Synes guacamolen er best når avocadoen er grov-hakket og ikke bare en saus.. Tar dette over i en bolle, tilsetter salt, pepper og chreme fraiche og rører rundt. Kan godt ha mer creme fraiche for å drøye porsjonen. Dette er knallgodt :D Dessuten er vel chilli bra for forbrenningen ;)
En av dagene skal jeg prøve litt reker oppi så blir det et lite mellommåltid.
Denne må bare prøves :spisesnak
Nam! Jeg elsker guacamole! Denne oppskriften er ganske lik den jeg bruker også, men jeg har i tillegg 1/2 ts cumin oppi. Det gir virkelig "det lille ekstra". Anbefales. :D
Karve = kummin og spisskummen = spisskarve. Karve og kummin er det samme. Navnet er carum carvi på latin (kümmel på tysk, caraway på engelsk, kummin på svensk, kommen på dansk, siya jeera på indisk).
Ergo er IKKE spisskummin og kummin samme krydder - og smaker faktisk veldig ulikt ! :D
Åhh, denne med ostenachosene som jeg så tidligere i dag er jo perfekt lørdagskos lykkelig
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.